Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Dank voor alle reacties tot nu.

De 12V voeding bleek niet op de aangegeven plaats te zitten. Ze wordt wellicht uit de 12V uitgang van de PC-voeding meegenomen.

De foto's tonen de PC-aansluitingen, de voeding en de interface kaart van de roterende encoder. Geen idee wat ik verder nog kan meten. Is de pin-layout bekend?

Johan161261612816127
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Dat groene printje van de tweede foto van je eerste 3 foto's, waar zit dat? Het lijkt me waarschijnlijk dat die 12V voeding daar ergens in de buurt zit.
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Die groene print zat achteraan tegen de behuizing geschroefd waarin de drivers zitten (te zien op de eerste foto). Daar zit geen andere voeding meer in de buurt, vandaar mijn vermoeden dat de pc-voeding gebruikt wordt.

Gek genoeg wees ook Scyllatech op de locatie die je noemt. Dus ja, vroeg me af welke van de 6 pinnetjes rechtsonder op die groene print dan die + en - van de binnenkomende 12V moeten zijn.

Johan
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Ik heb het idee dat er een stuk van de print op de foto is weggevallen, kun je die nog een keertje opnieuw posten of per mail naar me toe sturen. Misschien kan ik dan aan de opbouw van de print al wat meer zeggen.

Misschien is het zelfs wel goed om zowel de voor als de achterzijde van de print te fotograferen en te sturen, en dan met name de hoek waar die connector zit er echt duidelijk op.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

benkr schreef:Ik heb het idee dat er een stuk van de print op de foto is weggevallen, kun je die nog een keertje opnieuw posten of per mail naar me toe sturen. Misschien kan ik dan aan de opbouw van de print al wat meer zeggen.

Misschien is het zelfs wel goed om zowel de voor als de achterzijde van de print te fotograferen en te sturen, en dan met name de hoek waar die connector zit er echt duidelijk op.
De voeding zou op de insteekkaart links van de drivers moeten zitten. Zo niet, dan is er het een en ander aangepast en zou ik de kaart moeten zien of zoals Benkr voorstelt een duidelijke foto plaatsen. De groene print op de eerste foto is beslist origineel. Daar zitten de enable en softstop relais en de gelijkrichter voor de hoofdspanning. De 12 volt voeding zit apart.
Zitten er op de voorzijde van de kast twee kleine schakelaars? Eén om het systeem (hoofdspanning voor de drivers) aan te zetten en één om de 12 volt te bekrachtigen.
Zo ja, staat er dan misschien één (12 volt schakelaar) in de uit-stand?
Nadat ik Style High Tech had verkocht zijn er meerdere varianten gekomen, waar ik zonder het te zien weinig over kan zeggen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

De insteekkaart voor de drivers heeft slechts 2 slots, één voor elke driver. Nergens nog een extra voeding te vinden. Ik heb nog heel wat extra foto's in het album gezet, ook van de achterzijde van die kaart, wat misschien één en ander duidelijk maakt.

Een compleet mysterie voor mij is ook de stekker links van de uitgangen naar de X en Z steppenmotoren en de encoder. Deze is verbonden met de noodstop, en maakt intern 1 kleine overbrugging. Leek me relevant, omdat je het had over een dubbele schakelaar: de noodstop is een dubbele NC-schakelaar, waarvan er eentje over die stekker gaat.

Mijn indruk is dus dat alleen de PC-voeding nog in aanmerking komt als 12V DC bron.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

tbird55 schreef:De insteekkaart voor de drivers heeft slechts 2 slots, één voor elke driver. Nergens nog een extra voeding te vinden. Ik heb nog heel wat extra foto's in het album gezet, ook van de achterzijde van die kaart, wat misschien één en ander duidelijk maakt.

Een compleet mysterie voor mij is ook de stekker links van de uitgangen naar de X en Z steppenmotoren en de encoder. Deze is verbonden met de noodstop, en maakt intern 1 kleine overbrugging. Leek me relevant, omdat je het had over een dubbele schakelaar: de noodstop is een dubbele NC-schakelaar, waarvan er eentje over die stekker gaat.

Mijn indruk is dus dat alleen de PC-voeding nog in aanmerking komt als 12V DC bron.
Als de 12 volt werkelijk uit de pc komt, dan is er echt het nodige aan de besturing aangepast. Dat was origine niet zo.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Ik begon er al voor te vrezen. Ook de gelijkrichter zit op een andere plaats dan je aangaf (boven de grote transfo van de hoofdvoeding). Misschien weet je op welke van de zes pinnen van de stekker rechts onderaan de groene kaart de 12V DC toekomt? Dan kan ik daar eens gaan meten.

Tegelijk is het misschien nuttig om ook in een andere richting te zoeken. Ik had namelijk eerder al gemerkt dat de opstart alleen moeilijk loopt na gebruik van de noodstop en nu na overbelasting. Maar in andere omstandigheden werkte alles altijd normaal ook na aan/uitzetten, wat me doet vermoeden dat de 12V voeding wel werkt?

Ik vraag me af hoe het initialiseren gebeurt, en of er parameters meegenomen worden van de vorige werksessie. Kan daarbij iets mislopen op de 20 jaar oude PC bijvoorbeeld door de computerklok, en overvol geheugen,... Ik raad maar een beetje1613316151
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

tbird55 schreef:Ik begon er al voor te vrezen. Ook de gelijkrichter zit op een andere plaats dan je aangaf (boven de grote transfo van de hoofdvoeding). Misschien weet je op welke van de zes pinnen van de stekker rechts onderaan de groene kaart de 12V DC toekomt? Dan kan ik daar eens gaan meten.

