Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 09 mei 2018 22:39 Ik zit net nog even te kijken in flyer van de CPU en lees dit type: Vishay TCST2103
Is dat dan gewoon monteren en een (metalen) stripje er doorheen laten lopen?
Deze is erg snel en kan met een 0.6mm gaatje overweg volgens de datasheet. Zoals Benkr aangeeft is dat met 1 puls niet zo verstandig, er ontstaat dan wel een heel ongelukkige duty-cycle (al zou het met dit type nog moeten werken). Maar je hebt een portaalfrees begrijp ik dus je kunt overwegen een schijf met een heleboel gaatjes/sleufjes te frezen. Zo kun je misschien ook een 400 pulsen encoder maken?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 10 mei 2018 11:02 Maar er zijn toch ook 1 phase frequentieregelaars?
Die zijn er wel maar ik zou het niet doen! De toeren/koppel karakteristiek van een 1 fase motor is veel slechter in het lagere bereik.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Breaker »

Kars-cnc schreef: 10 mei 2018 11:21 Deze is erg snel en kan met een 0.6mm gaatje overweg volgens de datasheet. Zoals Benkr aangeeft is dat met 1 puls niet zo verstandig, er ontstaat dan wel een heel ongelukkige duty-cycle (al zou het met dit type nog moeten werken). Maar je hebt een portaalfrees begrijp ik dus je kunt overwegen een schijf met een heleboel gaatjes/sleufjes te frezen. Zo kun je misschien ook een 400 pulsen encoder maken?
De sensor kan wel snel zijn en zo'n 400 puls encoder zal technisch best lukken, maar... als er met EdingCNC gewerkt wordt verwacht de besturing één enkele puls van minimaal een halve ms per rotatie. Op een draaibank wordt die puls ook direct gebruikt als index bij het draaien van schroefdraad.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Die zijn er wel maar ik zou het niet doen! De toeren/koppel karakteristiek van een 1 fase motor is veel slechter in het lagere bereik.
Dan gaan we dat dus niet doen!
De sensor kan wel snel zijn en zo'n 400 puls encoder zal technisch best lukken, maar... als er met EdingCNC gewerkt wordt verwacht de besturing één enkele puls van minimaal een halve ms per rotatie. Op een draaibank wordt die puls ook direct gebruikt als index bij het draaien van schroefdraad.
Hier kan ik me helemaal in vinden. M.i. wordt idd het toerental alleen maar voor schroefdraad gebruikt. 1 puls is dan voldoende en dan ga ik het niet moeilijker maken dan nodig is.

Bedankt voor jullie input!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik had beloofd een pasplaat te maken i.v.m. de steek van de hoofdas voor de bevestiging van een klauwplaat. De steekcircel is inderdaad 29 mm.
Ik heb maar gelijk een plaatje gemaakt zo dat ik wellicht er iets mee op kan spannen.

16956
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben nu toch aan het slopen gegaan om de Emco om te bouwen naar CNC. (kan het niet laten). Ik heb een 3 phase motor besteld en ik hoop dat Ben de frequentieregelaar gerepareerd kan krijgen. Dan heb ik de aandrijving van de hoofdspindel voor elkaar.
Nu heb ik nog wel een vraag: Er zit een extra 3 traps poeli in de kast om hogere en lagere snelheden te kiezen. Als ik gebruik maak van de frequentieregelaar heb ik dan deze extra poeli nog nodig of kan ik hem er net zo goed uithalen?

16958
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door spinningwheels »

Ik zou het ding laten zitten, snaar om de middelste en kijken of je met het toerental dan uitkomt,
Heb geen idee van het toeren bereik van die emco. En ook niet van de diameters wat bij jou het meest voorkomt.
Maar reken voor wisselplaten toch maar op minimaal 80 meter per minuut snijsnelheid. Veel minder en het snijd beroerd.
dus op een 10 mm asje moet je aardig gas geven ca 2700 toeren
Haal je dat op de middelste pouli en de regelaar op zeg eens 75 Hz ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Breaker »

De extra pulley is voor de hele lage toeren. 't Geeft veel meer kracht mocht het nodig zijn.
12282
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

De middelste poeli wordt gebruikt voor de toerentallen 200, 330 en 550
Daar stond hij op ingesteld toen ik er mee ging spelen maar ik heb al snel de snaar verlegd om een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien.
Ik heb alleen geen idee of je deze lage toerentallen wel eens gebruikt?

16961
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door spinningwheels »

Bij grotere diameters en als je met HSS beiteltjes aan de gang gaat dan heb je die lagere toeren wel nodig.
hoever kan je met de frequentie regelaar gaan ? Ik zal de boel wel niet goed ingesteld hebben maar het houd bij 20 Hz wel op .
Minder kan wel maar kracht is echt weg.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nu een plaat gemaakt die de sensor voor het toerental van de hoofdas gaat bedienen. Nu moet ik een steuntje maken en de sensor monteren maar alvorens dat te doen is het handig om eerste de draden te solderen. En daar komt het probleem om de hoek kijken!! Ik heb 2 draadjes vanaf het Eding board en 4 aansluitingen op de sensor. Wie helpt mij uit de brand en verteld mij hoe ik dit aan moet sluiten???

16973

16972
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door diber »

Volgens mij staat het gewoon op het in het plaatje van de manual:

LED side (linkerkant op het schematje van de sensor):
Connect + of LED with 82 Ohm to +5V (je hebt dus een weerstandje nodig om die je tussen de + en de +5V aansluit om de stroom te beperken)
Connect E to GND

Output transistor side (rechterkant van het schematje van de sensor):
Connect D (Emitter) to GND
Connect + (Collector to CPU input = SPINDEL-PULSE)

Het schematje is een "top view": met een aanduiding van de kant met de schuine hoek -> dit is de LED side. Als je op de detector van bovenaf neerkijkt met de schuine zijde aan de linkerkant, dan zijn de pinnen zoals op het schematje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Oke, eigenlijk heb ik dus 3 draden nodig; 1 voor de 5 v+, 1 voor de ground en 1 voor het pulssignaal? Heb ik het dan goed begrepen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door diber »

Ja, en een weerstandje (ik veronderstel dat wat afwijkende waarden van die 83 ohm ook wel zullen gaan, 100 ohm bijvoorbeeld). En je moet dan nog die 2 grond pinnen met elkaar verbinden.
Plaats reactie