wisselwielen verhoudingen voor m16

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door harry321 »

hoi, heb er al eerder een topic over gehad maar de materie blijkt te moeilijk voor mij want hoe langer ik tracht het op te lossen, ik ga meer en meer totaal braindead :oops: :oops:

ik wil m16 snijden, mijn langsvoeding heeft een spoed van 1.5 mm.
vaste tandwiel op de spindel is 30t.
ik ben wel zo ver dat ik weet dat het vier-derde moet zijn op het eind-tandwiel (zou dus een tandwiel moeten zijn van 22.5 tands, maar die moet nog uitgevonden worden vrees ik :lol:

mijn vraag, kan iemand mij de tandwielverhouding geven, ik bezit de losse tandwielen; 20, 25, 40, 50, 60 en 100 tands.
heb ook nog eventueel tandwiel 35 liggen maar moet daar een aanpassing voor maken dan.

wie o wie kan mij aub de oplossing geven ?

ps, als er toevallig een wisselwielen tabel bestaat voor mijnproxxon bankje (30 tands op hoofdspindel en 1.5mm spoed langsvoeding dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen want ik kan hem niet vinden op googel.

bvd, harry.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door JanSr »

Het kan aan mij liggen, maar bij Proxxon vind ik in één klik de handleiding, met een hele pagina over draadsnijden...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Linki »

Je hebt een tandwiel 45 nodig.

Deze als tweede tandwiel, dus 30/45 * 2/1

Die 2/1 mag je willekeurig samenstellen b.v. 100/50 of 40/20
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door hfjbuis »

Harry,

Bovenstaand verhaal klopt. Mijn bijdrage heb ik dan ook gecorrigeerd (gewist).

groetjes Huub
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 22 feb 2018 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Breaker »

Deze tabel klopt ermee:
14920

30/25 * 50/45 = 4/3
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door harry321 »

Breaker schreef: 22 feb 2018 20:09 Deze tabel klopt ermee:
14920

30/25 * 50/45 = 4/3
he, super!!!
dus ik heb tandwiel 45 nodig.
en het tandwiel op z1 mag toch een willekeurig tandwiel zijn, begrijp ik dat goed ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Breaker »

Dat klopt maar het Z1 tandwiel moet wel passen natuurlijk. Ik heb het overigens hier vandaan ;-)
viewtopic.php?f=44&t=14362
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door harry321 »

Breaker schreef: 22 feb 2018 20:27 Dat klopt maar het Z1 tandwiel moet wel passen natuurlijk. Ik heb het overigens hier vandaan ;-)
viewtopic.php?f=44&t=14362
tjee, begin me een beetje te schamen :oops: , ik zie dat ik hier bijna 1 op1 hetzelfde probleem heb besproken als op mijn vorige topic :lol:

dat gezegd hebbende (net als de vorige keer) begint het nu te dagen en kan ik het nu voor mijzelf versimpelen.

kijken of ik het nu helemaal snap en hoop dat jullie het willen bevestigen ?
bv, in dit geval gaat het om de verhouding 4/3, want mijn spoed van mijn langsvoeding is dus 1.5mm en dat maal 4/3e krijg je een draad gesneden van 2mm spoed, klopt dat ?

dus als ik alle tussenliggende tandwielen ff voor het gemak wegdenk, dan doe ik een 40t op W en 30t op L, en om de afstand te overbruggen 2 tandwielen met willekeurig aantal tanden.
dus het kan eenvoudig met elke combinatie (voor 2mm spoed dan) als het maar 4/3e blijft.
dus;
W 52 EN L 39
W 48 EN L 36
W 44 EN L 33
W 40 EN L 30
W 36 EN L 27
W 32 EN L 24
W 28 EN L 21
W 24 EN L 18
W 20 EN L 15

enz, enz, enz...
ik hoop dat ik het nu (eindelijk) goed heb ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Breaker »

Dat van de spoed klopt helemaal.
Het wegdenken van tandwielen helaas niet. Dat kan wel voor Z1 maar je hebt ook te maken met een tussenas Z2 waar twee tandwielen op dezelfde as zitten. Bovendien is W altijd 30 en niet 52,48, 44, ... of 20, dus ja, dat rijtje klopt qua verhouding wel, maar is niet praktisch bruikbaar.

Het handige van tabellen is ook dat je het dan niet meer steeds hoeft uit te rekenen :lol: En veel andere combinaties zijn toch vaak niet mogelijk, als het met een andere combinatie van tandwielen al kan dan vaak met montageruimte niet.

Wil je het toch narekenen vanuit de tabel dan kan dat als volgt:
Neem eerst W en L (bv voor 2mm): Dat is 30/45 = 2/3 en dan vervolgens Z2 50/25 = 2. Die twee vermenigvuldigen 2/3 * 2 = 4/3
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door hugo stoutjesdijk »

harry321 schreef: 22 feb 2018 18:46 ik wil m16 snijden, mijn langsvoeding heeft een spoed van 1.5 mm.
vaste tandwiel op de spindel is 30t.
ik ben wel zo ver dat ik weet dat het vier-derde moet zijn op het eind-tandwiel (zou dus een tandwiel moeten zijn van 22.5 tands, maar die moet nog uitgevonden worden vrees ik :lol:
Dus eigenlijk begin je al met te laten zien dat je het gewoon begrijpt. :lol:
harry321 schreef: 22 feb 2018 22:05 bv, in dit geval gaat het om de verhouding 4/3, want mijn spoed van mijn langsvoeding is dus 1.5mm en dat maal 4/3e krijg je een draad gesneden van 2mm spoed, klopt dat ?
Ja, maar daarna volg ik het niet meer, ga je opeens andere tandwielen op je hoofdas zetten, maar dat was toch vast 30 tanden ?

Die 22.5 vervangen voor 2x22.5=45 tanden, en dan moet je voor de tussenwielen een faktor 2/1 er tussen zetten .
(dat is die 50/25 op Z2 in de tabel)
Misschien alle antwoorden van iedereen nog een keer na lezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door harry321 »

"Ja, maar daarna volg ik het niet meer, ga je opeens andere tandwielen op je hoofdas zetten, maar dat was toch vast 30 tanden ? "
.,
ik snap de verwarring hugo maar het is voor mij simpeler rekenen, bovendien, ik ga een kleine aanpassing maken zodat ik simpel een wisselwiel op de hoofdspindel (ipv het vaste tandwiel) kan zetten.
die aanpassing is zo simpel dat ik het wel moet doen :mrgreen:
dat maakt voor mij in de toekomst het berekenen veel makkelijker, hoef ik de ratio op z1 ook niet telkens aan te passen en kan ik altijd met willekeurige tussentandwielen werken, hoeft alleen tandwiel w en tandwiel l te kloppen.
daarmee bereik ik dat ik met minder wisselwielen MEER kan doen.
tevens, (voor het berekenen) in feite als je met z1 de ratio veranderd, is z1 de nieuwe w, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :lol: ,
voor mij, maakt dit alles het rekenen een stuk makkelijker, voor mij dan he :mrgreen:

hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd (zal wel niet want ik kan de laatste tijd knap chaotisch denken :lol: )
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Breaker »

't Lijkt mij een erg ingewikkelde oplossing voor een niet bestaand probleem :shock:

Echter, als dat is wat je wilt, dan hier een tabel voor de nu beschikbare wisselwielen.
16477

Bij grijs komt het niet uit met het aantal tanden, groen is beschikbaar, wit is een mogelijke combinatie als je nieuwe wielen wilt zoeken/maken, oranje lijkt me een te groot (boven 100 tanden) of te klein wisselwiel (onder 20 tanden) maar dat kan je zelf beter inschatten.

Persoonlijk zou ik eens bij proxxon informeren naar een setje wisselwielen en de fabriekstabel volgen, maar we lossen onze problemen allemaal op onze eigen manier op, dus laat dat je niet stoppen... ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door harry321 »

Breaker schreef: 23 feb 2018 11:52 't Lijkt mij een erg ingewikkelde oplossing voor een niet bestaand probleem :shock:
het is geen probleem maar wel ingewikkeld :lol: , dat komt omdat ik probeer te dealen met de paar wisselwielen die ik bezit, dat maakt het ingewikkeld.
maar heb nog wat nylon liggen dus in de toekomst maar eens een poging wagen een paar wisselwielen erbij te maken.

tevens bedankt voor dat tabel breaker, ik snap alleen niet hoe ik dat tabel moet lezen, sorry :oops:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wisselwielen verhoudingen voor m16

Bericht door Breaker »

• Bovenin zie je het tandwiel wat je op de aandrijvende as monteert (20,25,30, ..., 100), dat is dus tandwiel W.
• In het gekleurde deel zie je hoeveel tanden nodig zijn op het tandwiel om de spoed te krijgen die je in de kolom links kan aflezen, dat is dus tandwiel L.
• In de kolom 'resultaat' zie je of een bepaalde spoed kan met de huidige tandwielen. Staat die op 'niet mogelijk' dan is in de witte vakjes in die rij af te lezen met welk extra tandwiel dat alsnog zou kunnen.

Het komt erop neer dat met de huidige tandwielen onder andere geen 0,7 (M4) / 0,8 (M5) en 1,5 (M10) schroefdraad gemaakt kan worden dus dat je daar een oplossing voor moet zoeken zou je dat wel willen.
Breaker schreef: 23 feb 2018 11:52 Persoonlijk zou ik eens bij proxxon informeren naar een setje wisselwielen en de fabriekstabel volgen
Correctie: Zou 'm natuurlijk direct ombouwen naar CNC, ben je in één keer van al dat tandwiel gedoe af :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie