Draaibank ombouwen naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

Ik wel ja....
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

:lol:
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

andrefc101 schreef:Ik wel ja....
Oké excuseer. Ik zal er voortaan rekening mee houden.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door jand »

Leeuwinga schreef: :lol:
Om wie moet je nu zo lachen,? Is een beetje onduidelijk zo.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door hainjedaf »

Zolang het geen citaten van 50+ regels zijn

Enne André, van overtypen wordt je moeier hoor :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door andrefc101 »

Dat weet ik, maar (overbodige) data versturen kost de forumhouder toch geld denk ik, dus als het niet nodig is.....
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Als jij cnczone.nl 'vol' getypt krijgt dan kom ik je een Limburgse vlaai brengen :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Breaker »

Het is ook gewoon veel prettiger lezen zonder citaten die niets toevoegen of erg lang zijn, zeker als er twee deze gewoonte hebben krijg je een citaat van een citaat van een citaat... enz.

Zie ook, volgens mij van een oud mod:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=2928

En het is ook echt niet zo ingewikkeld om het anders te doen:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Chibs »

Tsja, ieder z'n smaak. Persoonlijk vind ik het fijner lezen, vooral als er meerdere mensen in een topic aan het praten zijn. Zo heb ik b.v. geen idee om wie Leeuwinga hierboven lacht.
Een beige blok negeer ik als het mij duidelijk is waarop het reageert, dat kost mij verder geen moeite.

Overigens is een enkele foto die niet geresized is hoogstwaarschijnlijk al meer data dan alle quotes op CNCzone.nl bij elkaar, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Breaker »

Ik kan direct op jouw reaktie reageren zonder dat het onduidelijk wordt (lijkt me).

En bij een citaat van één of twee regels is het heel duidelijk waar op gereageerd wordt.
Als ik alsnog op andrefc101 wil reageren zoek ik even onder dit reaktievenster waar ik nu in tik, selecteer de specifieke tekst waar ik op wil reageren en klik citeer boven die reaktie.
andrefc101 schreef:een beetje minder citeren mag best
Vind ik ook.

Maar goed, laten we weer voorzichtig terug gaan naar het topic...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Wat een ophef om twee geciteerde berichten.
Waar mensen zich al niet druk om maken :)
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Chibs »

Breaker schreef:
andrefc101 schreef:een beetje minder citeren mag best
Vind ik ook.
Dat is ook helemaal prima dat jij dat vind, ieder z'n mening. Pas die gedachte dan ook gerust toe op je eigen berichten, maar ga je eigen voorkeuren voor forum gebruik niet geforceerd aan anderen opleggen. Zo worden er ook veel zinnen op dit forum met drie puntjes afgesloten... Maar daar ga je dan toch ook niet moeilijk over doen? Iedereen gebruikt een forum of schrijft op z'n eigen manier, gewoon lekker laten en je irritaties voor je houden...
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Zoals wellicht bekend is de Mikron verkocht aan een medeforumlid. En heb een HBM250-550 gekocht i.v.m. ruimte gebrek. Deze past perfect in de ruimte die ik momenteel heb. De HBM wordt omgebouwd naar CNC. Maar qua degelijkheid is het toch een (heel erg) stuk minder dan de Mikron. Waarvan de lak al eraf springt als je naar de HBM kijkt. Maar het is even niet anders en kan voorlopig wel uit de voeten met de HBM.

Vandaag heb ik een Indumex 2.2KW 1.500rpm drie fasen motor ontvangen (ter vervanging van de 800Watt motor). Die ik prima passend ga krijgen (met de nodige aanpassingen), maar het gaat passen...dus dat is mooi. Wellicht overkill voor de bank maar dan heb ik nog genoeg vermogen over op lage RPM. Ik heb echter wel nieuwe poelies nodig want de schoenveter die er standaard omloopt zal dit niet trekken denk ik. Ook wil ik de spindel rechtstreeks verbinden met de motor. Dus niet weer via een andere poelie zoals standaard het geval is.

Dat wordt dus een nieuwe poelie voor motor en spindel en een nieuwe riem. Prima. Maar welke verhouding zal ik nemen? Standaard draait de spindel max 2000rpm. Is het handig om dit te verhogen naar meer rpm? Kan de klauwplaat dit wel aan?

Elektromotor wordt uiteraard aangestuurd met een VFD. Die gaat ouwehoeren met LinuxCNC.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door javanree »

Maximum RPM hoort ingeslagen / gegraveerd te zijn op de klauwplaat ; 2500-3000 lijkt me een geschikt maximum (gespiekt bij de los leverbare HBM 125mm zelfcentrerende 3-klauw) Maar als je ook nog met spantangen kan / wil gaan werken zou ik kijken of hoger haalbaar is (juist in aluminium bij kleine diameters vind ik 2000 erg laag ! met die MC4 opname in de hoofdspil kun je relatief goedkoop iets van een ER32 of ER40 spantanghouder monteren)

Motorvermogen lijkt me zwaar overkill, 1000-1500W is al meer dan genoeg, rest van de bank kan dat ook niet aan. Dan gaan er dingen vervormen en sneller slijten... liever de motor te licht dan dat je tandwielkast ergens de geest geeft. Ik zou die 2.2kW zeter proberen te limiteren in de VFD

Als je een dubbele pully op zowel hoofdspindel als motor maakt met een lage en een hoge range (lage van grofweg 200 tot 1500 en hoge van 400 tot 3000 bijvoorbeeld) kom je volgens mij een heel eind. Hoe ver kun je met de motor gaan qua toeren? Ik durfde uiteindelijk voor mijn Emco niet boven de 70Hz uit te gaan qua RPM (mijn redenatie was : ding zal vast ook prima op 60Hz werken, zit een flinke veiligheidsfactor op dus rond het met 10-15% af naar boven -> 70Hz)
Plaats reactie