draaibank "STAR 150"

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hendrikb
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2018 17:27

draaibank "STAR 150"

Bericht door hendrikb »

goedenavond forumleden,

Ik heb sinds een paar weken een draaibank aangeschaft en dus leek het me leuk om me aan te melden bij dit forum om meer over het draaien te weten te komen, ik ben geen metaalbewerker van beroep maar toen ik 1 keer achter de draaibank van mijn neef had gestaan wist ik het direct. Ik wou ook een draaibank.
Inmiddels heb ik dus 1 gekocht, een STAR 150 had nog nooit van het merk gehoord dus als iemand me daar nog iets over kan vertellen hoor ik het graag.
Gelijk nadat ik de draaibank gekocht heb ben ik hem na gaan lopen en heb hem gedeeltelijk uit elkaar gehaald, hier en daar zat wat speling op en daar worden nu nieuwe onderdelen voor gemaakt. Tot die gemaakt zijn ben ik de machine aan het schoonmaken en probeer ik alles wat erop staat te begrijpen en te bekijken hoe alles werkt.
Alles is in het Frans maar gelukkig is er een vertaalmachine uitgevonden 8)
Echter begrijp ik weinig van de metrische schroefdraad tabel, ik zal hier een foto van als bijlage toevoegen zodat iedereen hem kan bekijken. Als iemand me uit kan leggen hoe dit in elkaar steekt houd ik me van harte aanbevolen.
Tot zover mijn eerste post, ik ben benieuwd naar jullie reactie's!

Groeten,

Hendrik



16428
16427
16429
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door Toxiq »

Je dacht, als ik het doe, dan maar meteen een grote :P
Mooie aanwinst (denk ik)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door HD13 »

Waarschijnlijk moet je ergens een 40/100 tandwiel setje zetten of selecteren.
Rode cijfers zijn je keuze knoppen.
Lijkt haast dat ze de spoed per 10 cm opgeven ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HD13 schreef: 17 feb 2018 11:43 Waarschijnlijk moet je ergens een 40/100 tandwiel setje zetten of selecteren.
Rode cijfers zijn je keuze knoppen.
Lijkt haast dat ze de spoed per 10 cm opgeven ?
Daar lijkt het wel op. Ik zou zeggen in 0.01mm, dat is natuurlijk hetzelfde. ;-) Maar dat is snel genoeg gecontroleerd als de boel eenmaal draait.
Voor gangen per inch komt er normaliter tandwiel 127 bij, dus dat klopt ook.
Wat dan weer merkwaardig is, in dat gangen per inch lijstje moet je alles in stand 5 doen, (dat kan, omdat er steeds andere tandwiel setjes gebruikt worden) maar de stand A, B, C staat niet op de tabel, maar is toch echt nodig anders zouden de 3 regels onder elkaar niet verschillen.
Fransen en Engelsen schijnt niet lekker te liggen, misschien een klein steekje onder water. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door HD13 »

Tabellen staan naast elkaar en A,B,C staat dan in het midden.
Snap alleen die dubbele tandwiel verhoudingen niet in de imperial tabel.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door spinningwheels »

Het ding is natuurlijk bedoeld voor metrisch .

Met alleen een 100/127 tandwiel combinatie ben er er nog niet natuurlijk.
Dan komen er wel een soort van inch maten uit maar nog niet echt bruikbaar,
Daarvoor zijn dan die zoals in de eerste kolom 40-95 combinaties ook nog nodig.
In theorie kan ik praktisch alles
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door staandeklok »

Bank is volgens mij voorzien van een bijna volledige nortonkast. Voor het bedienen van de knoppen aflezen in 0,01 zoals Hugo al zegt. De bank in dubbelwerk schakelen zodat ook het probleem van 40/100 is opgelost.
Alleen voor de Engelse draadtabellen zul je de combinatie tandwielen moeten plaatsen zoals in de tabel is te zien. Je hebt dus vermoedelijk nog wel een paar extra wisselwielen nodig, die ongetwijfeld bij de nieuwe bank zijn geleverd. Ik weet natuurlijk niet of je deze er bij hebt, maar metrische draad kun je al snijden.
hendrikb
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2018 17:27

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door hendrikb »

Allereerst dank voor de reactie's, het word me allemaal al een stuk duidelijker!
Tabellen staan naast elkaar en A,B,C staat dan in het midden.
Dat klopt inderdaad, dus dat moet geen probleem zijn.

De metrische tabel aflezen in 0,01 is ook in mij opgekomen maar ik omdat er ook 87,5 stond dacht ik dat niet klopte.
Maar omdat het hier ook meerdere keren word genoemd zal het wel zo zijn en anders kom ik er straks snel genoeg achter.

Heb er een stuk of 5 wisselwielen bij gekregen, begreep in de eerste instantie niet wat ik met zoveel moest maar dan is me dat ook direct duidelijk 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HD13 schreef: 17 feb 2018 19:43 Tabellen staan naast elkaar en A,B,C staat dan in het midden.
Snap alleen die dubbele tandwiel verhoudingen niet in de imperial tabel.
Afhankelijk van de 'ongelukkige' verhouding tussen de spoed die je wilt snijden, en de spoed van de spil van de draaibank, heb je een tandwiel verhouding nodig. Een deel van die combinaties zit verstopt achter de knoppen, bij gangen/inch heb je daar niet zo veel aan, dus moeten er extra verhoudingen met tandwielen gemaakt worden.
Er zijn ook draaibanken die geen norton kast hebben (die ingebouwde tandwielen met keuze knoppen) en die gebruiken soms wel tot 6 tanwielen om aan de juiste spoed te kunnen komen.

Die 0.875 is inderdaad een vreemde, maar komt misschien gewoon uit het gegeven dat die in de reeks 1.75, 3.50 zit en er anders gewoon een streepje had gestaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hendrikb
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2018 17:27

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door hendrikb »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2018 22:44
Afhankelijk van de 'ongelukkige' verhouding tussen de spoed die je wilt snijden, en de spoed van de spil van de draaibank, heb je een tandwiel verhouding nodig. Een deel van die combinaties zit verstopt achter de knoppen, bij gangen/inch heb je daar niet zo veel aan, dus moeten er extra verhoudingen met tandwielen gemaakt worden.
Er zijn ook draaibanken die geen norton kast hebben (die ingebouwde tandwielen met keuze knoppen) en die gebruiken soms wel tot 6 tanwielen om aan de juiste spoed te kunnen komen.

Die 0.875 is inderdaad een vreemde, maar komt misschien gewoon uit het gegeven dat die in de reeks 1.75, 3.50 zit en er anders gewoon een streepje had gestaan.
Daar zit wel wat in, ga hier eerst vanuit en hoop het zo snel mogelijk te kunnen testen.
Jullie horen nog van me!
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door JanSr »

Mooie draaibank!
Op Lathes UK vind je hem niet.
Gezien je vragen heb je er geen manual bij.
Staat er niet ergens iets naders over de herkomst op de machine?
Een fabrikant en/of een naam en/of serienummer?
Op het www is vast wel iets te vinden.
cncfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2018 00:22

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door cncfreak »

Deze draaibank is gemaakt door Socomo in Frankrijk.

Veel informatie en/of documentatie is niet of nauwelijks te vinden op het net.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: draaibank "STAR 150"

Bericht door JanSr »

https://www.usinages.com/threads/doc-so ... ost-483053
Handleidingen vinden ze zelfs in Frankrijk niet, zo te zien.

Als je Frans niet toereiken is: Google Translate.
Plaats reactie