Draaibank ombouwen naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

De Z-as en X-as wil ik met een tandriem gaan indrijven. Om de machine zo compact mogelijk te maken.
Maar hoe klem je de poelies om de as van de stappenmotor? Is dit een borg schroefje? Of moet er een klemverbinding op? Ik vraag dit omdat ik de kogelomlopen wil gaan bestellen en ik wil weten hoeveel ruimte ik over moet laten.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door assink »

Je kunt ze ook lijmen? Dabit gebruikt dit volgensmij?
Of een tollok spanbus gebruiken, dat kan ook.
Als je met een stelschroefje werkt.
Maak dan wel een platte kant of put je in de as, anders krijg je de pulley er nooit goed meer af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik lijm die dingen met Loctite 603. Vind ik ideaal; goed vast, en ook zo weer los als het moet door even de gasbrander tegen de poelie te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Bedankt, dan frees ik een plat stuk op de stappenmotor as met een borgschroef erin :)

m.b.t. de loctite, ben je niet bang dat het door de kracht losschiet?
benkr
Donateur
Berichten: 7788
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door benkr »

Dat platte stukje frezen zal je nog tegen gaan vallen, die as is keihard spul.
en wat betreft dat vastzetten met een borgschroefje, dat krijg je nooit blijvend vast, blijft los gaan zitten en speling houden.
Gewoon lijmen met LocTite 603 of 638 of zo en het zit echt muurvast, geloof ons nu maar. Wel goed ontvetten natuurlijk, en de tijd even zijn werk laten doen, duurt even voor het echt goed vast zit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Bij mij blijven ze goed zitten. Op d e frees, op de draaibank. En ook op de as van de aandrijfmotor van de draaibank.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Prima, dan met loctite eens proberen.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door karangetang »

Lijmen met LocTite 603 dat weer loslaat bij verwarming tot 250 graden.
Dan kan je net zo goed standaard epoxy lijm gebruiken. Dat word ook toegepast voor het in elkaar lijmen van golfstokken en die verbindingen verdragen klappen van 200km per uur. Ook goed los te halen met verwarming
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

LET OP ! Loctite heeft een veel hogere penetratie vermogen dan epoxy lijm.
Ik lijm er model locomotief wielen mee vast op assen ( tot schaal 5")
Cees
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Breaker »

Ben mezelf aan het overtuigen om het eens te proberen met loctite, tot nog toe een spanstift gebruikt.
1198911990
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ik ga het proberen met de loctite, is wel het makkelijkste :lol:

Voor de X-as wil ik 10mm dik kogelomlopen gebruiken.
Voor de eindbewerking laat ik ze afdraaien naar 8mm.
Voor het zwevendlager gebruik ik een gewoon een kogellager. Maar voor de aandrijfkant zijn er geen hoekcontactlagers te krijgen met een asgat van 8mm. Heeft iemand daar eens een oplossing voor gevonden? Wellicht toch gewone kogellagers?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

ook nog een leuke...
Natuurlijk wordt er bij de chinese meuk geen standaard maat gebruikt.
Poelie voor de spindel is 29mm. En daar is geen nieuwe voor te vinden in deze maat. Wel 28 maar dan moet ik hem uitdraaien, en dat kan weer niet omdat de bank uit elkaar ligt :lol: Zou een 10mm riem sterk genoeg zijn om 2.2kw over te brengen? Anders gebruik ik gewoon de standaard pulley voor de spindel.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Werk aan de draaibank heeft "even" stil gelegen maar vandaag het werk weer opgepakt.

Als spindelmotor wil ik een Servo motor gebruiken. Overbrenging gaat d.m.v. een HTD riem. Als ik het goed heb begrepen heb ik vervolgens geen aparte encoder nodig om b.v. schroefdraad te draaien.
Ander voordeel is dat de ac servo motoren een stuk compacter zijn. Deze krijg ik makkelijker weggewerkt achter de machine. De keuze voor een normale elektromotor is zeer beperkt. Een drie fasen motor die past met meer dan 850W vermogen is amper te vinden. Een grotere elektromotor krijg ik niet mooi weggewerkt. Vandaar de keuze voor een ac servo.

M.b.t. tot de motor kom ik deze servo tegen. 1.5Kw Max 3.000RPM.
Klauwplaat mag max 3.800RPM draaien. Wellicht kan de servo nog iets sneller draaien? Ik heb hier eigenlijk zo goed als geen kijk op.
Tips, trucs, meningen?
Deze wil ik vervolgens aansluiten op de bekende chinese VFD.

https://nl.aliexpress.com/item/ACSM130- ... 55188b47e9

De beitelslede wil ik vervangen voor een simpel blok staal. Voor de kogelomloop van de x-as moet ik ook een klein beugeltje uit staal maken. Welk staal kan ik hiervoor het beste kopen? En is relatief eenvoudig te bewerken.

Ik zal dit weekend een plaatje schieten van hoe het geheel erbij staat :)
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door karangetang »

AL is gedacht aan een DC motor die zijn vaak goed betaalbaar te krijgen uit een loopband
Ik heb er hier een liggen (niet te koop ) van 2 Kw en eentje van 1.1 Kw die ik nu als freesspindelaandrijving ga gebruiken ik stuur die aan met 0-10 v middels een controler ( zitten vaak ook in de loopbanden) daar gaat 220V in en komt 180V DC uit
Plaats reactie