Wat is een goede wisselplaat beitel

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Thomasvkr »

Hallo

Ik wil een wisselplaat beitel gaan aanschaffen ik heb er puur 1 nodig om er lagen af te draaien niet om het hol te draaien wat is een goede beitel en niet te duur

Gr
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Surplus »

Welk materiaal wil je draaien en wat is je beitelhoogte?
Váke beij te bangge
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Thomasvkr »

Surplus schreef:Welk materiaal wil je draaien en wat is je beitelhoogte?
Normaal staal niks speciaals

En de beitelhoogte hoe kan ik dat meten?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Kars-cnc »

Met beitelhoogte wordt denk ik de hoogte van de onderkant van de beitelhouder tot centerhoogte bedoeld. Als de beitelhouder vast is bepaald dit de maximale wisselplaathouder dikte je kunt gebruiken.

Zelf ben ik begonnen met een houder voor een CCMT plaat (CCMT0602-04 in mijn geval). Inmiddels heb ik diverse soorten, maar voor buitendraaien gebruik ik de CCMT plaat nog altijd het meest.
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Surplus »

Helemaal juist. Probeer de juiste beitel hoogte te vinden. Een beitel van bijvoorbeeld ban 25x25mm zal beter draaien dan een 8x8mm. Misschien is het beter om te vragen om welk merk en type draaibank het gaat. Voor een kleinere draaibank is de hierboven genoemde plaat zeer geschikt. Voor een grotere bank zou ik ook een grotere plaat gebruiken. Misschien woon je bij mij in de buurt, je bent welkom voor wat uitleg.
Váke beij te bangge
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door hfjbuis »

Ik heb, om te vergelijken met mijn HSS beitels, ook CCMT0602-04 houders aangeschaft, de goedkoopste van e-bay. Ze doen het niet beter dan mijn HSS beitels, maar ik heb er toch titanium en gehard staal mee gedraaid. Ik was verbaasd om te zien dat het kon. Een blauwe krul bij een aanzet van 0.05 mm. Ook bleek de stijfheid van mijn draaibankje niet toereikend te zijn, maar dat was ook te verwachten.
Mijn maximale beitelhoogte is 9.1 mm. Beitels / houders die niet passen, frees/schuur/slijp ik dunner.
De 06 staat voor de grootste afmeting van het plaatje 6 mm, 02 voor de dikte 2 mm en 04 voor de neus radius 0.4 mm. Waar CCMT staat voor staat, weet ik niet meer, ik dacht voor de vorm!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb uit je andere topic begrepen dat je een AI draaibank hebt, dan hoeven we ons in elk geval geen zorgen te maken om de vraag "Heeft de machine voldoende vermogen"
Ook de vraag over de "beitelhoogte" is hiermee beantwoord.. zo'n beetje al het gangbare industriële spul past er wel in.. een 10x10 beiteltje is al aan de kleine kant..

Dat gezegd hebbende, blijft de vraag "wat wil je ermee gaan doen?".. Gewoon staal heb je al aangegeven.. Nou.. dan kies je een wisselplaatvorm voor gewoon staal.. de CCMT plaatvorm is al genoemd, voor hobbygebruik vind ik een TNMG eigenlijk wel een leuke.. die heeft namelijk niet meer dan 6 snijkanten per plaatje.. CCMT's hebben er maar 2 als je ze als mesbeitel inzet.. , en om ze als ruwbeitel in te zetten. heb je een andere houder nodig.. (en wie werkt er eigenlijk nog met ruwbeitels?..'k heb ze van mijn leven nog niet gbruikt
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef:(en wie werkt er eigenlijk nog met ruwbeitels?..'k heb ze van mijn leven nog niet gbruikt
Wij :mrgreen:
Lens wordt op 0,05 aan de maat gemaakt met een ruwbeitel en daarna de rest met een finish (beide overigens in diamant).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

is dat een "ruw" beitel in de traditionele zin van het woord, m.a.w. een beitel met een stompe geometrie? alleen bedoeld om een "Grote hoeveelheid materiaal" in korte tijd van het werk te klieven?

Ik werk iets groter.. Ik laat 0.1 mm op mijn materiaal zitten bij voorbewerken, en schil dat laatste er met een nadraaibeiteltje af in 2 sneden..met een beitel van "gewoon" wolfraamcarbide :lol:

Afbeelding

zo'n geometrie dus..
Ik geloof niet dat dergelijke beitels nog veel gebruikt worden.. veelal wordt gewoon een Mesbeitel met een grotere neusradius ingezet, of een "wiper"plaat..

Zelf werk ik niet met ruwbeitels in elk geval..wel met voor-en nadraaibeitels.. zelfde geometrie (maarja.. zoveel materiaal hoef ik ook niet weg te halen..

Hoe dan ook.. als je dus een AI hebt staan.. dan is een mesbeitel met een TNMG wisselplaat een veelzijdig ding, ik gaf zelf de voorkeur aan een CNMG, omdat die meer kunnen hebben, maar aan de andere kant heeft een TNMG zoals gezegd meer snijkanten..

Wees in elk geval slim, en kijk of er voor de beitelplaat die je gaat toepassen zowel mes-als boorbeitels bestaan.
in de Gereedschapmakerij waar ik werkte hadden we CNMG 120404 en 120202 als voor- en nadraaiplaat, en KY4400 Keramiek CNMG 120402 die zowel in de mesbeitels als in de boorbeitels pasten.. zodoende hadden we aan één soort plaat genoeg voor buiten en binnendraaien..

Voor kleine boorbaartjes ontkom je doorgaans niet aan andere plaatjes.. maargoed.. je kunt niet alles hebben.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef:is dat een "ruw" beitel in de traditionele zin van het woord, m.a.w. een beitel met een stompe geometrie? alleen bedoeld om een "Grote hoeveelheid materiaal" in korte tijd van het werk te klieven?
Is qua geometrie vrijwel gelijk aan de finish, alleen ander soort diamant (oriëntatie kristalrooster) en we maken voor de finish en rough beitel verschil tussen natuur- en synthetische diamant.

Hier, speciaal voor jou: http://www.kydiamond.ca/solutions/jewellery/ :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef:Dat gezegd hebbende, blijft de vraag "wat wil je ermee gaan doen?".. Gewoon staal heb je al aangegeven.. Nou.. dan kies je een wisselplaatvorm voor gewoon staal.. de CCMT plaatvorm is al genoemd, voor hobbygebruik vind ik een TNMG eigenlijk wel een leuke.. die heeft namelijk niet meer dan 6 snijkanten per plaatje.. CCMT's hebben er maar 2 als je ze als mesbeitel inzet.. , en om ze als ruwbeitel in te zetten. heb je een andere houder nodig.. (en wie werkt er eigenlijk nog met ruwbeitels?..'k heb ze van mijn leven nog niet gbruikt
Aangezien het staal is en een bank met genoeg vermogen zou ik er geen probleem in zien om van positief naar negatief snijdende plaat te gaan. CNMG / DNMG hebben 4 snijkanten per plaat ; daarmee ben je denk ik wat vrijer in keuze beitels. TNMG binnendraaibeitels beginnen vaak pas op grotere minimale maat dan vooral CNMG.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wat is een goede wisselplaat beitel

Bericht door assink »

Met een AI kun je rustig voor een negatieve wisselplaat gaan.
Heb laatst ook wat Korloy TCMT1604 plaatjes gekocht, en zelf wat houders voor gemaakt, gaat makkelijk met m4 verzonken schroefjes. Is onder andere te koop bij banggood voor zo'n 1,5 euro per stuk.
Plaats reactie