Nog een emco 5 cnc...

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Muis »

Oké Breaker, ik zou ( lees twijfel ) eerst met een poelie trekker de riemschijf en de codeer-ring verwijderen maar die riemschijf is van kunststof dus 100% naar zijn mallemoer :roll: met poelie trekker dan hé. Als ik het goed begrijp blijven die outomatiesch achter als ik die as er met gekontroleerde klappen uit tik richting het losse center!
En na verwijderen van de as kunnnen zo nodig de borgveren verwijderd worden.
Als ik die operatie uitvoer gaat ik hier ook voor hoekcontakt lagers, overegens welk type heb jij gebruikt?
Die M24 x 1 kan ik mogelijk zelf doen met mijn conventionele bankje (huvema 450).
Die moeren zijn overal wel verkrijgbaar das geen probleem.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Die poelie is nogal fragiel, zou het niet met een poelietrekker doen, paar tikjes op de spil en het schiet wel los, eerst de voorste borgring verwijderen natuurlijk. Als de poelie loszit kan je ‘m zo van het spline gedeelte af halen en dan met groffer geweld verder.

De radiaal lagers die erin zitten zijn 6006, als hoekcontactlager zijn dan 7006 nodig. Een prijsopvraag voor afgedichte 7006 lagers kwam op €167 …. per stuk! Heb ze uiteindelijk bij 123roulement.fr besteld voor minder dan de helft.

Als je zelf een M25x1 draad op de as kan draaien is dat wel ideaal natuurlijk. Ik heb nog twee kant-en-klare gedraaide ‘reserve’ moeren liggen (rechts op de foto) dus mocht je er mettertijd eentje willen dan hoor ik het wel, stuur ik die op.
12110

Hier ook de tekening van spindel en moer, misschien heb je er iets aan:
Bijlagen
emco 5 - spindel & moer-r3.pdf
(31.41 KiB) 108 keer gedownload
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Muis »

Breaker,
Bedankt man voor je uitleg het is mij geheel duidelijk, t.z.t. laat ik het wel even weten.

Als jij ook naar de cnc dag komt zou je die moer e.v.t. mee kunnen nemen ?
Heeft geen haast.

Jan.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie