Schaublin 125 met Mach3

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Schaublin 125 met Mach3

Bericht door VDFman »

Ik heb recent een Schaublin 125 CNC over mogen nemen, en deze wil ik nu voorzien van een besturing om te kunnen gebruiken voor klein draaiwerk in de spantang.Is allemaal nieuw voor mij dus hopelijk kan ik hier terecht als ik vastloop en het even niet meer weet.
De vorige eigenaar was er al mee begonnen, er zit al een en ander bij voor Mach3. Misschien niet helemaal optimaal maar dat zit er nu eenmaal bij dus dat gaat het vooralsnog worden.
Eerst heb ik de bank helemaal gestript om met een schone lei te kunnen beginnen.Mechanisch niet veel geleden, kogelomlopen zitten er af fabriek al in. De basis lijkt dus wel OK.

Verder Mach3 software op een PC gezet, break-out bord eraan ( als dat printje zo heet tenminste) motordrive en een oude stappenmotor aangesloten, gewoon los op een bureau. Met wat moeite de motor aan het draaien gekregen, wat met de instellingen gerommeld om het draaien van de motor beter te krijgen. Het eerste probleem dient zich al aan: geef ik via MDI coordinaten in dan komt de motor iedere keer weer op hetzelfde punt terug. Doe ik dan met de toetsen de motor joggen, en geef dan weer G0 X0 in, dan gaat ie niet precies naar X0 maar bv naar X0,022 . Dat geeft ie dan ook weer in de coordinaten, en de as staat ook ietsje anders. En die afwijking blijft hij houden, stuur ik hem dan bv naar X10 dan gaat hij naar X10,022. Wat doe ik fout?
Wat misschien belangrijk is: de motor heeft 6 aansluitingen ( 3 poolparen ??) , daarvan heb ik er 2 aangesloten.
Plaats reactie