Nog een emco 5 cnc...

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Wat minder tijd gehad maar toch laatste onderdelen weer klaargemaakt voor montage.

De motor wilde ik eigenlijk alleen poetsen, maar de verf kwam er direct af bij het schoonmaken, dus toch maar opnieuw in de verf gezet.
12168

Daarna de Z-as kogelomloopspindelmoer terug gemonteerd. Eerst alles grondig schoongemaakt, maar er bleef een stroef punt in zitten. Nogmaals schoongemaakt: Dat hielp niets, dus daarna alle kogels vervangen voor nieuwe en het loopt weer als een zonnetje.
12169
12170

Vervolgens slede gemonteerd
12171

Dan de Z-as motor
12172

De spindelmotor
12173

Home sensors
12174
12175

En het parallel zetten van de turret
12176

Nu met de spindle index sensor aan de gang, werkte in eerste instantie redelijk maar is niet stabiel, even uitzoeken waar dat aan ligt. Misschien zwak signaal of te korte puls lengte.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Ja, de minimale puls moet 0,5ms zijn en maximaal toerental is 3500 rpm, doorsnede sensorring ~120mm.

Dus: minimale ‘pulsgat’ = (doorsnede * pi) * (toerental / 60) * pulslengte
120 x 3.14 x 3500 x 1/60 x 0,0005 = 11,0 mm

Het was ongeveer 1,5mm (eerste foto) dus nu met een zekerheidsfactor vergroot naar ~15mm (tweede foto).
1156112280

De binnenring heeft 100 pulsen per rotatie maar heb er niet direct een toepassing voor, op de motor heb ik een aparte sensor die ik op termijn direct op de motorcontroller kan aansluiten. Bekabeling is er nu, kwestie van aansluiten als het nodig blijkt.
12281

De poelies zijn blijven zitten en ik verwacht dat ik die ook moet gebruiken om in het juiste toerengebied te werken.
12282

Heb de pwmCompensation aangezet in de ini en voor iedere verhouding een compensatiefile samengesteld, als ik nu de riem verleg, ook even de ini aanpassen en het loopt weer synchroon. Die compensatiewaarden gelden ook direct als grenswaarden voor de sturing, een veel te hoge of lage S... in g-code zal automatisch gelimiteerd worden.

cnc.ini

Code: Selecteer alles

pwmCompensationOn= 1
pwmCompensationFileName= " Spindle-0-pwmCompTable-ac1.txt"
Spindle-0-pwmCompTable-ac1.txt

Code: Selecteer alles

;Speed PWM calibration table for spindle 0
;This table contains 15 correction points
;Speed PWM Percentage
200 10.00
440 24.00
680 38.00
920 52.00
1160 66.00
1400 80.00
Spindle-0-pwmCompTable-ac3.txt

Code: Selecteer alles

;Speed PWM calibration table for spindle 0
;This table contains 15 correction points
;Speed PWM Percentage
500 10.00
1000 24.00
1500 38.00
2000 52.00
2500 66.00
3000 80.00
En zo ook voor ac2, bc1, bc2 en bc3
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Tijd gehad om alles weer in elkaar te zetten. Heb een extra frame onder het bed en de aandrijving gezet, geeft wat extra stevigheid en helpt met stabiel plaatsen. Kabels kunnen zo ook netjes worden doorgevoerd zonder veel plastic clips.
123191232012321

Ik heb alles weer op z’n originele plek gezet, en zo goed en kwaad als ik het kan, afgesteld en ingemeten. Of alles goed is gegaan is zal moeten blijken;)
123221232312324

Het resultaat: Oud vs Nieuw
1232512326

Zo loopt dit project een beetje op zijn eind, alleen nog wat cosmetische details:
- Rubberprofiel aan de onderkant van de rand. Heeft iemand toevallig een paar meter liggen (plaatwerk is 2mm)?
- Sticker op de voorkant. Zijn er transparante stickers die je door een (laser)printer kan halen?
- Beschrijving rond de knoppen daar zou ik liefst iets voor graveren. Kan iemand me hieraan helpen of welk materiaal is geschikt?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door javanree »

Heel fraai geworden!

- Ja er is folie dat in de laserprinter kan. Erg prijzig en resultaat is matig op z'n best. Beter naar een goede stickerboer gaan...
- Rubberprofiel : http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... profielen/
- Beschrijving rondom de knoppen kun je het beste resopal voor nemen ; iedere goede ijzerwarenzaak kan van die naamplaatjes graveren. En anders hier een adje plaatsen... Spul is er in vele kleuren en diktes , zie oa http://www.hecht.nl
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door janplastiek »

Breaker schreef: - Beschrijving rond de knoppen daar zou ik liefst iets voor graveren. Kan iemand me hieraan helpen of welk materiaal is geschikt?
stuur maar even een dxf van wat je wil, kijk ik even wat ik heb liggen van gravitop plaat
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor "emblemen" en "Stickers"

https://www.modelbrouwers.nl/winkel/dec ... cal-papier

Ik heb dat zelf ook gebruikt op het Heidi paneel van mijn machine..

