Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door Thomasvkr »

Hallo

Welke olie moet er in de aanzet rader kast van een ai hembrug dr1 in de gebruiksaanwijzing staat een verhouding van 6 delen vet en 2 delen olie kan je dit in een mengsel kopen of moet je dit zelf gaan mengen? Ik hoor het graag
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door pieter dr200 »

tandwiel kast olie.
latere types hebben er gewoon olie in zitten.
dit is makkelijker in onderhoud.
als je er voldoende in heb zitten nemen de tandwielen de olie mee en word alles gesmeerd
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door Thomasvkr »

pieter dr200 schreef:tandwiel kast olie.
latere types hebben er gewoon olie in zitten.
dit is makkelijker in onderhoud.
als je er voldoende in heb zitten nemen de tandwielen de olie mee en word alles gesmeerd

Oke dat staat hier nog wel bedankt!
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door assink »

Ook daar moet je mee uit kijken. weet niet of er bronzen lagers inzitten. Maar die kunnen aangetast worden door bijvoorbeeld ATF olie?
Bij mij zit er in de draaibank en freesbank gewoon hydrauliekolie. HLP 46 als ik het goed heb.
Hier zitten geen additieven in, en het schuimt ook niet.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door pieter dr200 »

ATF lijkt mij meer een olie voor in auto's.
zelf heb ik een aantal jaren terug advies gevraagd bij schaublin, om te vragen wat er nu in moet.
vroeger had iedereen zijn eigen normering en aan duidingen. tegenwoordig is dat niet meer.
nu hangt er gewoon een iso codering aan.
in ieder geval hun antwoord voor het smeren van de tandwielkasten en lijbanen was Mobil vactra 2 (iso vg 68 als ik het goed heb)
bij mijn olie leverancier heb ik toen na vraag gedaan en hij bevestigde dit ook.
de mobil vactra 2 is eigen lijk een basis olie die ontzwaveld is en een absoluut minimum aan additieven in zit wel tegen het schuimen.

het bevalt mij dus danig goed dat ik het ook in de versnellings bak doe van mijn enduro.
dat heeft voor mij veel problemen op gelost zoals soepeler schakelen en geen slippende koppeling meer
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door Thomasvkr »

assink schreef:Ook daar moet je mee uit kijken. weet niet of er bronzen lagers inzitten. Maar die kunnen aangetast worden door bijvoorbeeld ATF olie?
Bij mij zit er in de draaibank en freesbank gewoon hydrauliekolie. HLP 46 als ik het goed heb.
Hier zitten geen additieven in, en het schuimt ook niet.

Nee er zitten geen bronzen lagers in dat weet ik zeker
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door DaBit »

Je zou toch zeggen dat er voor het smeren van tandwielkasten wel een betere olie te vinden is dan leibaanolie of hydrauliekolie? De gewenste eigenschappen verschillen nog wel wat zou ik zeggen.

Leibaanolie moet blijven plakken, ook als er koelvloeistof bij komt en het mag die koelvloeistof niet naar z'n grootje helpen, de bewegingssnelheid is laag, je hebt geen tanden die de polymeerketens in stukken knippen, en warmteafvoer hoeft niet een van de taken van de olie te zijn. Als olie aan die ontwerpdoelen voldoet lijkt het me niet ideaal in een tandwielkast; tandwielen zijn rotzakken voor olie.

Idem met hydrauliekolie; dat spul moet kracht overbrengen en onderweg zo min mogelijk kwijtraken. Dat moet dus zo min mogelijk overal aan blijven kleven. Lijkt me ook niet ideaal.

Als ik niet weet wat er in zou horen, dan zou ik er minimaal een echte transmissieolie in gooien. Een 75W API GL4 olie ofzo. Dat houd in voertuigen de relatief kleine tandwieltjes die toch 100kW aan vermogen overdragen ook heel, miljoenen omwentelingen lang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door andrefc101 »

Effe uit mijn eigen orginele DR1 handleiding gehaald.
Dit is wat meneer Hembrug er zelf over zegt, lijkt me duidelijk....

16106
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door pieter dr200 »

in de aanzet raderkast zitten twee bonze lagers, een van de transporteur en een van de ingaande as.

als ik in de product specificaties kijk van de vactra 2 is het goed geschikt om tandwiel kasten te smeren.
en het verschil met de hlp 46 is dat de vactra 2 een gradatie dikker is en er blijft toch een laagje achter op de tandwielen.

nu werk ik zelf ook met de koeling er op, ik ben wel van mening dat als je klaar bent met de koeling.
dat je de machine droog maakt een door smeert.
de vactra 2 blijft op de emulsie drijven en moet je van tijd tot tijd bij houden, even afromen of een skimmer er in hangen.
zelf vervang ik de koeling om de 6 maanden, het is tenslotte een kleine bak van 10 liter. dus dat zal ook de kosten niet wezen en bespaart veel problemen.

in het product data blad staat dat het een lijbaan olie is en dat hij ook zeer geschikt is voor tandwiel kasten en normale hydraulische toe passingen.

http://www.chemcorp.co.uk/creo_files/up ... series.pdf

ik gebruik het zelf al ruim 10 jaar en ben er zeer tevreden over.
dat tandwielen rotzakken zijn voor olie weet ik, een vriend van mij heeft aan garden pulling gedaan.
voor de wedstrijden ging er dikke stroop in die motoren en aan het einde van de wedstrijden komt er olie uit zo dik als water.
maar goed die zoeken wel het uiterste op.
en een aanzet rader kast is eigenlijk niet zwaar belast en staat 98% van de tijd uitgeschakeld, en je gebruikt hem alleen voor als voeding of om schroefdraad te snijden.

