gratis teken-programma ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

gratis teken-programma ?

Bericht door harry321 »

ik wil graag tandwielen zelf maken met een "poor men,s" indexer.
voor bv een tandwiel van 45t moet ik een cirkel exact in 45 verdelen, die cirkel druk ik af met de printer, zo groot mogelijk, daarna centreer ik de cirkel en bevestig hem op een as.
op de andere kant van die as komt de te frezen tandwiel.
dus de cirkel werkt als een hele grote nonius met 45 streepjes in dit geval.
de as loopt door een bronzen glij bus/lager en dit geheel monteer ik op de beitelhouder van de draaibank om met de freescombinatie van de draaibank te kunnen frezen.

zo, dit was een beknopte uitleg van wat ik wil doen maar heb dus een liefst gratis tekenprogramma nodig om een cirkel op de omtrek exact te kunnen verdelen in een aantal vlakken (taartpunten).

iemand enig idee of er zo een (gratis) programma is, en het liefst heel simpel (wil alleen een cirkel verdelen meer niet) en in als kan in nederlands.

groet harry.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door noteborn »

hoi,
gear generator lijkt mij wel wat jij kunt gebruiken is te downloaden.

rob
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Mr.Q »

Draftsight (Autocad lookalike):
https://www.3ds.com/products-services/d ... -download/

Greetz, Q
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Kars-cnc »

Qcad is zeker heel geschikt om zo'n cirkel met een verdeling te tekenen. Je kunt gewoon een circel definieren en daarna vanuit het centrum lijnen met een vaste hoekverdraaing tekenen. De gratis trail versie moet je wel steeds re-starten.

Inkscape is ook een veel gebruikt gratis programma, maar heeft bij mijn weten geen specifieke hoek functies. Je kunt de hoeken wel aflezen, dus met een beetje prutsen krijg je het aantal tanden wel netjes verdeeld.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 01 mar 2018 08:23 Qcad is zeker heel geschikt om zo'n cirkel met een verdeling te tekenen. Je kunt gewoon een circel definieren en daarna vanuit het centrum lijnen met een vaste hoekverdraaing tekenen. De gratis trail versie moet je wel steeds re-starten.

Inkscape is ook een veel gebruikt gratis programma, maar heeft bij mijn weten geen specifieke hoek functies. Je kunt de hoeken wel aflezen, dus met een beetje prutsen krijg je het aantal tanden wel netjes verdeeld.
Waarom tobben als er een volwaardig cad programma beschikbaar is, en gratis, zonder steeds re-starten, noem maar op. > ik zeg : luister naar Mr.Q. :idea:
Het is ook nog eens zo ontzettend autocad compatible, dat je gewoon alle autocad uitleg, ervaring enz kunt gebruiken die er is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Tolp2 »

Met OpenSCAD zou je dit heel mooi parametrisch kunnen doen :mrgreen: . Zou daar wel een kort programma'tje voor kunnen schrijven met als input de diameter van de cirkel en het aantal maatstreepjes. Openen, renderen en exporteren naar een plaatje en je hebt wat je wil denk ik...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door harry321 »

bedankt iedereen, mogelijkheden zat blijkt wel.
toen ik googelde naar de optie van rob (gear generator) hier boven kwam ik per ongeluk hier terecht;
http://woodgears.ca/gear_cutting/template.html
en is precies wat ik zocht, ff rechts de dividing plate aanvinken, aantal tanden invullen en tadaah.
het is zo simpel dat ik het zelfs in 1 keer snapte :lol:
meer heb ik niet nodig, gewoon een cirkel met 45 streepjes :P

bedankt iedereen voor de input, groeten harry.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

in plaats van QCad kun je ook LibreCad gebruiken, beide programma's draaien op dezelfde basis Kernel, Qcad is de commerciele versie van LibreCad zeg maar..

'k heb veel met LibreCad gewerkt.. goed programma.. eenvoudig te leren.. werkt goed
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door rien1959 »

Volgens mij zijn er hier weinig mensen die tandwielen maken, gezien de reacties ...... Dit is volkomen waanzin en weggegooide tijd. Of je doet het goed (verdeeltafel) of je doet het niet. Dan kan je net zo goed met een steekpasser een patroon uitzetten. En dat is ook niet nauwkeurig.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door hfjbuis »

Ik maak al heel lang met veel plezier mijn eigen tandwielen. Zelfs de eerste "bevel gears" uit aluminium en trespa zijn nog steeds in gebruik. Zolang de nauwkeurigheid maar past binnen de toepassing zit het wat mij betreft wel goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 02 mar 2018 11:53 ... Dit is volkomen waanzin en weggegooide tijd.
Wie ben jij om voor een ander te bepalen wat "waanzin en weggegooide tijd" is?.. zoiets heet hobby..

de vraag ging over een gratis tekenprogramma.. en daar zijn er meerdere van.. mogelijkheden genoeg.
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door JanSr »

Er is ook nog een hele oude analoge verdeler die goedkoop zelf is te maken. Werkt voor elk gewenst tandental.
Draai een conus van hout.
Neem een (nieuwe) fietsketting en kort die af op het gewenste aantal schalmen. Klink begin en eind aan elkaar.
Schuif die ketting over de conus tot hij strak zit en zet hem vast met een paar spijkertjes.
Je hebt nu een hoog-precisie verdeler, want kettingen zijn akelig precies op steek.
Nog even een pal maken die tussen twee kettingrollen past en klaar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 04 mar 2018 10:22 Er is ook nog een hele oude analoge verdeler die goedkoop zelf is te maken. Werkt voor elk gewenst tandental.
Draai een conus van hout.
Neem een (nieuwe) fietsketting en kort die af op het gewenste aantal schalmen. Klink begin en eind aan elkaar.
Schuif die ketting over de conus tot hij strak zit en zet hem vast met een paar spijkertjes.
Je hebt nu een hoog-precisie verdeler, want kettingen zijn akelig precies op steek.
Nog even een pal maken die tussen twee kettingrollen past en klaar.
Die vind ik wel leuk. :lol: :idea:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's zeker een mooie... een exacte veelhoek.. zuiverder dan dat krijg je het zonder wormwielkast met verdeelschijf niet voor elkaar!..
Plaats reactie