Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Niels »

DaBit schreef: Arme motortje stuurde een beetje minder lekker op de terugweg:

:lol:
Voorwiel is helemaal niet meer op de weg geweest tot de voordeur thuis? :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Niels schreef:
DaBit schreef: Arme motortje stuurde een beetje minder lekker op de terugweg:

:lol:
Voorwiel is helemaal niet meer op de weg geweest tot de voordeur thuis? :lol:
Wheelietime :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Dat wheelien viel nog wel mee en ik kon nog steeds met 120 over drempels rossen, zo zwaar was het niet. Maar ik weet wel weer waarom ik na 10 kilometer rijden meteen de kofferset+rek wat bij de motor kwam te koop gezet heb....

Inmiddels even Bokito uitgehangen en dat stuk ijzer op z'n plek getild en de draaibank erop. Is nog goed te doen met zo'n Emcootje, geen buurman nodig Voetjes van die Emco staan mooi vlak op de voetplaten, prima!

Afgeronde klus: Emco verder ontdoen van spulletjes. Tandwielen en schaar van de leispil liggen inmiddels goed in de olie veilig weggestopt, leispil en tandheugel zijn ook verdwenen. Hij word voort echt kaal. :lol:
Volgende klus: nieuwe slotplaat maken waar de kogelomloopmoer in past, lagerblokken maken waar de lagers in kunnen. Ik was al begonnen, maar heb nog geen plaatjes.

Ik zit eraan te denken om misschien toch maar meteen de 1,1kW servomotor te monteren voor aandrijving hoofdspil. Heb ik ook geen encoder meer nodig op de hoofdas, alleen een indexpuls. Dan twee verhoudingen op de assen: een 1:1 (0-3000rpm) en een vertraagde met dezelfde riemlengte voor het geval ik ooit staal met grotere diameter in de klauw heb.

Vraagje: hoe kom ik er achter of die standaard 3-klauw 3000rpm mag hebben? Die kant zou ik op willen; zo'n geslepen wisselplaatje met wat hogere snijsnelheid levert een spiegelglad resultaat op. Er zijn volgens lathes.co.uk ooit Compact8's geleverd met hoger toerental, maar veel details geven ze niet. De lagers in de kop kunnen dat toerental wel aan (32007 types).

Vraagje 2: ik zou ook wel een recht buitendraaibeiteltje willen hebben met een VCGT wisselplaatje, dus bijvoorbeeld zoiets. Alleen dan graag een 12mm houdertje dat VCGT1604 plaatjes snapt, want die zijn nog enigzins te vinden en die VCGT1103 is een rare eend in de bijt.
Is zoiets ergens te koop? Of word dat gewoon de frees in een 16mm houder zetten?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Die in het linkje is toch 12x12 mm
Toerental staat in de regel op de klauwplaat, als het een chinees klauwtje is deel je het door 2 en je zit redelijk safe.
Anders merk opzoeken op internet staat het toerental meestal wel erbij.

Dat wheelien viel nog wel mee en ik kon nog steeds met 120 over drempels rossen, zo zwaar was het niet. Maar ik weet wel weer waarom ik na 10 kilometer rijden meteen de kofferset+rek wat bij de motor kwam te koop gezet heb....

Ja het filteren word wat minder met zulke stukken staal achterop .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:Die in het linkje is toch 12x12 mm
Ja, en ook zo'n beetje de enige leverancier die VCGT1103 plaatjes levert, dus da's een rare eend in de bijt.
Op Ebay is er al helemaal geen VCxx1103 te vinden, en da's toch de plek waar ik het liefste wisselplaatjes koop. Dan heb je voor een paar euro plaatjes van Kennametal/Sandvik/etc.
VCxx1604 is een stuk gangbaarder, al word je daar ook nog niet direct mee doodgegooid.

