Welke vlakfrees voor deze machine?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Freesmaarniet
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2016 17:09

Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door Freesmaarniet »

Dag allemaal,

Ik heb me speciaal ingeschreven omdat ik met een vraag zit die niemand tot nu toe kan beantwoorden op de werkplaats. Het gaat over de vraag welke vlakfrees ik aan moet schaffen voor de freesmachine die ik tot mijn beschikking heb. Ik kom er niet uit tot nu toe!

Wie zou mij kunnen vertellen aan de hand van de foto's welke vlakfrees (ik heb HBM in gedachten) er ingespannen kan worden op deze machine?

Zoiets?: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... selplaten/

Of juist zoiets?: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... selplaten/


En dan nog iets; ik wil in dezelfde HBM webwinkel een setje kopen met klemmen voor de freestafel. Om een werkstuk te kunnen vastklemmen voor het vlakfrezen of uberhaupt frezen. Dus van die metalen driehoekige dingen met een trappetje erin; samen met de speciale schroefjes die in de sleuven van de freestafel passen. Dit is volgens mij als een setje te verkrijgen maar ik kan het niet vinden. Wie weet wat ik bedoel en hoe het heet?! Mijn dank zou groot zijn. Ik kijk enorm uit naar het antwoord.

Ik ben erg benieuwd of er aan de hand van de fotos iets te zeggen valt of wellicht dat ik de conus los moet maken om uitsluitsel te krijgen? Geen idee!

Alvast bedankt in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Tijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door vox67 »

Freesmaarniet
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2016 17:09

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door Freesmaarniet »

Ah, kijk, dank je wel Vox67, dat is in ieder geval al één vraag beantwoord. Ik kon het gewoon niet vinden op de website! Thanks!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door javanree »

Geen van de vlakfrezen die je laat zien zullen goed werken op jouw machine ; deze is simpelweg te licht en niet stabiel genoeg om serieus met zulke frezen te kunnen werken. Ze vereisen vrij hoge snijsnelheden met forse snedediepte.

Heb je al eens gekeken naar https://www.hbm-machines.com/producten/ ... lkopfrezen ; die dingen snijden veel lichter en werken daardoor veel beter op kleine minder stabiele machines. Zeker voor gewoon staal, non-ferro en aluminium werkt dat ook prima, eventueel met een flycutter nabewerken voor een mooier oppervlak. Alleen bij hardere (gelegeerde) staalsoorten en gietijzer zal het behelpen zijn.

(ter referentie, ik heb op een veel grotere HBM freesbank , een 6x26 kloon, al problemen met een Stellram 50mm kopje met APKT1604 platen, welke behoorlijk positief zijn qua snijhoek ; die machines zijn al wat stabieler dan een freeskolom op een draaibank)
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door André »

In mijn FB2 heb ik wel 80mm vlakfrezen gehad. Beetje met beleid.
Aluminium met een 32mm 6 tands vlakfrees gaat prima 1mm per keer.
Freesmaarniet
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2016 17:09

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door Freesmaarniet »

Ben ik even blij dat ik uberhaupt hier gepost heb :). Als het de vraag is of de machine bovenstaande vlakfrees aan kan zal ik meteen even vertellen wat ik ermee van plan ben.

Ik heb vier stukjes bandstaal die nét ietsjes krom zijn. Ik denk nét minder dan 1 mm over de lengte. Het gaat om de in het midden liggende langere, smalle stukjes op de foto. Het is bandstaal, het is warmgewalst, heeft ook een huid maar die is heel mooi glad. Het staal is ook aardig blank van kleur. Deze stukken zijn kritiek omdat ze een belangrijk deel van de machine gaan vormen die ik aan het bouwen ben. Van deze stukken staal wil ik echt zo min mogelijk dikte verliezen maar ze vlak maken.

Verder zie je (links achteraan) nog wat dikkere stukken op elkaar liggen. Die hebben een grove huid en een oxidelaag. Die wil ik ook vlakfrezen. Maar dat is meer kosmetisch

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door javanree »

Kun je die stukken staal niet beter (laten) slijpen als je zo min mogelijk wilt verliezen en het zo vlak mogelijk moet zijn? En anders zou ik een flycutter nemen, juist als je vrijwel geen materiaal wilt wegnemen. Houd er rekening mee dat als je de huid er af haalt zeker dun spul alsnog gaat trekken.
Freesmaarniet
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2016 17:09

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door Freesmaarniet »

javanree schreef:Kun je die stukken staal niet beter (laten) slijpen als je zo min mogelijk wilt verliezen en het zo vlak mogelijk moet zijn? En anders zou ik een flycutter nemen, juist als je vrijwel geen materiaal wilt wegnemen. Houd er rekening mee dat als je de huid er af haalt zeker dun spul alsnog gaat trekken.
Wellicht dat je gelijk hebt dat slijpen eigenlijk een betere optie is als ik weinig materiaal weg wil halen. Hebben we helaas op de werkplaats de machine niet voor (om dat mooi en precies te doen). Misschien dan inderdaad een flycutter gebruiken. Klinkt als de beste optie als ik een glad oppervlak wil én weinig wil verwijderen.

Hardstikke bedankt voor het meedenken :). Ben ik erg blij mee!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En hoe ga je dat dan opspannen zodat je het hele oppervlak kunt vlakken ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door serum »

Inderdaad, flycutter en veel liefde en beleid. evt. een flycutter met wisselplaatjes maken. (wisselplaatjes zijn gewoon uber, vind ik althans) Het antwoord op de vraag van Hugo ben ik ook wel nieuwsgierig naar, had de vraag alleen iets minder passief agressief gesteld (geintje Hugo 8) ) Als de randen parallel zijn zou ik ze inklemmen in een machineklem Als ze dat niet zijn, zou ik daar eerst voor zorgen; 1 kant in de machineklem leggen en een pass over de uitstekende kant leggen. Dan vlak opspannen; Eerst relatief uitklokken (bepalen waar de bolling/kuil zit, dat middelen over links/rechts bij het uitvlakken) en op de uiterste kanten ondersteunen met een paar 123 blokken oid, bewerken, dan omdraaien en de andere kant laten steunen op parallellen in de machineklem en vlakken. Machineklem zo plaatsen dat de flycutter het werkstuk er niet uit kan duwen (de bekken van de klem dus parallel aan de beweging van je tafel en haaks op de beweging van je flycutter). Let erop met een flycutter/grote diameter frees dat het essentieel is dat je spindle perfect haaks op het bed staat. anders krijg je kuilen tijdens het frezen en verspeel je onnodig materiaal. Mocht die super 11 nog een keer in de verkoop gaan, denk dan ALTIJD aan mij. :mrgreen: :mrgreen: Ik vind het een prachtige bank en het zou een erg, erg mooie upgrade zijn voor mijn 8.6. (waar ik trouwens ook nog steeds met liefde aan werk) maar die tandwielkast op de super 11. zo fijn..

Opspannen met de klemmen die je voor ogen hebt gaat niet lukken. Dan kan je er domweg geen pass over maken met de frees en zet je het materiaal onder spanning, waardoor het sowieso vervormd. Je hebt daarvoor een machineklem nodig.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door javanree »

Mooiste opspanning zou een magneettafel zijn, bij alle andere manieren krijg je door de klemkracht ook inderdaad vervorming. Al hoeft dat nog geen drama te zijn.
Je zou ook , afhankelijk van hoe dik het is, kunnen kijken naar side clamps, hoeft het materiaal niet eens perfect haaks te zijn : http://www.homews.co.uk/page560.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Het antwoord op de vraag van Hugo ben ik ook wel nieuwsgierig naar, had de vraag alleen iets minder passief agressief gesteld (geintje Hugo )
Ja, waarschijnlijk een slechte dag gehad. Maar heb me net even af gereageert en ben nu alles kwijt. :lol:

Maar ik zie plasma gesneden stukken ijzer, en ik hoor iemand dat ie liever iets vlaks had gehad.
Verder heb ik in het verre verleden ook met zo'n Maximat11 met freeskolom mogen werken. (kan ook 13 geweest zijn)
Nu zijn termen als een heel klein beetje krom en zo min mogelijk er af voor iedereen verschillend uit te leggen.

Om kort samen te vatten, tegen de tijd dat het is wat het had moeten zijn (als het al gaat lukken), was het waarschijnlijk stukken simpeler en goedkoper geweest een paar stukken geslepen gereedschapsstaal te kopen.(1.2510 of zo)

Vlakfrezen van zo'n strip op die Emco, zou ik gewoon met een 10mm freesje doen, paar baantjes er over heen. Lijkt me beter passen bij de freeskolom enzo.

Zo, aggressief genoeg ? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Freesmaarniet
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2016 17:09

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door Freesmaarniet »

En ik maar denken dat ik het in twee keer kon doen... (dus de klemmen verplaatsen). Het ziet er naar uit dat ik dan even ga wachten op de machineklem die besteld gaat worden... Goeie!

Alhoewel side clamps mij ook goed in de oren klinken. Ook omdat je met een machineklem weer iets nieuws introduceert terwijl je met side clamps alleen gebruik maakt van de vlakheid van de tafel zelf. Grote kans dat we daar wel wat van hebben liggen overigens. Ik ga het checken!

Goeie tip dat de spindle perfect haaks op het bed moet staan. Ik ben enorm precies dus ik zou hem wel ongeveer haaks op het bed hebben gezet. Maar nu ga ik er extra op letten! Wisselplaatjes vind ik ook een heeeel goed idee. Ik houd ik nu al van :)

Een fycutter moet met een kotterkop gebruikt moet worden, zie ik. Geen idee nog steeds of ik MC1, MC2 of iets anders moet aanschaffen. Binnenkort heb ik wel wat hulp op de metaalwerkplaats hoor. Maar goed, diegene is nu niet aanwezig. Welke flycutter/kotterkop in de conus past valt waarschijnlijk niet veel over te zeggen op basis van de foto's neem ik aan? Het lijkt wel of HBM trouwens geen losse flycutters verkoopt. Dus dat ik er een kotterkop bij moet kopen. Al zouden we die misschien nog hebben liggen?

edit: gewoon met een vingerfrees/universeelfrees van 10 mm? Het zou wel zo goedkoop zijn... Als dat ook kan dan zou ik gewoon een aantal van die freesjes bestellen bij HBM. Ik kan evt. even experimenteren ermee. Ik ben op zich niet vies van wat extra werk.

Die dikkere plasma gesneden stukken hoeven niet vlakgefreesd. Daar moeten alleen de randen mooi parallel van lopen.. en de oxidelaag eraf (daar ga ik wat meer vanaf halen om echt door de oxide heen te zitten ivm de hardheid en slijtage van de frees, dat weet ik dan nog nét ;)).
Laatst gewijzigd door Freesmaarniet op 29 nov 2016 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke vlakfrees voor deze machine?

Bericht door DaBit »

Ik weet niet veel van al die verschillende opnames, maar zou het eventueel R8 kunnen zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie