verloop in diameter draaiwerk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Vandaag een as afgedraaid als proef. Blijkt dat de diameter verloopt. Over 30mm zit er zo'n 2:10 mm verschil in. Bij de klauwplaat is de as dan het dikst, terwijl je eerder andersom zou verwachten. Vraag me af wat hiervan de oorzaak kan zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door benkr »

Vering in de as over de lengte, gebeurd vooral bij relatief dunne asjes, maar ook wanneer je er vooral bij de laatste gang te veel afhaalt.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Ok, maar is het dan niet zo dat de as op het uiteinde dikker is? Bij mij is het juist andersom.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

Vaste kop scheef er op, , Of draai je met center in de losse kop? dan kan deze ook afwijken
Wat gebeurd er als je een meetklok in de beitelhouder zet en deze er langs haalt, bij een as die zuiver is
Of gebruik je de beitelslede om te verplaatsen? die is instelbaar natuurlijk, en als die iets schuin staat draai je een conus.
In theorie kan ik praktisch alles
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Draai zonder losse kop in dit geval. De vaste kop staat op het prismabed met behuizing. Maar ik ga aankomende week eens meten. Zat zelf te denken aan slijtage van het bed. Maar wel veel verschil dan op zo'n korte afstand.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door thebigbozz »

Wat is de diameter van de as? Hoe ver steekt die uit? Welk materiaal?

Dit zijn toch belangrijke dingen om te weten voor ons, anders blijft het toch gissen.

Groeten,

Mark
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Het gaat om een as van 20mm die ik afgedraaid heb naar 10mm. De as ongeveer 45 laten uitsteken.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door ger »

Ik zou zeggen, maak er een kort filmpje van , het kan aan zo veel dingen liggen ( de hier genoemde dingen) maar ook de beginnersfout dat je je dwarssupport naar je werkstuk toe moet draaien om de speling uit de trapezium spindel te halen, als je dat niet doet word je dwarssupport ( in dit geval) naar buiten geduwd en krijg je een grotere diameter bij je klauwplaat ;-) zo zijn er nog wat dingen te verzinnen ( je dwarssupport staat te los afgesteld waardoor deze zich naar buiten werkt etc )
Dat je bed slijtage hebt over een afstand van 30 mm kan ik me niet voorstellen , je bed moet dan wel heel erg versleten zijn om 2 tienden af te wijken.
Laatst gewijzigd door ger op 12 nov 2017 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door Peter Bijlholt »

Het eerste wat ik doe als ik bij een 'vreemde' draaibank kom, is er een goed waterpas opleggen. Het is niet de eerste keer dat een bank scheef staat of zelfs met een getordeerd bed.
Leg een waterpas op de dwarsslede die dicht bij de kop staat en verzet dan de slede als de libel niet verschuift zit je goed. Dit moet je een idee geven wat er fout is. Een versleten voorzijde, dus dicht bij de kop, geeft een klein verloop maar de rest van het bed zal het waterpas geen ander beeld geven.
Succes, Peter
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door mark3 »

Wat is 2:10mm eigenlijk? 2,1mm of 0,2mm?

Draai je met de kruisslede (probleem opgelost) of met de langsslede (verder zoeken)?
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door noteborn »

als ik het zo lees staat inderdaad de vaste kop scheef.

als het kan een stuk materiaal +/- 100 mm laten uitsteken en dit "vliegend" dus zonder center afdraaien met ongeveer 0.5 snede diepte.

als hij nog conisch loopt dus dikker wordt de vaste kop lossen een klok op het uiteinde zetten en de helft van het verschil van je af kloppen .
dit enkele keren herhalen totdat het verschil binnen de perken is.

rob
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Het huis van de spindel staat op het prismabed. Dus in geval van scheefstand kun je dan denk ik weinig bij stellen. Of de spindel zelf zit scheef in het huis? Eerst maar eens meten of de kop dan scheef staat. Zal ook proberen een filmpje te maken.
Dat de dwarsslede vergaat denk ik ook niet. Heb een meetklokje op de dwarsslede gemonteerd om de dwarsslede nauwkeurig in te stellen. Deze bleef keurig op de ingestelde waarde staan.
Laatst gewijzigd door rba op 12 nov 2017 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

Doe dan eerst eens een stukje afdraaien zonder gebruik van de dwarsslede.
In theorie kan ik praktisch alles
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door mark3 »

hoe stel je de dwarsslede af?
Plaats reactie