Werking snelwisselhouder

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Werking snelwisselhouder

Bericht door Laro »

Beste allemaal,

Rond de kerst heb ik mijn eerste draaibank gekocht; een Huvema HU-700.
In een eerdere post heb ik gevraagd waar ik het beste beitelhouders en wisselplaten vandaan kan halen, en daarin ben ik inmiddels geslaagd. Het virus heeft me te pakken, want ik zoek nu steeds meer handigheidjes.

Nu heb ik een vraag over snelwisselhouders. Dit lijkt me erg prettig werken omdat je de centerhoogtes makkelijk kunt instellen, en je gereedschap snel kunt wisselen. Bovendien zijn er houders voor afsteekmessen. Ik kijk nu even naar de houders bij HBM, model Dixon. Hier

Hierover heb ik echter een paar vragen.

1. Kun je in de afsteekhouders ook bladen met wisselplaatjes plaatsen, of zijn die daar te hoog voor?
2. Het moederblok op mijn Huvema is 80*80. HBM moederblokken zijn klein 58*58, middel 73*73 of groot 97*97. Welke is het best toe te passen op mijn bank? Ik heb 1212 beitelhouders.
3. Het originele moederblok is indexeerbaar in 4 standen. Op de afbeelding van het model dixon zie ik een gaatje aan de onderkant, maar zit die altijd op de goede steekcirkel? Als dat niet het geval is, dan zou ik 4 sleuven moeten frezen met een freesmachine die ik niet heb?
4. Zijn er volgens jullie betere systemen of leveranciers die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen?

Ik weet dat Multifix mooier werkt, maar die uitgave kan ik voorlopig nog even niet verantwoorden 8)

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Gert
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door ruudpg »

Ik heb zelf een draaibankje met een max. draaidiameter van 250mm en 700 of 750mm tussen de centers en hierop de kleine variant van de imitatie Dixon van HBM. Echt een verademing ten opzicht van de standaard beitelhouder, ik zou er wel een aantal extra schuitjes bij nemen, die moet ik nog halen namelijk, gewoon voor elke beitel een eigen ingesteld schuitje.

Een Multifix werkt denk ik nog een stuk gemakkelijker en er valt best wat aan te merken op het HBM wisselsysteem, maar alle waar is natuurlijk naar zijn geld. Er is ook wel eens iets langgekomen van een soort imitatie van een Multifix achtig systeem, als ik me niet vergis heeft DaBit dat in China of die omgeving besteld...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door assink »

Heb ik ook, heb een multifix A van create tool.
Maar kost toch meer dan het dubbele van een HBM systeem.
Heb het HBM systeem ook gehad, heb het terug gestuurd, zat bij mij zoveel speling op dat het op centerhoogte stellen slecht ging.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door ruudpg »

Ik zie wel dat het HBM/Dixon model tegenwoordig als klemplaatje een ronde schijf heeft, die van mij heeft nog een vierkante schijf. Door die ronde schijf is het natuurlijk wel eenvoudiger om de beitelhouder er op te zetten maar draagvlak waarop wordt geklemd is natuurlijk een stuk kleiner.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door Laro »

Inmiddels draai ik al een jaar met mijn Huvema HU-700 vario.
Eerder dit jaar heb ik al de onderstaande vragen gesteld voor een snelwisslhouder. De houder is er nog niet, maar nu ze in de aanbieding zijn bij HBM denk ik er toch weer over.

Een van mijn vragen is de afmeting die ik het beste kan kopen.
Het moederblok van mijn draaibank is 80*80. De centrale as is 10mm, maar onderop zit een verdikking die - zo te voelen - niet los aangebracht is.

Mijn vraag is nu eigenlijk welk formaat en welk systeem ik het beste kan kopen. Multifix is nog teveel boven budget, dus het zou model HBM of model Dixon moeten worden.

De foto's lukken even niet, omdat ik de foutmelding "De extensie jpg is niet toegestaan" krijg.

Overigens vroeg ik mij ook nog af of het nokje waarmee je nu elke 90 graden een vaste positie hebt bruikbaar is bij een snelwisselhouder. Ik zie op sommige foto's geen gleuven zoals het originele moederblok wel heeft. Als je een boorbeitel plaatst moet die op 90 graden anders dan een normale beitel. Hoe weet je met een snelwisselhouder dan dat hij precies haaks/loodrecht staat?

Bij voorbaat dank voor jullie advies.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door assink »

viewtopic.php?f=44&t=13772

Gaat over hetzelfde probleem. Als je een vierklauw hebt kun je het basisblok uitdraaien. En dan moet het passen.
Voor de juiste maat moet je vooral letten op de centerhoogte. Had zelf bij mn ferm MD500 het probleem dat ik maar tot 10mm beitels op de juiste hoogte kon krijgen.

