Afstellen toerental draaibank USB CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Afstellen toerental draaibank USB CNC

Bericht door rt3ps39 »

Beste,
Op de simulator van mijn draaibank ben ik bezig met het toerental in te stellen.
De hoofdmotor is een AC motor 5.5 Kw 2870 tr/min.
Ik stuur die aan met een frequentieregeling AC DELTA
De hoofdas wil ik maximum 1200 tr/min laten draaien
Op de motor zit een riemschijf van 158mm steekcirkeldiameter
Op de motor zit een riemschijf van 110 mm diameter.
Dan mag de motor maximum 1200x158/100= 1723tr/min draaien
Dan draait de hoofdas van de draaibank maximum 1200tr/min.
In de USB CNC stel ik in maximum torental 1723tr/min
Als minimum stel ik in 10%van 2870tr/min=278tr/min
Als ik lager wil gan draaien moet ik geforcerde koeling plaatsen
op de spindelmotor om te beletten dat die gaat opwarmen.
bij 278tr/min geprogrameerd geeft de USB CNC sturing 0volt naar de frequentieregeling.
Bij 1723 tr/min geprogrameerd geeft de USB CNC sturing 10volt naar de frequentieregeling.
Op de frequentieregeling stel ik voor 0volt 278 tr/min in
en bij 10 volt op de frequentieregeling stel ik 1723 tr/ min in?
Is dit en goede benadering om mee te starten?
In de USB CNC Sturing kan ik een correctietabel invoegen om bij de uitgesturde spanning
ook het effectieve juiste toerental te laten draaien?
M.v.g Rt3ps39
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Afstellen toerental draaibank USB CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik zou er voor kiezen om USB-CNC met het toerental van de spindel te laten werken. Dat toerental gebruik je ook voor het bepalen van de snijsnelheid. USB-CNC stuurt alleen een signaal naar de motor en hoeft niet te weten dat daar nog een overbrenging in zit. Je krijgt mogelijk ook problemen als je gaat draadsnijden en USB-CNC start met de spindel op het verkeerde toerental. De eerste spoed is dan mogelijk niet goed!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Afstellen toerental draaibank USB CNC

Bericht door Breaker »

We hebben het hier over EdingCNC toch?

Zo zou ik dat ook doen. Ik heb een compensatiefile voor iedere verhouding, zodat inderdaad altijd de spindelsnelheid leidend is.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t ... 87#p140687

Houd er rekening mee dat EdingCNC niet vanaf 0 begint te sturen: 0 toeren is 0 volt, het maximum is 10V. Dus 1723 (of beter 1200rpm) ligt dan bij 10V, maar 287 (200rpm) ligt dan niet bij 0V maar bij 1,67V.
Op de VDF ook gewoon 0V is 0rpm instellen, dan blijft het lineair. De besturing begrenst het bereik.

Ik verwacht overigens dat je nog wel wat problemen gaat ondervinden met het zo laag in toeren draaien, normaal voor een draaistroommotor is toch tussen de 50% tot 150% van nominaal. Dit ligt tussen 10% en 60%. Er zit veel kracht in een 5.5kW motor, maar je zal ook heel veel kwijtraken. Is een andere motor of overbrengingsverhouding geen optie?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afstellen toerental draaibank USB CNC

Bericht door skillalot »

Vriend van me heeft bij zijn draaibank ook alles eruit gegooid aan v-snaren en overbrengingen, en een lange dunne 5.5kw motor er in gezet, potmetertje erbij.
Hij liet eens zien met een prop aluminium er in van rond 80, waar die zo 3mm voor de beitel zette, met ik denk 20 toeren per minuut. Motor trok het zonder problemen.
Plaats reactie