Draaibank aan schaffen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Beste lezers,

Graag zou ik een draaibank willen aan schaffen om wat meer technies kennis te krijgen ik ben nu 16 jaar en wil graag een stuk wijzer worden over techniek.

Heel eerlijk weet ik nog niet zo goed wat ik zou moeten gaan draaien maar volgens mij zijn er zat dingen die te draaien zijn en erg leerzaam zijn. (Ideeën voor in de toekomst zijn altijd welkom)

Verder heb ik denk ik wel een probleem als hobby hok heb ik een Thuinhuis en vroeg me af met al dat vocht als ik daar wel een draaibank in zou kunnen zetten?

En zo ja wat is dan een goeie draaibank om mee te beginnen en aan welk budget moet ik dan denken? Ik was al een paar myford op internet tegen gekomen is dat wat? En waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf?

Graag hoor ik jullie reachtie.

Mvg Steve Frenken
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door assink »

Wat wil je kunnen draaien qua formaat en wat kun je kwijt?
Heb je krachtstroom, ja of nee.
Welke materialen wil je kunnen draaien?
Wil je schroefdraad kunnen snijden?

En waar woon je? Misschien kun je bij iemand komen kijken om een idee te krijgen.
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Nou formaten en materiaal weet ik nog niet aangezien ik ook nog niet weet wat ik pressies zou willen gaan draaien. Ik denk dat het uit eindelijk toch wel staal, aluminium, messing en pom er op wil gaan draaien.

Verder beschik ik niet over kracht stroom.

Schroef draad snijden moet ik er wel mee kunnen want wil soms van messing schroeven kunnen draaien voor me Zundapp.

Nou ik heb een budget van +- €1500 euro is hier een draaibank met wat beitels enz. Mogelijk?

Woon in Roermond (Limburg).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door DaBit »

Een draaibank is haast onmisbaar als je een gemotoriseerde tweewieler uit de garantie bezit :lol:

Ik zou het bij de wat kleinere en simpelere bankjes houden. Emco Compact 8, HBM 210, dat soort dingen. Die zijn nog makkelijk met z'n tweeen te verplaatsen en op een werkbankje in het tuinhuis te zetten en voorlopig wel even 'goed genoeg'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door assink »

Kijk.. toch nog jeugd die wel voor goede techniek kiest.
Hier staan er meerdere kreidlers in de schuur, en bij het opbouwen van de laatste is de draaibank een veelgebruikt hulpmiddel geweest.

Heb zelf een Ferm MD500 gehad, is leuk voor kunststof en non-ferro. Maar staal valt gewoon zwaar tegen met zo'n bankje, zorg dat je iets vind waar je makkelijk van toerental kunt variëeren, al dat niet met een Frequentieregelaar.
Net als een nortonkast, zodat je van voeding/spoed kunt veranderen zonder al te veel tandwielen te moeten wisselen.
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Ja want mijn oudste Zundapp is van 1961 de 2 jaar gerantie zijn net om😂

Ja maar rij niet voor niets een echte brommer plaats zon plastice scooter. Geef liever nu wat meer uit zo dat ik er langer plezier van heb en dat geld ook voor een draaibank. En toevallig weet ik dat een HBM uit China komt dus dat is dan neem ik aan kwa kwaliteit al een afvaller?

Verder de Emco compact 8 kan ik niet zoveel van vinden. Ofja als ik hem opzoek op het internet kom ik wel plaatsjes tegen maar staat er nergens een te koop?

Verder weet ik dat er wel myfords zijn met een nortkast. Is een Myford wat of is dat te ouder wets?

En de belangrijkste vraag heeft nog niemand beantwoord want als dat niet gaat kan ik een draaibank op me buik schrijven. Kan ik een draaibank in een Thuin huis zetten en dan uiteraard ook laten staan? Kwa vocht?

En dan nog een vraag😅 Zijn er tekeningen en enz van dingen die ik kan gaan proberen maken om het te leren.

Graag hoor ik jullie reachtie.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Heb even snel gekeken en nou weet ik dat ik een leek ben in de draaibank wereld en neem me niet kwalijk als het toch niet zo is maar het ziet er eerlijk gezegd niet zo degelijk uit.