Afbeelding
(even openen in nieuw tabblad om em helemaal te zien)

alle zwarte tekst en emblemen/pictogrammen zijn met die sheets gemaakt.. je print het, en als je een inkjetsproeier hebt.. dan laat je het een dagje drogen.. met een Laser moet het in één keer kunnen.. dan .. blanke lak erover, en als dat droog is, uitknippen, in het water dopen.. en dan op je machine schuiven.. blanke lak erover om het te sealen.. en je bent klaar..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Vond rubbermagazijn online een beetje duur voor een paar meter, maar eenmaal op het goede spoor gezet bij een lokale rubberhandel langsgereden, winkel met rubber, gestapeld zo ver het oog reikt :P
12365

Ook blij met de decal tip, had er nog nooit van gehoord en het is waarschijnlijk niet voor deze machine maar zie wel andere toepassingen, dus wat spulletjes besteld.

Daarnaast, voor het paneel, hulp gekregen van een mede forumlid, en moest helaas ook een stapel plastic afval mee terug nemen :mrgreen:
12366

Wederom dank!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

En het laatste onderdeel maakt het helemaal af:
12382

Nu de machine er staat ga ik me eerst richten op het omgaan met een moderne besturing, software en gereedschappen, dus er gaan nog wel wat vragen komen...

Het was een leuk project, kostte wat meer tijd dan voorzien, maar het was eerst ook niet de bedoeling om het zo uitgebreid aan te pakken. In ieder geval een goede eerste kennismaking met de CNC wereld zo ;-) Bedankt voor alle duwtjes in de goede richting, zonder iedereen op dit forum was het extreem lastig geworden om tot een goed eind te brengen!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als nieuw, misschien nog iets beter. ;-) Mooi gedaan hoor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Op zich heel tevreden na de ombouw, maar er zijn altijd wel dingen voor verbetering vatbaar.
Zo merkte ik dat er toch steeds wat meer speling op de slede kwam en afstellen met de nylon gibs lastig blijft. Dit waren de nylon gibs, ter vervanging van de originelen:
12015
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t ... 42#p138766

Daarom nu een stukje brons op de freesmachine gelegd. Nooit eerder brons gefreesd, toch weer heel anders dan staal of aluminium, taaier/harder dan ik dacht, maar mooi te bewerken.
15466
15467

De maten had ik nog en met paspennen en CAM ging het deze keer best snel. Dit zijn ze geworden:
15468
15469

Het monteren is lastig omdat het bed van de spanenbak los gemaakt moet worden om er goed bij te kunnen. Eenmaal dat gedaan was het wisselen weinig moeite.
15470
15471

De speling is hiermee weer zo goed als verdwenen... Hopelijk nu permanent.

edit: update foto links
Laatst gewijzigd door Breaker op 08 mei 2018 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door javanree »

Netjes geworden !
Werken hier op de Emco 5 en Emco 8 kloon naar volle tevredenheid, ik heb brons kwaliteit RG7 genomen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Het is wel tinbrons, maar of het RG7 is weet ik niet, is hier verder iets uit af te leiden?
15472
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Muis »

Breker,
Een vraag, hoe gemakkelijk kon jij de hoofd spil uit je machine halen zonder te beschadigen.

Heb hier namelijk ook een "cnc compact 5" staan waar bij de complete besturing is aan gepakt en omgezet naar Eding cnc en wordt doormidden van een 10" tablet met Windows 10 aangestuurd die in de achterwand is ingebouwd.

Maar wil de spil nog bekijken en e.v.t. voorzien van een nieuw likje vet zonder deze te beschadigen. Bij mij zit er ook wat roestvorming op de getande as achterin, zo te zien op de foto heeft die van jou dat ook. Om de zaak niet te beschadigen heb ik daar nog niets mee gedaan.

Verder eigenlijk het zelfde doorlopen al jij alleen dat sup frampje is misschien nog wel een dingetje wat ik nog zou kunnen doen. Het is duidelijk geen verspaan beest maar je kunt er leuke werkstukjes mee maken.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Inderdaad, de spil moet er uit voordat de behuizing los kan. Dit is een foto van de onderdelen die je tegenkomt. Zie je die grote hamer rechts…? Die is gebruikt om de spilas eruit te tikken samen met een blokje hout.
12103


De lagers zitten alleen opgesloten met borgringen aan de binnenzijde:
15500

Dus als je gaat tikken blijft het lager bij de ingang van de doorlaat in de behuizing zitten terwijl de as en het lager bij de spilneus loskomen. Het lager aan de doorlaat zijde kan je er dan apart uithalen. Ik herinner me geen moeilijkheden en alles is onbeschadigd gebleven, behalve dat een hamer en lagers eigenlijk niet samen gaan, maar die die zijn te vervangen voor nieuwe radiaallagers en die kosten misschien een tientje per stuk. Hoekcontactlagers is een ander verhaal maar dat heeft ook meer aanpassingen nodig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie