Snijsnelheid brons met hm-beitels

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pau
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2018 08:52

Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Pau »

Beste metaaldraaiers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een kleine Huvema-draaibank, waarmee ik om te beginnen iets van brons ga draaien.

Weet iemand op dit forum wat de gemiddelde snijsnelheid is voor fosforbrons of, als dat te specifiek is, voor brons in het algemeen? Ik heb op internet al gevonden dat die doorgaans tussen 250 en 350 meter/min ligt voor hss-beitels. Ik heb echter beitels met hm-wisselplaatjes, waarover wordt geschreven dat ze een hogere snijsnelheid hebben, maar niet hoeveel hoger.

Is er een vaste verhouding tussen snijsnelheden met hss/hm beitels, bijvoorbeeld 1:4?

Wat is de snijsnelheid voor brons met hm-beitels? Als ikd at weet, kan ik met de bekende formule het toerental instellen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door assink »

In ieder geval gereedschap gebruiken met een neutrale of negatieve spaanhoek, je beitels wil zich snel ingraven in het materiaal.
Dus als je een beitel gebruikt met een positieve spaanhoek trekt ie zich heel snel in het materiaal.
Ga je voor HSS, dan kun je hier mee spelen, maar je beitel zal dan "vlak" zijn aan de bovenkant.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Breaker »

Lijkt me toch nog hoog voor HSS in brons, HM ligt dan nog een factor drie hoger. Verder, probeer een calculator! Beetje saai antwoord misschien maar de aanbevolen gegevens zijn heel bruikbaar als richtlijn en startpunt:
viewtopic.php?f=24&t=15523&p=172674#p172674
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Pau
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2018 08:52

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Pau »

Ja, die calculators had ik al gevonden, maar die hebben betrekking op freesbewekingen, voor zover ik kan zien. Ik zou niet weten hoe ik dat moet omrekenen naar draaibankwaarden (ben beginnend metaalbewerker).
Breaker schreef: 26 apr 2018 10:41 Lijkt me toch nog hoog voor HSS in brons, HM ligt dan nog een factor drie hoger. Verder, probeer een calculator! Beetje saai antwoord misschien maar de aanbevolen gegevens zijn heel bruikbaar als richtlijn en startpunt:
viewtopic.php?f=24&t=15523&p=172674#p172674
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door assink »

freesdiameter is dan je werkstuk, en je frees heeft maar 1 tand, dat is je beitel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Breaker »

Als je deze neemt, kan er ook gekozen worden voor draaien (turning-profiling) als bewerking:
https://zero-divide.net/?page=fswizard
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door JanSr »

Ik vind die app erg onhandig als je alleen maar iets wil draaien.
Drilling, milling, turning van Christoph Kolmer vind ik een stuk handiger.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Breaker »

Jawel, maar de materiaalinformatie is wel erg handig als je (zoals ik vaak) geen idee hebt van de snijsnelheid in een specifiek materiaal. Zeker met draaien komt er dan een G96 voor constant surface speed in de code en dan mag de besturing helemaal zelf uitrekenen hoeveel rondjes het de spindel wil laten draaien.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door rien1959 »

Fosforbrons is met dezelfde snijsnelheden te bewerken als staal. Het lijkt absoluut niet op gewoon brons. Ik bewerk het regelmatig en nog nooit problemen gehad.
Pau
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2018 08:52

Re: Snijsnelheid brons met hm-beitels

Bericht door Pau »

Nog bedankt voor alle latere reacties. Op circa 500 toeren (49 mm werkstuk, 80 m/min snijsnelheid) heb ik mooi glad draaiwerk gekregen met een HM wisselplaatbeitel. Ik kan me erin spiegelen.
rien1959 schreef: 26 apr 2018 20:41 Fosforbrons is met dezelfde snijsnelheden te bewerken als staal. Het lijkt absoluut niet op gewoon brons. Ik bewerk het regelmatig en nog nooit problemen gehad.
Plaats reactie