Ik heb nog even overwogen om createtool te vragen de snelwisselhouder om te zetten van maatje AAA naar maatje AA; als de beitelslede er niet terug op gaat (en dat gaat-ie niet; dat is verreweg het zwakste punt van heel die Compact8) past dat. Maar hij is al onderweg, en verder is die AA grootte meteen weer wat groot voor de Compact8.
Toerental staat in de regel op de klauwplaat, als het een chinees klauwtje is deel je het door 2 en je zit redelijk safe. Anders merk opzoeken op internet staat het toerental meestal wel erbij.
Klauw is origineel Emco.
Nog niet gevonden dat er een toerental op staat. Op de andere klauwplaten die ik hier heb ook niet trouwens.
Magoed, misschien aan de achterkant ofzo. Ik moet het klauwtje toch eens loshalen en netjes schoonpoetsen en invetten.

Naar andere klauwen kijken is niet zo heel zinvol; het scheelt dag en nacht tussen de klauwen onderling. Staal of gietijzer scheelt al een factor 2, echt merk of Chinees ook. En op de een of andere manier is '4000rpm' een magisch nummer.
Ja het filteren word wat minder met zulke stukken staal achterop .
Valt wel mee; 80cm breed. 't is meer dat je op moet passen voor paaltjes als je aan creatief gebruik van het wegennet doet. Zal de eerste keer niet zijn dat ik 'oeps' mag roepen en een koffer op mag gaan rapen :lol:
Verder stuurt die KTM 950 knap looiig (nouja, eigenlijk gewoon minder lichtvoetig) als er iets breeds en zwaars achterop zit, daar is-ie echt gevoelig voor. Helpt ook niet met even precies tussen de paaltjes door mikken. Magoed, dat houd het spannend :lol:
Het is niet voor niks dat ik de originele aluminium kisten zo gauw mogelijk de deur uit gemikt heb en een kofferrekje+koffers uit composiet gemaakt heb die het gewicht zo ver mogelijk naar voren en zo dicht mogelijk bij de motor brengen. 15cm naar voren, 10cm dichter bij de motor, 6kg totaalgewicht ipv 14kg, scheelt dag en nacht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Dat wheelien viel nog wel mee en ik kon nog steeds met 120 over drempels rossen,
Drempels op de snelweg mag ik hopen...... of in de wijk met 120?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Ik zou toch overwegen naar ccmt plaatjes te kijken.
Hier heb ik ook een binnen en buiten beitel van, en die plaatjes zijn gewoon goed verkrijgbaar.
Is de meest voorkomende plaat voor de kleine beitels.
Alleen 2 snijkanten per plaat helaas.
Heb zelf wat kennametal platen hiervan, en die gaan bij mijn misbruik ook lang mee..
En bij 1500 rpm op 20mm en 0,2 voeding met een aanzet van 0.5 is de oppervlakteruwheid best goed.
Veel kleine diameters doe ik eigenlijk niet. Als je met snijsnelheden gaat rekenen kom je wel wat te laag uit inderdaad.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Polder...
Links sloot, rechts sloot, geen kip op de weg want zonder creatief asfaltgebruik niet als doorgaande weg te gebruiken, 2 kilometer zicht rondom. Met 60 of 80 val ik in slaap en rij ik de sloot in dus da's pas echt onveilig.

CCMT/CCGT heb ik een rechts buitendraaibeiteltje en boorbeiteltje, inderdaad met kennametal plaatjes van Ebay. Werkt ook prima, maar die V... is met z'n spitse 35-graden punt net wat flexibeler (doch wel fragieler), zeker als het ding CNC-gestuurd is want dan kun je contouren gewoon programmeren en bijvoorbeeld het profiel van een slangpilaar kan ik met een CCGT in SCLCR houder niet makkelijk maken (nouja, je kunt de boel ook nog schuin zetten), met een V... wisselplaat of afsteekbeitel met gemak.
Maar voor zo'n V... hoef ik ook niet zoveel wisselplaatjes; houdertje en 2 plaatjes is zat en dat kost de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die Spitse beitelplaatjes worden ook niet voor niets wel "kopiëerbeitels" genoemd..

voor dergelijke plaatjes heb ik geen werk.. alles wat ik draai moet "scherp" zijn.. beitels met een neusradius heb ik niet veel aan.. neem nu het onderdeel wat momenteel op de bank staat.. een uurwerkhouderring.. 't uurwerkje is ø26, en bovenaan zit een randje.. van ø26.65, om die ring te maken.. draai ik em ø26.05 door en door.. en 26.8, 0.82 mm diep.. dan ligt de bovenkant van het uurwerk gelijk met de ring.. alleen in dat zittingkje van "net geen 0.4 mm breed",, kom ik al gigantisch in de knoei , zelfs al zou een beitel een 0.2 radius hebben.. gaat em niet worden dus..
zelfgeslepen beitel met R=0.. klaarrrr..

Ik weet niet wat die wisselplaatjes kosten.. mijn binnensteekplaatjes zijn €17.50 per stuk.. maar VHM rondstaf, aan een kant tot de helft van de diameter weggeslepen komt op 5,-.. da's te doen.. zeker als je er veel verbruikt.. of één keer een doos van die dingen laten slijpen.. en gas op die lollie.. voor dat geld is zelf slijpen al bijna te duur..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: Ik weet niet wat die wisselplaatjes kosten.. mijn binnensteekplaatjes zijn €17.50 per stuk..
Ik betaalde 38 euro meen ik voor 10 van die Kennametal CCGT plaatjes, met 2 snijkanten dus.
Geen idee hoe lang ze meegaan, maar die APGT plaatjes in de wisselplaatfrees zijn nog steeds het eerste setje en dat ding heeft toch al aardig wat spanen gemaakt.

Ik heb niet het idee dat die dingen erg kostbaar in gebruik zijn, en ik wil die positieve snijhoek en kleine neusradius juist wel. Wil ik dat niet, dan pak ik de afsteekbeitel wel.

Enniewee: de nieuwe slotplaat voor de Emco.

Kogelomloopmoer is gewoon cylindrisch, dus die kan ik klemmen. Verder is de KO-spindel eigenlijk te lang, dus ik kan best alvast een stukje uit de slotplaat weg met een pijp om de kogelomloop.
Een veels te groot blok hele taaie stropige rommel op maat gemaakt, met een 3D operatie de rondingen voor die KO-moer en 22mm pijp erin gefreesd, en de laatste ribbeltjes weggepoetst met de neus van de powerfile. Dat begint toch ook aardig favoriet gereedschap te worden.
Achteraf zat er nog wel een foutje in het CAM-programma en had ik dit soort kamers zelf een stuk efficienter kunnen frezen.

KO-moer past er mooi in:
Afbeelding

Dekseltje maken. Geen CAM bij gebruikt overigens.
Die ribbeltjes die je ziet is het resultaat van Chinese wisselplaatfrees en een helix naar beneden; die plaatjes staan net niet recht. In hoogte is het 3x niks, maar je ziet het wel. Maar ik had zo gauw geen nette frees waar ik makkelijk 40mm mee naar beneden kan zonder dat-ie gaat klapperen. Voor diepe dingen heeft die body toch wel zo z'n voordelen.
Afbeelding

Even passen. Als die draaibank half zo goed word als de frees dan klap ik in m'n handjes; het past knap exact. Een klein druppeltje olie verdeelt zich compleet over het oppervlak en komt er aan de randen uit.
Afbeelding

Zo goed als klaar op een paar getapte gaten na (maar daarvoor is de kolomboor net zo handig)
Afbeelding

Nou, als dit nog beweegt is mijn naam haas. Past allemaal zo mooi luchtspleetloos...
Afbeelding

En de slotplaat gemonteerd op de Emco:
Afbeelding

De meetklok vind dat het allemaal haaks is binnen wat de KO-spindel kan bewegen in de moer. Vetnippeltje erin om de moer te kunnen smeren, missie geslaagd :P
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor een vonkentrekker vind ik het knap, en anders ook. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

Ziet er strak uit Bart!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mark v »

gaat lekker! volop belangstelling hier
if everything else fails... read the manual
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Zoiets bedoel je misschien?
http://www.glanze.com/indexable-tool-ho ... sdjcr.html

Glanze heeft een heel mooi assortiment van die beiteltjes.
DCMT zijn platen met een 60 graden tophoek.
Die zijn er ook voor binnendraaibeitels:
http://glanze.com/indexable-tool-holder ... sdqcr.html

Veel mooier ga je het niet krijgen, met een nog scherpere punt worden de plaatjes zo kwetsbaar als je het klein wilt houden.
Plaats reactie