persoonlijk vind ik olie beter dan vet in de aanzet raderkast.
de olie komt overal tussen en tijdens onderhoud is het makkelijker om te wisselen.
je hoeft dan niet de machine te demonteren voor onderhoud.

wat betreft, WAT MENEER HEMBRUG ZEGT
hier staan ouderwetse aanduidingen van olie en vet.
ga nou eerst eens kijken wat de vervanger is en of dat überhaupt te vinden is.
shell heft nog steeds de naam tellus in het gamma zitten maar tellus 41 van toen is totaal anders dan de tellus 41 van nu, dit komt door de standaardisatie van olie.
ook shell avania ep2 bestaat ook niet meer, de opvolger is Shell Gadus S2 V220.

wat ook in het smeer schema van meneer hembrug staat is dat de hoofd as lagers gesmeerd moeten worden met een vet met een ep toe voeging.
als je het skf boek leest staat hier in dat het absoluut verboden is om precisie lagers (van een draaibank b.v.) te smeren met een vet dat grafiet of ep toevoegingen heeft.
deze twee toe voegingen zorgen er voor dat de twee contact vlakken op elkaar gaan inlopen.
en dat lijkt mij iets wat je absoluut niet wilt.
zelf gebruik ik hier voor skf lglt2, wat een synthetisch smeer middel voor precisie lagers is.
het is het advies van skf. de naam lglt is misschien wat misleidend als lage temperaturen vet maar is geschikt tot ruim 100 graden bedrijfs temperatuur.
en zo heet word een oude ai niet.

waar we ook rekening mee moeten houden is dat alle smeermiddelen van nu veel beter zijn dan vroeger.
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door Thomasvkr »

Ik denk dat het soort of type olie niet veel uitmaakt net zoals Pieter zegt alle smeermiddelen zijn nu beter als vroeger dus denk dat het niet veel uitmaakt
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door pieter dr200 »

het is uiteindelijk een persoonlijke keuze die je moet maken waar je je zelf het beste bij voelt.

zoals assink eigenlijk al zij, moet je wel met sommige soorten uitkijken.
sommige soorten hebben vrij agressieve toevoegingen die je liever niet wilt in je machine.
sommige olie soorten die onderandere in schroef compressoren zitten zijn vaak agressief deze kunnen de lak laag van de behuizing aan tasten of de bronze lagers.
ook vind ik de prijs van vactra 2 goed, niet overdreven duur.
ongeveer €5,- per lieter
vaak zijn de b merken nog duurder in de winkels dan waar ik het voor in koop.
Thomasvkr
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 dec 2017 19:33

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door Thomasvkr »

pieter dr200 schreef:het is uiteindelijk een persoonlijke keuze die je moet maken waar je je zelf het beste bij voelt.

zoals assink eigenlijk al zij, moet je wel met sommige soorten uitkijken.
sommige soorten hebben vrij agressieve toevoegingen die je liever niet wilt in je machine.
sommige olie soorten die onderandere in schroef compressoren zitten zijn vaak agressief deze kunnen de lak laag van de behuizing aan tasten of de bronze lagers.
ook vind ik de prijs van vactra 2 goed, niet overdreven duur.
ongeveer €5,- per lieter
vaak zijn de b merken nog duurder in de winkels dan waar ik het voor in koop.

Oké ik heb de opvolger van tellus 41 er in gegooit dus dat is altijd goed dat geeft hembrug ook in de handleiding aan
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door andrefc101 »

Thomasvkr schreef:Oké ik heb de opvolger van tellus 41 er in gegooit dus dat is altijd goed dat geeft hembrug ook in de handleiding aan
Dat kieper ik er al jaren in, de machine werkt nog steeds perfect. Ik gebruik gewoon alle smeermiddelen welke de oude vervangen, lijkt me sterk dat ze slechter zijn als wat Hembrug toenertijd voorschreef.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Ai hembrug dr1 welke olie in aanzet rader kast

Bericht door pieter dr200 »

ik zeg ook niet dat het slechter is.
zelf ben ik van mening dat bijna alle smeermiddelen beter zijn dan vroeger.
alleen met het spindel lager vet ben ik het niet met ze eens.
ik heb een jaar of 5 geleden mijn dr1ls volledig gereviseerd en is ook tot het laatste boutje uit elkaar geweest.
ook zijn toen de spindel lagers vervangen voor nieuwe, en die zijn kostbaar €800.- excl btw voor 3 lagers.
ik wilde dus niet zomaar een vetje er in doen, daarom heb ik contact op genomen met SKF voor een smeer middel advies.
zij adviseerde toen de LGLT 2, dit gebruiken zij zelf ook voor cnc frees spindels.
ook vertelde de product specialist dat je voor deze toepassingen geen EP of grafiet toe voeging moet gebruiken, omdat dit er voorzorg dat het lager snel gaat inlopen.
deze toevoegingen slijpen eigenlijk de ruwheids toppen van het materiaal af.
natuurlijk is het LGLT 2 vet niet goedkoop een tube kost ongeveer €20,- en een blik €70,-, maar goed je smeert deze lagers 2x per jaar met 6 gram vet per stuk.
dus doe je er lang mee.
Plaats reactie