hobbymat md65

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

hobbymat md65

Bericht door harry321 »

hoi,

heb net een hobbymat gekocht en ben hem aan het uit elkaar halen om hem technisch ok te maken en hem weer te laten glimmen .
ik heb alles gedemonteerd maar krijg de voedingspindel er niet uit want ik krijg het rechtse deel van de koppelling (helemaal links van de as waar je de voeding mee aan en af koppelt) niet van de as.
zit er toevallig een heel klein borgje in die koppelingshelft ?

bvd en mvg, harry.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door harry321 »

heb het al gevonden op een engelse site.

ik citeer;

"Disassembly was straightforward except for removing the leadscrew, which proved to be a pain. The taper pin in the gearbox side of the leadscrew was bent in place, and moderate tapping would not release it (from both sides, as it is indeed tapered). In the end I drilled it out.

The next challenge was the little wire c-clip that sits under the inside part of the dog clutch. Could not get it off despite extended swearing – in the end I used some pins out of Mrs Naut’s sewing box to carefully lever up one of the ends. I worked around with a small screwdriver, and the clip was off"


mijn vermoeden klopte dus, er zit dus een heel lullig bijna niet zichtbaar en bijna onmogelijk te verwijderen c-clip, dus dat wordt pielen met een grote naald...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door harry321 »

tjeez, hele avond lopen frotten met naalden en nog geen resultaat :evil: :evil: :evil: :evil: moordneigingen krijg je er van.
mr hobbymat zal wel gedacht hebben; zal die hobbyisten eens goed plagen als ze de boel willen demonteren, pffffff, morgen maar weer verder met hernieuwde energie...

als iemand nog een tip heeft ??
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door harry321 »

tis voor elkaar :P

niet op de manier van die engelse website met naalden, iig, ik kreeg het niet voor elkaar met naalden, er was gewoonweg niet achter die c-clip ring te komen.
heb als oplossing een gaatje van 2mm ter hoogte van de c-clip ring door de koppeling geboord, en toen met de achterkant van een 1mm boortje door het gaatje de c-clip ring er uit "geheveld", en klaar was klara :P
eerst 4 uur lopen frotten met naalden, daarna 1 minuut gaatje geboord en toen binnen 1 minuut de c-clip ring verwijderd, het leven kan soms zo simpel zijn.
nou zullen de puristen onder ons waarschijnlijk helemaal overstuur gaan van een gaatje boren in een origineel onderdeel, maar eerlijk gezegd hadden ze dit gaatje er vanuit de fabriek er al in moeten maken !
maar daar zaten de toenmalige commies niet mee natuurlijk.

en nee, dat gaatje veranderd niets aan de kwaliteit,sterkte of stabiliteit van de koppeling, dat functioneert over 100 jaar nog.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door DirkSchipper »

Ik vind dit wel een grappige monoloog ... ;-)
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door harry321 »

DirkSchipper schreef: 28 apr 2018 23:51 Ik vind dit wel een grappige monoloog ... ;-)
je moet wat als er niemand reageert :lol:
en ik wou mijn oplossing delen, misschien heeft iemand er ooit iets aan.

groeten harry.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door Breaker »

Dat is bovenal een lovenswaardige insteek, en daarnaast vermakelijk neergeschreven :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door DirkSchipper »

harry321 schreef: 29 apr 2018 01:12je moet wat als er niemand reageert :lol:
en ik wou mijn oplossing delen, misschien heeft iemand er ooit iets aan.
Voor wat betreft de oplossing delen: eerlijk gezegd heb ik nog maar een matig idee van de oplossing (fotootje ...?) ;-)
Breaker schreef: 29 apr 2018 08:28 ... en daarnaast vermakelijk neergeschreven :lol:
Inderdaad! :P
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: hobbymat md65

Bericht door harry321 »

16845een foto gaat het niet verduidelijken, heb daarom maar een tekening gemaakt, hoop dat het nu duidelijker wordt.

ter info, de c-ring heeft een dikte van circa 1mm, de ruimte tussen de OD van de as/voedinspindel en ID van de koppeling is circa 1.5mm, dus gewoonweg geen ruimte voor demontage.
dus gaatje geboord, dan met achterkant boortje 1 uiteinde van de c-ring door het gaatje uit zijn groef gewipt, boortje vast gehouden in positie en de koppeling rond gedraaid, zodoende draaide de c-ring simpel uit zijn groef.
en klaar was kees :lol:
Plaats reactie