Draaibank ombouwen naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

rien1959 schreef:Als je nu aan de binnenkant van de tandwielkast kijkt moet je de ringmoeren zien zitten. Tik de borglip weg en los de moeren. Nu moet de as via de klauwplaat er uit kunnen. Alleen zullen er nog wat tandwielen moeten worden verwijderd.
Alle tandwielen die in de weg zitten zijn er al uit/af gehaald.
Aan de binnenkant zitten ook gen ringmoeren. Die zaten wel aan de buitenkant. Maar die zijn er uiteraard ook af.

Afbeelding

Afbeelding

Wel al begonnen met schoonmaken.
Morgen de roest verwijderen, en dan een laagje plamuur erover.

Voor de X-as ga ik een Nema23 2.5Nm closed loop stepper gebruiken.
Zou dezelfde motor voor de Z ook voldoende zijn? Moeilijk inschatten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik heb een gewone 3Nm stepper 1:1 gekoppeld aan een 5mm kogelomloop op mijn Emcootje zitten. Dat is heel royaal voldoende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Ik heb een gewone 3Nm stepper 1:1 gekoppeld aan een 5mm kogelomloop op mijn Emcootje zitten. Dat is heel royaal voldoende.
Is een closed stepper een beetje onzin voor op een draaibank?
Kan mij voorstellen dat de trapezium voor de x en de zwaluwstaarten niet heel nauwkeurig zijn
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

D9R schreef: Is een closed stepper een beetje onzin voor op een draaibank?
Kan mij voorstellen dat de trapezium voor de x en de zwaluwstaarten niet heel nauwkeurig zijn
Closed loop zal de trapezium niet zuiverder maken..... dat nut zie ik dus niet.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Dat dacht ik al inderdaad.
Maar het prijsverschil is minimaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Waarom zou trapezium niet nauwkeurig zijn? Er is geen regel die stelt dat een trapeziumdraad van bijvoorbeeld mafaha onnauwkeuriger is dan een kogelomloop van meneer Chai. En ook trapezium kun je blijkbaar in nauwkeurige klassen krijgen (al zou ik niet weten waar precies).

To closed-loop of niet: als het prijsverschil minimaal is dan zou ik die closedloop pakken. Dat pakt zowiezo al het mogelijke stappenverlies-probleem aan. Maar noodzaak is het inderdaad niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Zit wel erg veel backlash op de trapezium spindel.
Het uiteinde van de trapezium spindel hangt gewoon zwevend. Die zit verder niet in een lagerblok. Weet niet of dit normaal is?
Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
En anders komt er toch een kogelomloop op.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Damocles »

Ja dat is normaal gezien de kleine lengte er van. Dat hoeft zeker geen probleem te zijn. Je zou kunnen 2 moeren monteren en zo een (deel) van de speling er uit halen. Als je de plaats hebt voor kogelomloop zou ik dit zeker overwegen aangezien de diameter van een gedraaid deel toch vaak de belangrijkste maat is. De lengte komt vaak een stuk minder nauwkeurig.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik heb toch wel goede resultaten met m'n Mafaha TR8x1,5 spindeltje en de bronzen moer. Backlash heb ik ook (en niet alleen van de spindel), al kan ik die deels wegstellen doordat ik de moer ingezaagd heb en een stelschroefje in die gleuf kan draaien. Voor de rest maskeert een screwmap het probleem wel.
Jij lijkt meer ruimte te hebben dan ik op de Emco, en dan zou ik twee moeren met een veer overwegen.

Ik heb wel plannen om het nog significant te verbeteren door een meetlineaaltje op de X-as te plakken. Dan heb ik ook een closed-loop stepper, maar dan goed.

Probleem van een kogelomloop achter of voor de slede (gezien vanuit de klauwplaat) plakken is dat het ding of gruwelijk in de weg zit bij de losse kop (of bij de klauwplaat).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Ik heb toch wel goede resultaten met m'n Mafaha TR8x1,5 spindeltje en de bronzen moer. Backlash heb ik ook (en niet alleen van de spindel), al kan ik die deels wegstellen doordat ik de moer ingezaagd heb en een stelschroefje in die gleuf kan draaien. Voor de rest maskeert een screwmap het probleem wel.
Jij lijkt meer ruimte te hebben dan ik op de Emco, en dan zou ik twee moeren met een veer overwegen.

Ik heb wel plannen om het nog significant te verbeteren door een meetlineaaltje op de X-as te plakken. Dan heb ik ook een closed-loop stepper, maar dan goed.

Probleem van een kogelomloop achter of voor de slede (gezien vanuit de klauwplaat) plakken is dat het ding of gruwelijk in de weg zit bij de losse kop (of bij de klauwplaat).
Dit ja....
Ik zal vandaag eens passen en meten.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door assink »

Misschien kun je dit omloopje passend maken:
http://www.jve-shop.nl/geleidingen.html

8mm, veel kleiner ga je ze niet vinden verwacht ik
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Zou ook nog een optie zijn :)
Ik kwam op youtube een video tegen van iemand. Die een 16mm kogelomloop door de standaard sleuf liet lopen (waar nu de trapezium doorloopt). Wel met aangepast lagermoer.

Heb alle rotte plekken verf eraf getikt en de roest verwijderd
Nu een likje verf erover. Veel te veel Hammerrite metaallak gekocht :lol: Kleur is zilver hoogglans. Had gehoopt dat het iets donkerder was. Maar dit is ook niet verkeerd en beter als de lelijke groene kleur

Onderstel twijfel ik nog over.
Wil eigenlijk een kast voor eronder

Afbeelding
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Hier is de trapezium moer
Als ik die doorzaag en twee nieuwe gaten boor (elke helft een M6 boutje) en ze zo monteer het 'spelingsvrij is'. Dus beide moeren uit elkaar drukken en dan aandraaien. Dan vangt elke moer de speling van de ander op.
Of mis ik iets?

Of is softwarematig de backlash corrigeren voldoende? Het is natuurlijk een lapmiddel. Maar ik kan moeilijk inschatten hoe (on)nauwkeurig de trapezium is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door D9R op 06 okt 2016 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door rien1959 »

Leuk idee om de speling er uit te stellen maar je vergeet één ding : die spindel is gegarandeerd op een gedeelte uitgesleten. Ik snap ook echt niet dat er serieus wordt voorgesteld om zo'n ding te gebruiken. Bouw het nou gelijk om naar kogelomloop en klaar is Klara. Van dat trapezium geneuzel krijg je echt spijt. Je doet het goed of helemaal niet is mijn motto.
Plaats reactie