Nauwkeurig klein gat draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 542
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 15 mei 2018 15:43

Da's een goeie! :P

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8908
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 15 mei 2018 21:53

Ik maak al mijn beitels voor de draaibank zelf.. ik bestel ø4mm VHM rondstaf, en daar slijp ik "inzetjes" van, die ik in diverse klemhouders kan plaatsen op de machine

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc » 15 mei 2018 22:44

hfjbuis schreef:
12 apr 2018 12:47
en met 0.01 mm of minder per keer "ruimen". Geen HSS in de goede maat, gebruik een oude boor.
Hoe doen jullie dat; 0.01mm of minder ergens vanaf draaien? Ik heb altijd het probleem dat als ergens nog maar 1 a 2 honderdste vanaf moet, de beitel niet meer stabiel snijdt. Soms snijdt het een stukje maar deels wrijft het alleen maar langs het oppervlak.

hfjbuis
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 15 mei 2018 23:21

Dan is de beitel niet scherp genoeg. De meeste beitelplaatjes zijn niet "echt scherp" en niet geschikt voor het priegel werk. Daar moet je in één keer mee op de juiste maat zitten.
Mijn HSS beitels haal ik meestal (zeker de afsteekbeitel) een keer lang de wet steen. Als hij wat meer geleden heeft, een keer langs de dremel en af en toe op de witte slijpsteen.
In aluminium of automatenstaal kan ik dan met 0.002 mm aanzet een stukje draaien. Dan zijn de snijkrachten ook niet groot en kan ook een lang dun beiteltje nog zuiver draaien.
Als beitelplaatje gebruik ik CCMT060204 ook voor aluminium. Daar moet ik nog een keer CNMG plaatjes voor aanschaffen.
Als het materiaal wat harder wordt en ik een beitel plaatje moet/wil gebruiken, dan doe ik de laatste pass op 0.01 mm met een nieuw plaatje. Dat geeft dan een betere finish. Mijn plaatjes hebben € 0.50 gekost per stuk en ze houden net zolang als een HSS beitel. Ik kan er alleen 0.05 mm meer mee aanzetten. Ik gebruik ze met name voor binnen draai werk boven de 9 mm omdat ik niet zo'n lange HSS beitel heb. Je kunt ze zelfs slijpen op de dremel (een zijde van wegen de passing).
De aanschaf van goede beitelplaatjes is niet aan de orde, van wegen de prijs. Bovendien zijn de meeste plaatjes gemaakt voor beitels die niet passen in mijn draaibank. Daarnaast kan mijn draaibank de belasting niet aan die je nodig hebt om deze plaatjes goed te gebruiken. Maar met HSS gaat het ook prima en zo'n beitel gaat jaren mee.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc » 16 mei 2018 07:52

Bedankt voor je info. 0.002mm afname, phoe.. dat is wel heel erg weinig! Ik dacht altijd dat je voor die precisie moest slijpen. Het is wel wat ik graag wil. Als ik nu een precieze passing nodig heb probeer ik standaard h7 stafmateriaal te gebruiken zonder dat ik er iets afhaal, want dan krijg ik het moeilijk meer op een precieze maat. Voor binnen diameters gebruik ik dan ruimers. Overigens doe ik veel met RVS 304 wat wel een wat lastiger materiaal is.

Ik zal mijn HSS slijpvaardigheid eens proberen te verbeteren. Ook wet ik HSS nu meestal niet na omdat mijn wetstenen niet zo best zijn, ook een punt van aandacht. Ik heb recent wel CCGT plaatjes aangeschaft. Die zijn veel scherper dan CCMT maar ik heb nog geen ervaring of daarmee kleine afnames ook beter gaat.

Begrijp ik goed dat je die kleine afnames ook met een wat langere binnendraai beitel of zelfs met een oude HSS boor weet te bereiken?

DirkSchipper
Berichten: 542
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 16 mei 2018 08:19

Man man man, wat een zalig hoge kwaliteit informatie hier. :P
Dank allemaal voor alle goede ideeën en adviezen.

hfjbuis
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 16 mei 2018 10:03

Kars-cnc schreef:
16 mei 2018 07:52
Bedankt voor je info. 0.002mm afname, phoe.. dat is wel heel erg weinig! Ik dacht altijd dat je voor die precisie moest slijpen. Het is wel wat ik graag wil. Als ik nu een precieze passing nodig heb probeer ik standaard h7 stafmateriaal te gebruiken zonder dat ik er iets afhaal, want dan krijg ik het moeilijk meer op een precieze maat. Voor binnen diameters gebruik ik dan ruimers. Overigens doe ik veel met RVS 304 wat wel een wat lastiger materiaal is.

Ik zal mijn HSS slijpvaardigheid eens proberen te verbeteren. Ook wet ik HSS nu meestal niet na omdat mijn wetstenen niet zo best zijn, ook een punt van aandacht. Ik heb recent wel CCGT plaatjes aangeschaft. Die zijn veel scherper dan CCMT maar ik heb nog geen ervaring of daarmee kleine afnames ook beter gaat.

Begrijp ik goed dat je die kleine afnames ook met een wat langere binnendraai beitel of zelfs met een oude HSS boor weet te bereiken?
Ik slijp de beitels met een houder (gemaakt uit MDF) vrijloop hoek basis 6°buitendraai beitels en 16° voor binnen draai beitels, 2° voor de andere hoeken. De hoeken zijn niet kritisch, maar met een houder ben je zeker met na slijpen in een paar seconde klaar.
Alles wat een kras kan maken in het metaal is bruikbaar, ook een oude boor of frees geplaatst onder een kleine hoek.
Je moet er wel op letten dat de beitel op center hoogte staat, Iets te hoog is funest!!! Ik controleer dit door met de beitel de voorkant te draaien. Met een vergrootglas kijk ik of ook het laatste puntje er niet af gerukt wordt, maar af gedraaid. Mijn beitels zitten in houders gelijmd die op de freesmachine op de juiste hoogte gefreesd zijn. Aan de achterkant zit een schroefje dat er voor zorgt dat de beitel telkens op dezelfde manier in de toolpost gezet wordt. De zijkant van de houder ligt tegen de toolpost aan. Zo kan ik beitels makkelijk en snel en nauwkeurig (0.01 mm meestal) terugplaatsen. Halverwege de job even na slijpen is zo gepiept.
Maar ik moet wel zeggen dat het Cr42Mo4 staal waarmee ik op dit moment mijn collet houders aan het maken ben, zich niet zo goed laat draaien. De collet houder is wel zuiver (0.002 mm) maar zeker niet zo glad als automatenstaal. Hier valt nog wat aan te verbeteren.
Ik dacht dat CCGT voor aluminium was, zeer glad gepolijst. Of die ook geschikt zijn voor staal?

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DaBit » 16 mei 2018 10:10

CCGT gebruik ik ook voor RVS, zilverstaal, Toolox44. Levensduur is niet heel hoog, maar de afwerking en vermogensopname is goed.

Voor kleine afnames is dit volgens mij wel wat: http://www.gadgetbuilder.com/VerticalShearBit.html

hfjbuis
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 16 mei 2018 10:45

Dat werkt heel goed is mijn ervaring. Dat kun je door je door de punt van je HSS beitel één haal bijna recht langs de wetsteen te halen ook bereiken. Wat ik niet vermeld heb dat ik met 10 mm/min de finishing pass doe en mijn meeste HSS beitels aan de bovenkant vlak zijn. Snelheid is bij mij geen prioriteit.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5996
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk » 16 mei 2018 12:17

hfjbuis schreef:
16 mei 2018 10:45
Dat werkt heel goed is mijn ervaring. Dat kun je door je door de punt van je HSS beitel één haal bijna recht langs de wetsteen te halen ook bereiken.
Die wetsteen wordt wel heel makkelijk over gedaan, er zijn meer mensen die de boel verknoeien met de wetsteen dan dat het er beter van wordt.
En daarnaast, de juiste wetsteen is ook wel prettig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