Tegelijk is het misschien nuttig om ook in een andere richting te zoeken. Ik had namelijk eerder al gemerkt dat de opstart alleen moeilijk loopt na gebruik van de noodstop en nu na overbelasting. Maar in andere omstandigheden werkte alles altijd normaal ook na aan/uitzetten, wat me doet vermoeden dat de 12V voeding wel werkt?

Ik vraag me af hoe het initialiseren gebeurt, en of er parameters meegenomen worden van de vorige werksessie. Kan daarbij iets mislopen op de 20 jaar oude PC bijvoorbeeld door de computerklok, en overvol geheugen,... Ik raad maar een beetje1613316151
Aan de bedoelde pinnen kun je meten, dan weet je wat voor spanningen er op staan.
Vanuit de software kan dit probleem niet komen. Wel door slechte verbindingen van PC naar besturing.
Je moet naar mijn smaak echt iemand bijkomen die het nodige van elektronica weet, want zo blijft het gissen in de duisternis. Het probleem kan technisch gezien weinig voorstellen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Als ik het allemaal goed zie dan loopt alles in de PC via die print die helemaal in de witte koek is ingepakt.
De print heeft een 9 en een 15 polige connector, mede gezien het ingepakte deel lijkt dit iets Style CNC eigen ontwerp te zijn. Als daar wat mis gaat kom je daar nooit achter en is het vanzelf einde verhaal. Maar dat is wel de makkelijkste uitweg, dus eerst alle andere opties wegstrepen en pas dan die kaart de schuld geven.

Het lijkt er op dat die 6 polige connector door een kabel met 6 polige stekkers wordt verbonden met de andere print, klopt dit?

Is de Nood/Uit schakelaar er eentje met 2 verbreekkontacten, of is het een verbreek en een maak contact?
Als het verbreekconacten zijn, ver bind de draadjes dan een keihard door, maakt dit verschil?
Die schakelaar kan natuurlijk gewoon rot / vuil / kapot zijn, maar door de draadjes al dan niet door te verbinden, desnoods met een kroonsteentje (als ze dat tenminste in België ook kennen) maar dat soort dingen zijn heel eenvoudig te elimineren.

Mocht je er echt niet uitkomen zet dan het ding maar in de auto en kom er mee naar mij toe, lijkt me sterk dat ik dat niet op een middag of zo weer aan de gang krijg. Je zegt zelf dat wanneer je dat SSR doorverbindt dat het verder gewoon werkt, hoe moeilijk kan het dan nog zijn, alleen maar een aantal schakelaars en doorverbindingen en een SSR maar die kun je desnoods nog met een 9V batterij testen, batterij (eventueel met voorschakelweerstand in serie) op de SSR en hij moet gaan schakelen. Als dan blijkt dat de SSr werkt, dan verder.

Ik ga die foto's morgen nog eens heel groot afdrukken, misschien dat ik dan nog wat dingen ga zien.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door Leeuwinga »

Het probleem kan technisch gezien weinig voorstellen.
.
Als de meester dit al zegt, wie kan dat dan bestrijden ?
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Bedankt voor de hulp, ik zal alle contacten nog een keer doormeten en waar mogelijk overbruggen. Zien af dat een verschil maakt.

De 6 polige connector van achteraan de print waarop de driver-slots zitten is inderdaad verbonden met de 6 polige connector op de groene kaart met het enabler-circuit. In principe moet deze ook de 12V voeding meebrengen. De drie connectoren die je kan zien op die kaart zijn de 2 uitgangen naar de stappenmotoren en de verbinding naar de snelheidsregeling waarmee de uitvoersnelheid tussen 0% en 150% geregeld kan worden tijdens de uitvoering.

De noodstop is een dubbele NC-schakelaar. Ik had hem al eens doorgemeten, was normaal. Eén contact van die schakelaar gaat naar de groene print, de andere naar de voorste uitgang in de kast (links op de foto). 16153

Op die uitgang ingestoken langs buiten zit stekker, die intern gewoon één brugje maakt: de functie van die omweg ontgaat me.

Ik kom stilaan aan het einde van wat ik zelf kan testen, dus ik onthoud zeker je aanbod.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Die connector met die doorverbinding is waarschijnlijk bedoeld geweest voor een externe Nood-uit schakelaar.
Als je dat niet gebruikt kun je er dat allemaal uitslopen en bij het begin (waar dat ook mag zijn) een doorverbinding maken.
Je schrijft dat hier een contact van de Nood-Uit schakelaar aan zit, dat kan met één kant, niet met beide kanten de andere kant gaat gegarandeerd ergens anders naar toe.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Ik heb nog eens naar die foto's op A3 afgedrukt zitten kijken met de bedoeling daar een stukje schema uit te destilleren maar daar is de kwaliteit toch te slecht voor, dat gaat niet lukken.
Ik zal komende week eens proberen om met de fa. Style te bellen, misschien dat ik daar uitkom bij een bereidwillig persoon die mij wat oude schema's wil geven, dan moet het ook wel duidelijk worden.
Of dat lukt hangt vaan af van bij wie ik terecht gaat komen, kom ik in de commerciële hoek dan kun je het vergeten, kom ik bij een techneut uit dan lukt het vaak wel.
Wie weet wat dat gaat brengen dus.
Plaats reactie