Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hasje
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2018 19:43

Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Bericht door Hasje »

Als newbie mag je alles vragen, toch?
Ik ben de trotse bezitter van een ferm Md 500, sinds kort.
Zodra ik de beitelslede van de automatische voeding af haal staat de slede eigenlijk los merk ik.
De kracht van de beitel,op het werkstuk zorgt er voor dat de slede zich verplaatst.
Vooral bij kops draaien

Je zou zeggen dat als je de hendel om haalt je daarmee ook de slede vergrendelt op de positie waar die staat.
Is niet en ik kan ook nergens iets anders vinden om dat te doen, een moer op, vergrendeling oid.

Heb er de manual er op nageslagen en alles afgezocht, maar vind het niet.

Wat zie ik over het hoofd?
Alvast bedankt
Hasje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Bericht door hfjbuis »

Waarschijnlijk staat de afstelling van de "carriage" te los. Onderaan de carriage zitten 2 "sliders" die met trek en drukbouten te verstellen zijn. Als je ze iets vaster zet, dan beweegt de slede wat minder. Je kunt ook een slede fixatie maken, dat wordt vaker gedaan. Dan staat de dat ding zo vast als een huis.
Letop, het verstellen van die "sliders" aan de onderkant, is niet zo eenvoudig. Je moet eigenlijk het handwiel en de spindel los maken om te kunnen voelen of ze goed versteld zijn. Zelf heb ik een "vaste" verstelling gemaakt. Maar dan moet je wel de beschikking hebben over een freesmachine.
Kijk hier maar eens naar: http://www.mwt.messageboard.nl/forum/vi ... p?f=6&t=15

succes, Huub
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Bericht door javanree »

De meeste machines hebben de mogelijkheid het support vast te klemmen.
Als ik Google op Ferm MD 500 foto's zie ik bovenop het support een zeskantbout uitsteken, ik gok dat dat de klem is. Draai die eens rustig vast en kijk eens of het support dan geblokkeerd is?
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Bericht door vox67 »

linksboven op je langssupport naast je dwarssupport zit een verzonken imbusbout die is voor het afstellen van de wrijving.
Hasje
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2018 19:43

Re: Newbie vraagje: beitelslede niet vast als van de voeding

Bericht door Hasje »

Sorry voor de late reactie (ziek), ik ga er mee aan de slag.
Verbaasd me dat het enkel een kwestie van wrijving is die de slede op zijn plaats houdt, maar ga het eerst eens meemaken.
als ik fit genoeg ben..
Plaats reactie