DirkSchipper
Berichten: 542
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 16 mei 2018 13:13

Uhm ... vertel eens wat over wetstenen?
Ik ken alleen de half witte (hard(er)) / half rode (zacht(er)) van de 'Gamma'

hfjbuis
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 16 mei 2018 13:28

Een wetsteen is gewoon een slijpsteen waarvan de korrel wat fijner is. Voor hard materiaal is het bind materiaal wat zachter. Daar door laten de "afgesleten korrels" wat vlugger los. Je kunt wetten met water, olie of droog.
Het maakt het geslepen vlak wat gladder, wordt gepolijst als het ware. Ik ween niet wat de korrel van mijn wet steen is, die is zeker al 40 jaar oud. Die steen van de Gamma is wat grof. De grove kant van mijn wed steen is fijner dan de fijne kant van de steen van de gamma.
Bij het schaatsen slijpen wordt na het slijpen het ijzer meestal ook nog gewed. De stenen voor het schaatsen slijpen zijn goed verkrijgbaar en wat langer in lengte.
Nu moet je van het wedden ook niet teveel voorstellen, de beitel wordt iets scherper. Ik doe het vaak omdat vanuit de hand de beitel in een paar seconde weer iets scherper is en als je het elke keer doet voor het plaatsen van de beitel blijft hij wat scherper. Het is geen vervanging voor een fijne diamant slijpsteen.
En ja, het gaat wel eens fout. Maar dan even langs de dremel en het is weer opgelost. En zo'n stuk HSS staal kost niet veel en kun je een paar honderd keer slijpen.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5996
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk » 16 mei 2018 13:42

DirkSchipper schreef:
16 mei 2018 13:13
Uhm ... vertel eens wat over wetstenen?
Ik ken alleen de half witte (hard(er)) / half rode (zacht(er)) van de 'Gamma'
Ja, dat soort, is edelkorund of aluminium korund, in diverse korrels en hardheden, ik ben bang dat de 'gamma' uitvoering dan net een kwaliteit is waar je niet vrolijk van wordt.

Dan heb je ook arkansas, een stukje steen uit het arkansas gebergte. Over het algemeen veel harder en ook veel fijnere struktuur, verspaand dus minder maar wel gladder.
En iets wat wij decosiet noemen, rood gekleurd en syntetisch, kan er niets van vinden op het grote web, misschien wordt dat al lang niet meer gemaakt, maar zo'n staafje van 5 cm gaat ook gewoon 30 jaar mee.

Deze stenen zijn allemaal niet geschikt voor hardmetaal, alleen voor HSS en andere geharde koolstofstalen beiteltjes.
En als je je houtbeitel mooi wilt hebben, is naast een leren schijf een speksteen ook heel mooi, heel fijn en zacht.

Maar ik ben geen slijpstenen exper, dat is weer een vak, zoals zoveel.
En je mes slijpen is toch weer wat anders als de snijkant van een beiteltje, normaliter haal je de wetsteen er 1x langs, maar als je op dat moment je motoriek niet onder controle hebt is ie niet scherp maar juist bot.
Slijpen met de slijpmachine (dat ding met 2 van die stenen): steen moet wel netjes lopen, vlak geritst zijn. Beiteltje er zachtjes tegen aan houden zodat je het vlak voelt dragen, beetje heen en weer in de breedte.

Nu zal er wel allerlei aanvullende kennis losbarsten, geeft niets daar steken we weer wat van op. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

DirkSchipper
Berichten: 542
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 16 mei 2018 14:54

hugo stoutjesdijk schreef:
16 mei 2018 13:42
Nu zal er wel allerlei aanvullende kennis losbarsten, geeft niets daar steken we weer wat van op. :mrgreen:
Dat zou ik ook helemaal niet erg vinden, alhoewel je een goede start hebt gemaakt! :P

Plaats reactie