Of is dit de mercedus onder de draaibanken? Want dan moet ik toch eens verder kijken dan mijn neus lang is😅
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Myford is redelijk oud en heel stevig aan de prijs. en ontworpen voor de hobby markt.
die emcotjes vind ik ook heel erg over gewaardeerd,
Je hebt geen 3 fase, op zich geen probleem met de juiste regelaar ertussen.
Op marktplaats staat echt wel regelmatig leuk spul , voor redelijk geld maar is dan ook zo weg.
Kan je buitenom bij je tuinhuis/ werkplaats komen ?
Moet je over gras of is er bestrating?
Is het 1 enkele deur waar het ding door moet of kan je makkelijk meer ruimte maken?
Als je het kan plaatsen zou ik denken aan iets richting een colcester student of zo ( model met ronde kop )
Schrijf je ook bijna niets meer op af. en zijn wel binnen jou budget te vinden. Maar zo zijn er veel meer merken en modellen.
In een houten schuur kan prima, wel alles goed in de olie houden, vind zelf ballistol heel erg prettig, halve liter flesjes en dan in de plantenspuit .
Deze is ook wel heel erg leuk maar iets boven budget https://link.marktplaats.nl/m1290865172
Celtic is ook leuk , Maar die dingen hebben dacht ik een twee toeren motor en dat gaat dan volgens mij weer niet met een frequentie regelaar.
Verder heb je om te beginnen een paar beitels nodig, Zou gelijk voor wisselplaat beitels gaan.
Een meetklok , een schuifmaat en om te beginnen eens twee beugelschroefmaten 0-25 en 25-50 mm ,
Je komt er dan vanzelf nog wel achter wat je nog meer nodig hebt.
Vind je iets bij een particulier van een erfenis of zo, dan heb je goede kans dat er al heel veel aan gereedschap bij zit,
In theorie kan ik praktisch alles
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Frenken »

Het is inderdaad een hout thuinhuis ik kan gewoon via de garage waar de auto van me pa staat komen maar dan kan ik alleen een deur door. En mijn thuishuisje heeft ook alleen een deur. Wat is dat meestal 80 a 90 cm breed denk ik zo iets. Oja en er licht nog een stuk gras voor Dacht uit me hoofd dat mijn Thuinhuis 225 bij 225 cm is. Is niet groot maar ja staan ook maar twee brommers in.

Verder dacht ik eerst aan Myford omdat er ook iemand op Mp staat die die doet restaureren en dacht dat er ook nog zat spul voor te krijgen is en het ziet er in mijn ogen degelijk uit. Maar wie ben ik (een leek😂) daarom iedereen alvast bedankt voor de moeite en reachtie want hier kom ik verder mee!

Verder had je het over 3 fase Wat houd dat pressies in?😅

En weet dat ik een beetje veel eisend ben maar als ik er in de toekomst een frees op zou kunnen zou fijn zijn.

Verder nog een vraag als ik een tweedehands draaibank koop is het alteid een gok toch? Of waar moet ik op letten want denk dat de meeste draaibanken wel versleten zijn?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Ballegooijen »

Dan lijkt me zo'n Unimat toch meer geschikt. We hebben het (voorlopig) over bromfiets onderdelen en over iemand die nooit gedraaid heeft. Ik denk dan: begin met iets kleins en kijk dan eens verder. Zo'n groot bakbeest waar je ook nog van alles aan moet verbouwen lijkt me dan niet de juiste start.

Die Unimat heeft ook nog een freeskolom er bij zitten, alsmede redelijk wat onderdelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door spinningwheels »

Dat ben ik niet helemaal met je eens, op school leren ze het ook niet op een unimat
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door Ballegooijen »

op school leren ze het ook niet op een unimat
Dat klopt, maar daar staat de draaibank ook niet in het tuinhuisje. ;-)
Als na 1 winter alles onder de roest zit wordt je ook niet blij denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Draaibank aan schaffen

Bericht door motormuis »

Ja inderdaad een snotneus die smerige handen wil hebben zie je niet vaak meer.
Ik woon en heb mijn werkplaats ik Venlo als je een wil komen kijken altijd welkom
ik heb draaibanken freesbanken cnc en handmatig en weet ok ermee tewerken
geef ff een zijnetje

gr motormuis
Plaats reactie