Draaibank aan schaffen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door hfjbuis »

Ik woon in hoensbroek en heb een draaibank en freesmachine.
Kom langs, dan laat ik wat zien, praat je bij. Als je wat gevonden hebt, kunnen we samen gaan kijken.
Huub
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Jaja snap u punt met de unimat. Maar denk dat dat een beetje afwegen is als ik meteen een groot bak beest koop of eerst klein begin😁. Ik speur eerst nog een goed rond her en der.

Maar wat zijn nou goeie merken waar ik naar kan rond kijken?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door hfjbuis »

Frenken schreef: 06 jun 2018 19:35 Maar wat zijn nou goeie merken waar ik naar kan rond kijken?
Er zijn geen slechte merken. Allemaal bieden ze iets tegen een bepaalde prijs. Als je precies weet wat je nu en over 50 jaar nodig hebt, dan kun je een keuze maken.
Maar gezien je redelijk budget, vergeet krachtstroom. Gezien de vochtige schuur, vergeet een heel dure machine. Zonder kennis van zaken een machine opkalfateren, vergeet het maar.
Blijft over een goede machine voor hobby die je t.z.t misschien zult vervangen.
Nou weet je nog niet veel meer, maar je komt, gezien het budget uit op een chinees. En dat is echt niet verkeerd om mee te beginnen in een vochtige schuur.
En als je daarmee iets niet kunt maken, dan heb misschien de limiet van de machine bereikt, maar waarschijnlijk zit je aan de limiet van je kunnen!
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Zoiets?

Draaibank HU 660 C, 230V
http://link.marktplaats.nl/m1256081981? ... ios_tablet
Ad
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Die op de laatste foto,
Snelheid regelen door V snaar verleggen.
Voeding veranderen door tandwielen wisselen,
Prijs is ex de BTW,
Als je zo,n ding gebruikt zou kopen kan ik het mij nog een beetje voorstellen.
Maar met een nieuwe ben je op het moment dat je er mee de winkel uitloopt al 1/4 tot 1/3 van je geld kwijt.Best wel zonde denk ik.
Zag al een post van iemand bij jou uit de buurt die aanbood mee te gaan kijken als je wat op MP vind .
Deze iets boven budget maar dat is die huvema incl de btw ook , freqregelaar die van 1 fase 3 fase maakt en klaar
Wel evt even uitzoeken of dat bij deze bank mogelijk is
https://link.marktplaats.nl/m1292570230
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Nog maar binnen budget
Ook met toerenregeling en voeding met handels
Is Ferm Niet geweldig maar dat is die huvema ook niet en deze bied meer

https://link.marktplaats.nl/m1292443018

zo,n soort regelaar denk dat er op die ferm een 1.5KW motor zal zitten die celtic mogelijk een 2.2 KW
https://link.marktplaats.nl/m1290276855
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door assink »

Die ferm is zo slecht nog niet, heeft een nortonkast. Een camlock opname, en een tandwielgeschakelde toerenregeling.
Weet alleen niet of daar ook een dahlander motor op zit, want dan wordt het wat lastiger met een frequentieregelaar.
Je zou er voor kunnen kiezen om alleen 1 toerental te gebruiken.
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Ja, en hoe zit het met beitels enz. Moet ik er dan nog een 1000 euro bij tellen? En zijn zo ook nog voor de draaibank te krijgen?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Beitels zijn zo duur niet , denk dat er in die ferm 20 mm past ?
Maar dat ding zal wel niet zo heel lang op MP staan .
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door assink »

Wat je nog kwijt bent aan beitels, voor 100 euro ben je een heel eind.
Buiten en binnendraaibeitel ben je eerst een heel eind mee geholpen, een steekbeitel en eventueel schroefdraadbeitels.

Waar je wel gemak van hebt is een snelwisselhouder.
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Nu heb ik nog een probleem want was wat snel gaan kijken en praten op dit forum. Heb nog een opknap Zundapp die ik verkopen moet want dan heb ik wat meer plaats in het schuurtje.

Hopelijk als het een beetje mee zit kan het budget dan ook wat omhoog. Maar ook weer pech gehad want had me blokje van me ander Zundapp weg gebracht voor revisie maar die zag er van binnen niet zo goed uit. Ben nog niet gaan kijken bij die genen maar even afwachten wat die allemaal is tegen gekomen en wat dat gaat kosten.

Maar met wat voor soort beitels kan ik dan het beste mee beginnen? wisselplaatsjes?

En had ook iets gezien van automatisch naar lings of recht kunnen draaien en dan weer handmatig over kunne pakken op het einde kan het moeilijk uit leggen😅Of op een andere manier gezegd dat de beitel ven zelf langs het werkstuk schuift met de zelfde snelheid.
Heb je dit persee nodig voor een mooi resultaat of is dat gewoon luxe?

Is er niet iets van een filmpje of een boek wat ik kan bekijken/lezen zo dat ik dit soort dingen allemaal weet te benoemen?

En bestaan er ook iets van boek met bouwtekeningen er in met stukjes die je kan draaien?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door hfjbuis »

Om te beginnen HSS beitels. Kan je zelf slijpen en een goede finish.
Voor beitel plaatjes heb je een stevige draaibank nodig. CCMT060204 of CCMG060204 kan ook, maar om te beginnen HSS en zelf slijpen op een witte steen.
Kijk op yutube, heel veel informatie maar bedenk wat op een professionele draaibank kan, hoeft niet goed te gaan op een hobby apparaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Je bedoelt denk ik automatisch voeding , Nee is geen luxe , en je wilt ook zowel langs als dwarsvoeding hebben.
Zou denk ik toch wisselplaatjes adviseren , Ja je zult er een aantal slopen bij het leren, Haal ze dan evt eerst bij de Chinees.
HSS zelf slijpen moet je ook weer leren, en om dat echt goed te doen zeker in het begin best wel lastig.
In theorie kan ik praktisch alles
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Ja automatische voeding is het als ik mij niet vergis.

Maar welke dingen kan ik het beste beginnen draaien? Zijn er boeken voor? Bouwtekeningen?

als je draaibank op Google in typt veel modelbouw treintjes maar kan nergens bouwtekeningen van vinden?
Plaats reactie