Spantangen voor de draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Voor mijn draaibankje ben ik op zoek naar een opspan mogelijkheid met een betere rondloop nauwkeurigheid dan de drieklauw.
Ik heb daarvoor een MT3 naar ER25 houder bij Aliexpress gekocht. De ER25 spantangen heb ik al van de freesmachine. Het koste niet veel maar de nauwkeurigheid is ook niet zo best. Ik meet 3 tot 5 honderdste slingering op de binnen konus van de spantanghouder. Dat moet toch veel beter kunnen lijkt mij?

Ik zag later dat er ook spantangen te koop zijn die direct in de MT3 conus van de draaibank kunnen. Ik heb nog niemand gehoord of gezien (Youtube :-) die dat gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door javanree »

Is de conus in je hoofdspindel wel goed ? En als je de MT3-ER25 houder verdraait, verandert het slingeren dan ook ?

Ik heb ook zo'n houder en red meestal 0.01-0.02 met wat moeite.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik ben bezig om een opspanplaat voor J7316A spantangen te maken, omdat ik ook langere werkstukken wil inklemmen. Door de conus van de spantang in de opspanplaat te draaien hoop ik dat hij net zo zuiver is als de draaibank.
Ik denk dat als je draaibank zuiver is, je ook de houder kunt opzuiveren. Dat heb ik ook al eens gedaan met een MT3-MT2 adapter.
Maak een merkteken op de houder en de draaibank, dan kun je hem ook hetzelfde terug plaatsen.
Huub
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 18 feb 2018 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door thebigbozz »

Wat je misschien ook kunt doen is zelf een ER25 opname maken voor je draaibank.
Het ligt er ook een beetje aan wat je opname is van de draaibank zelf ivm de uitvoerbaarheid.
Maar als je het goed aanpakt, is die perfect gecentreerd voor jouw draaibank.

Voor mijn Myford S7 heb ik er zelf een gemaakt. Was een leuk projectje. Later nog een gemaakt voor iemand op het modelbouwforum.

Groeten,
Mark
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door pa3gmi »

tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door tuurbo »

https://www.banggood.com/80mm-Diameter- ... rehouse=CN

deze is nog goedkoper,heb ik zelf(maar nog niet geprobeerd)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

javanree schreef: 18 feb 2018 09:18 Is de conus in je hoofdspindel wel goed ? En als je de MT3-ER25 houder verdraait, verandert het slingeren dan ook ?

Ik heb ook zo'n houder en red meestal 0.01-0.02 met wat moeite.
De conus in de hoofdspindel is perfect! Als ik de taster er op zet is het net of hij geen contact maakt, zo stil staat hij. Dat beteken dat de slingering hierin hooguit 2 duizendste mm is.

Zelf een houder maken heb ik wel overwogen maar het leek me nog niet zo gemakkelijk om die heel zuiver te maken.

Blijft nog de vraag; zijn MT3 spantangen een goede optie? Zoals gezegd, de spindelconus is perfect, dus als de spantangen goed zijn moet dat volgens mij de meest zuivere oplossing zijn. Ik heb echter geen idee hoe nauwkeurig je met dat soort spantangen kunt opspannen. Ook weet ik niet of het praktisch is, het openen zal lastiger gaan dan bij ER25 en de lengte van het werkstuk is beperkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ze zelf nooit geprobeerd, maar ze zijn voorzien van schroefdraad. Daarmee is het openen net zo gemakkelijk als bij andere tapers met een schroefdraad. Wel belast je bij het verwijderen de lagers van de hoofdspindel. Op ebay zijn ze een stuk duurder dan ER25 collets en over de "slingering" staat niets vermeld, ook niet bij http://www.arceurotrade.co.uk/catalogue ... rch=collet. De zuiverheid is bij deze collets, in jou situatie, alleen afhankelijk van de kwaliteit van de collets omdat die van de machine goed lijkt te zijn.

Misschien kun je de houder van de freesmachine gebruiken als je daar een passende verloop voor kunt krijgen. Dan kun je toch, al is het maar om te testen, werken met de collets van de freesmachine. Dat is ook mijn plan.

Omdat je huidige houder toch al niet goed is, kun je er weinig aan verprutsen. Bij mij koste het instellen van de hoek (vóór de ombouw naar CNC), voor een B16 conus een hele middag. Maar het is uiteindelijk wel gelukt. Ik heb een instel hulpmiddel gemaakt op de freesmachine en die telkens aangepast totdat, op de draaibank gemeten, de hoek goed was. Bij een MT2 taper had ik het probleem dat mijn conus support maar 40 mm is. Uiteindelijk heb ik het gedeelte dat ik niet in één keer kon opzuiveren, maar groter gedraaid.

Je kunt natuurlijk ook, om te proberen, in de drieklauw zonder om te spannen, in een stuk staal een conus draaien. Als dan de hoek goed is, kun je de houder opzuiveren.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door assink »

MR pete heeft wel morseconus spantangen gebruikt in zijn machines:


Het grote nadeel van deze spantangen is dat je geen lang materiaal kunt inspannen, omdat je geen doorlopend gat hebt.
Dat kan met die ER spantangen dan weer wel.
Ik zou een stapje hoger gaan qua kwaliteit spantangen dan die van Banggood, lees er weinig goeds over.
Heb hier op het forum wel goede verhalen gelezen over de volgende site:
http://www.ctctools.biz/
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Leeuwinga »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hfjbuis »

Misschien overbodig, maar heb je de beschermende coating van de houder volledig verwijderd, deze kunnen ook voor een slechte rondloop nauwkeurigheid zorgen.
Huub
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

De coating is wel goed verwijderd! Dat je bij MT collets, en ook bij ER in een MT houder geen lange werkstukken in kunt spannen is wel een nadeel. Aan de andere kant, als het nauwkeurig moet is het meestal ook klein bij mij :lol:

De link van Assinga leid naar spantagen met 0.005mm nauwkeurigheid, dat lijkt mij wel! Maar de prijzen zijn dan wel meteen weer 10x hoger... Tja, uiteindelijk is alle waar naar z'n geld denk ik maar voor mij als amateur wordt dat gewoon teveel voor een (waarschijnlijk) weinig gebruikte optie.

Ik ga het filmpje van mrpete nog eens bekijken, misschien heb ik daar wel wat aan.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door assink »

Deze met een runout van 0.015, dat is 1,5 honderdste valt wel mee toch?
http://www.ctctools.biz/er25-collet-set-15-pcs-a05/

Zitten tegenwoordig met een warehouse ergens in scandinavië, dus alleen verzendkosten komen erbij.
Voorwaarde is wel dat je dan nog een goede spantanghouder neemt, anders hebben die precisie spantangen ook geen zin!
Plaats reactie