Lees dit eens door, en dan kom je er wel achter wat je hebben moet gok ik.
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page13.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door DaBit »

Laro schreef: Mijn vraag is nu eigenlijk welk formaat en welk systeem ik het beste kan kopen. Multifix is nog teveel boven budget, dus het zou model HBM of model Dixon moeten worden.
Die multifix bij http://www.createtool.com/ of via Ebay bij PeWe Tools ook?
Ik vind het stiekum toch wel praktisch dat ik een beiteltje in een hoek kan zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door javanree »

assink schreef:Had zelf bij mn ferm MD500 het probleem dat ik maar tot 10mm beitels op de juiste hoogte kon krijgen.
Dat had ik met mijn CreateTool Aa set ook, heb uiteindelijk mijn beitelslede (Ferm 450) naar een machinefabriek gebracht en gewoon 2,5 mm van de bovenkant af laten frezen en slijpen (die was dik genoeg en toch al niet mooi vlak door misbruik van de vorige eigenaar) 12mm beitels krijg ik nu perfect op centerhoogte.
Gebruikersavatar
huckshooter
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jan 2010 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door huckshooter »

Laro schreef:Inmiddels draai ik al een jaar met mijn Huvema HU-700 vario.
Eerder dit jaar heb ik al de onderstaande vragen gesteld voor een snelwisslhouder. De houder is er nog niet, maar nu ze in de aanbieding zijn bij HBM denk ik er toch weer over.

Een van mijn vragen is de afmeting die ik het beste kan kopen.
Het moederblok van mijn draaibank is 80*80. De centrale as is 10mm, maar onderop zit een verdikking die - zo te voelen - niet los aangebracht is.

Mijn vraag is nu eigenlijk welk formaat en welk systeem ik het beste kan kopen. Multifix is nog teveel boven budget, dus het zou model HBM of model Dixon moeten worden.

De foto's lukken even niet, omdat ik de foutmelding "De extensie jpg is niet toegestaan" krijg.

Overigens vroeg ik mij ook nog af of het nokje waarmee je nu elke 90 graden een vaste positie hebt bruikbaar is bij een snelwisselhouder. Ik zie op sommige foto's geen gleuven zoals het originele moederblok wel heeft. Als je een boorbeitel plaatst moet die op 90 graden anders dan een normale beitel. Hoe weet je met een snelwisselhouder dan dat hij precies haaks/loodrecht staat?

Bij voorbaat dank voor jullie advies.
IK adviseer je Dixon model M te kopen en het gat uit te draaien heb ik zelf ook gedaan naar 20mm en het werkt perfect. n.b. De centrale as is geborgd en geperst. (zie mijn persoonlijk album)
Laatst gewijzigd door huckshooter op 28 sep 2017 18:12, 4 keer totaal gewijzigd.
A Man Without a Gun is a Subject, A Man With a Gun is a Citizen
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door D9R »

Ik heb er ook een van createtool. Nog niet gebruikt maar voelt degelijk aan.
Komt met vier beitels als ik mij niet vergis. De Multifix van HBM is identiek.
Ik was uiteindelijk met invoerrechten 350,- euro kwijt. Had ik achteraf voor het makkelijk gewoon direct bij HBM kunnen kopen :lol:
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door Chibs »

D9R schreef:De Multifix van HBM is identiek.
Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door D9R »

Chibs schreef:
D9R schreef:De Multifix van HBM is identiek.
Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag?
Omdat ik beide in mijn handen heb gehad (en ik heb zelf die van create tool).
Op Ebay duitsland worden ze ook aangeboden. Soms zelfs nog iets goedkoper.
Het gaat over deze: https://www.hbm-machines.com/images/cac ... a37c8d.jpg
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door Laro »

Dank voor jullie reacties.

Een vierklauw heb ik helaas nog niet liggen.

Is die verwijzing naar een Multifix op Ebay bijvoorbeeld de onderstaande?
http://www.ebay.de/itm/PAULIMOT-Schnell ... Sw241YbQ0W
Hier zitten dan vier blokken bij. Die van Createtools is, zeker met inbegrip van verzendkosten en eventuele belasting ook wel prijzig.

Ik heb volgens mij de volgende beitels, allen 12x12mm.
- Afsteekbeitel sandvik
- Mesbeitel
- Kopieerbeitel
- Boorbeitel groot
- Boorbeitel klein

De boorbeitelhouders hebben wel een vlakke kant, dus hoeven volgens mij niet per sé in een blok met V-groef.

Hebben jullie echt voor elke beitel een beitelblok, of hebben jullie enkele die jullie toch nog wisselen?

Als jullie positief oordelen over de link in de ebay, dan is dat misschien voor mij wel de beste oplossing.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door assink »

http://www.ebay.ie/itm/Schnellwechselha ... xyrM5TIjx5

Hier heeft dabit wel eens besteld volgensmij?
Heb er zelf nog niet besteld, maar ga dat binnenkort doen.
Plaats reactie