Draaibank ombouwen naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

rien1959 schreef:Leuk idee om de speling er uit te stellen maar je vergeet één ding : die spindel is gegarandeerd op een gedeelte uitgesleten. Ik snap ook echt niet dat er serieus wordt voorgesteld om zo'n ding te gebruiken. Bouw het nou gelijk om naar kogelomloop en klaar is Klara. Van dat trapezium geneuzel krijg je echt spijt. Je doet het goed of helemaal niet is mijn motto.
Dat bedoel ik! Eens!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

rien1959 schreef:Leuk idee om de speling er uit te stellen maar je vergeet één ding : die spindel is gegarandeerd op een gedeelte uitgesleten.
De originele vast wel, maar dat was mijn voorstel ook niet.
Ik snap ook echt niet dat er serieus wordt voorgesteld om zo'n ding te gebruiken.
Dŕ heeft nog nooit iemand mij uit kunnen leggen waarom op een hobbybank een kogelomloop nou zoveel beter is dan een trapeziumspindel voor dit soort toepassingen. Wel graag appels met appels vergelijken, dus niet een gerolde C15 trapeziumdraad vergelijken met een geslepen en voorgespannen C3 KO-spindel+moer die een factor 100 meer kost. Een gewone trapeziumdraad vergelijken met een Chinees spindeltje of tweedehands spindeltje is eerlijker.

Verder:
Kogelomlopen mogen harder lopen en ze zijn efficienter in het omzetten van roterende naar lineaire beweging: niet van belang in deze toepassing.
Kogelomlopen slijten potentieel minder: Eveneens niet zo van belang voor een hobbybankje dat een paar uur per week draait.
Kogelomlopen hebben minder last van omkeerspeling: ook niet erg waar als je appels met appels vergelijkt. Komt nog bij dat de kracht bij zo'n draaibank-X-as altijd maar 1 kant op werkt. Een veer tussen 2 moerdelen oid hoeft dus maar sterk genoeg te zijn om de frictie van de slede te overwinnen bij teruigtrekkende bewegingen.
Kogelomlopen zijn nauwkeuriger: niet waar in mijn eigen ervaring als je appels met appels vergelijkt. Dat Mafaha spindeltje van me is beter dan de Chai kogelomlopen op dat gebied.

Dus waarom een kogelomloop nou zoveel beter zou zijn (in deze toepassing) zie ik niet, al kan ik best een addertje onder het gras over het hoofd zien.

Als je gewoon de kogelomloopmoer van een omkeerspelingsarm spindeltje pas kunt krijgen, dan zou ik het niet laten. Als dat echter veel concessies met zich meebrengt, mwah, dan is een stukje trapeziumdraad volgens mij onder de streep een betere oplossing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:Waarom zou trapezium niet nauwkeurig zijn?
En ook trapezium kun je blijkbaar in nauwkeurige klassen krijgen (al zou ik niet weten waar precies).
http://www.bornemann-gewindetechnik.de/nl/producten/
Ik heb daar 4 trapezium draadstangen met bijpassende bronzen moeren laten maken van m50 x 8mm spoed 3750mm lang voorzien van cilindrische gedeeltes voor lager, tandwiel en dichting voor het op en neer laten gaan van de garage vloer in de woning, alleen ligt de kist er al 15 jaar omdat ik er de tijd niet voor vindt om de vloerlift te maken :mrgreen:
zij maakten toen ook trapezium spindels voor cnc machines ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ik heb zojuist even gepast met een kogelomloop en lagermoer dat ik hier had liggen.
Maar het wordt toch wel erg pittig om dat fatsoenlijk in de sleuf te krijgen.
In de breedte gaat het wel lukken als ik het lagermoer smaller maak.
Maar de hoogte is het probleem.

Nu kan ik of een kogelomloop aan de achterkant monteren.
Maar dat zit ik met de vaste kop waarbij ik iets ruimte verlies

Of ik bestel een nieuwe trapeziumspinsel met moer.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ik heb nog 2 kogelomlopen liggen, en die zijn volgens mij de juiste lengte.
Voor de Z-as zou iets langer mooier zijn. Maar dat is alleen voor het oog.

Kogelomlopen aan de achterkant zou ook gaan.
Vaste kop + mc + boorkop en ik kom een heel eind

Afbeelding

Alleen even kijken wat ik met deze ga doen
Kan hem niet meer dwars zetten want dan komt het tegen de kogelomloop aan
Afbeelding
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Weet het niet ,
Kost veel ruimte voor de losse kop, en je geeft de losse kop een keer een zwiepert en het ding knalt je spindel krom.
Komt ook nog bij dat als je tegencenter wilt gebruiken , je eigenlijk ( hoe heet dat stuk wat uit de losse kop komt) zo kort mogelijk wilt hebben .
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door assink »

pinole, ik zou ook voor iets compacters gaan qua omloop. Moet wel wat voor te vinden zijn, dit vind ik nogal lomp zeg maar :lol: . En kwetsbaar en niet midden tussen de geleidingen, dat trekt de boel "scheef".
Ik heb zelf zo 25mm in moeten leveren voor de DRO lineaal, en dat vind ik zelf al veel, dit is nog veel meer.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Oké helder, dan wordt het dus trapezium.
Dan is het volgende vraagstuk hoe ik de backlash eruit ga krijgen.
Nieuwe trapezium spindel en moer? Nieuwe moer? softwarematige correctie?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

D9R schreef:Oké helder, dan wordt het dus trapezium.
Zo..... jij bent snel om..... ik begrijp het niet als je de keuze hebt, er zijn toch ook compacte ko's?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ik was inderdaad te snel door een half verhaal te tikken.

Hier twee betere foto's

Dit is een 16mm kogelomloop die ik nog had liggen (voor het idee)

Afbeelding



Wellicht dat ik met een kleinere omloop het wel ga redden.
Mits ik de sleuf waar de kogelomloop inzit iets uit frees (vooral qua diepte want het gat ligt redelijk laag)

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Ziet er toch uit dat dat makkelijk passend te maken moet zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

Moet toch wel lukker met deze omloop? Desnoods nieuwe (kleinere) lagerbloken frezen en wat ruimte voor je ko moer maken in die slee.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Nee helaas, is te groot.
Kogelomloop die ik had liggen was sowieso te kort. Dus moet een nieuwe kopen, geen probleem.
Maar de moer is ook te groot. Nu kan ik de boutgaten aan de onderkant er natuurlijk afhalen. Maar de bovenkant blijft te hoog. Dan zou ik de sleuf dieper kunnen maken, maar het moet toch een aardig stuk dieper. En dan zit ik door het materiaal heen.

Dan kan ik beter een nieuwe 8mm of 12mm kogelomloop kopen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Ja, daar heeft trapezium wel een voordeeltje:

Afbeelding

Dat lukt met een KO niet :mrgreen:

Maar ik zou niet gauw te dun gaan met de kogelomloop. Zo'n draaibank produceert toch al gauw heel wat meer geweld dan een freesmachine.

Zo'n Chinese 16mm KO-moer kun je nog aan alle kanten bijwerken en ombouwen. Staal is vrij dik van die dingen, dus je kunt 1 kant afplatten en tussen de kogelbanen heb je ruimte om wat draad te tappen want niet alle kogelbanen worden gebruikt. Dan kan de flens er helemaal vanaf indien nodig.
Kom je er met 16mm niet, dan is 12mm vast wel pas te krijgen. 8mm vind ik wel erg dun.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie