Bekken omkeren?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bekken omkeren?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een Emco Compact5 en daar zit een drieklauwtje op met drie trappen per klauw. Nu zit hij gemonteerd met de hoogste trap naar binnen gericht zodat je heel dun materiaal kan inspannen. Kan ik deze bekken ook omkeren zodat ik een grotere diameter kan inspannen? en zo ja, wat is dan de juiste methode om dit te doen?
Ik heb n.l. al een paar pogingen gedaan maar dan staat i van de bekken steeds een beetje uit het midden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bekken omkeren?

Bericht door benkr »

Of je ze kunt omkeren hangt helemaal van de bekken af, soms kan het wel en soms ook niet.
Maar omdat je het al geprobeerd hebt en je ze er kennelijk wel in krijgt op zo'n manier dat ze ook nog bewegen zullen ze wel omkeerbaar zijn.
Hoe ga je te werk:
De bekken hebben nummertjes, meestal 1, 2 en 3.
Begin met bek nr.1 er in te zetten, als je de sleutel ronddraait zie je op een gegeven moment het begin van de schroefdraad voorbij komen (in de gleuf waar je bek nr. 1 in gaat zetten, zet daar bek nr.1 in juist voordat het nieuwe begin passeert, dan zit die na een kleine slag vast.
Verdraai de kop dan naar de volgende opening in de richting van het verplaatsen van de schroefdraad die de bek vastzhoudt, plaats daar bek nr.2.
Idem voor bek nr.3.
Als het goed is zullen ze nu in het midden goed bij elkaar komen en gecentreerd zijn.

We horen wel of het is gelukt.
Succes.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bekken omkeren?

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor de tips Ben. Nog wel een aanvullende vraag. Ik ga dat nog eens even proberen. Ik neem aan dat je dan de bekken dicht draait tijdens het plaatsen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bekken omkeren?

Bericht door benkr »

Ja, klopt.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Bekken omkeren?

Bericht door lordprimoz »

Ik heb niet al te lang geleden een emco compact 5 cnc overgenomen van iemand, daar zaten twee sets drieklauwen bij. Een voor de kleine en de andere voor grote diameters. Gezien er dus aparte sets voor zijn geloof ik dat je ze niet zomaar kan omdraaien.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Bekken omkeren?

Bericht door Robbie »

Hallo Ballegooijen,

Bijna alle handbediende klauwplaten zijn geconstrueerd met een vlakke spiraalgroefplaat en klauwen met aan de achterzijde groeven die in die plaat passen.
Bij dit type hebben de groeven achterop de bekken een vorm die meeloopt met de spiraal in de plaat (dus ook hier kan je een deel van de spiraalvorm herkennen) en kan je de klauwen niet omdraaien.
Uitzonderingen zijn klauwplaten waarbij aan de achterzijde van de klauwen geen groeven, maar pennen zijn gemaakt die in de spiraalgroef van de plaat passen, deze kan je wel omdraaien.
Er zijn nog handbediende Forkardt klauwplaten die heel anders werken, die zijn er vanaf 125 mm diam en daarbij kan je ze ook omdraaien.

Groet, Rob.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bekken omkeren?

Bericht door jand »

Je kunt de bekken gewoon omkeren. Je moet ze alleen in een andere volgorde zetten. Dus niet 1-2-3 maar als ik het goed heb 1-3-2. Anders krijg je het effecten wat je al gemerkt hebt. Staat ook in de manual.

Edit het is 3-2-1 dus bek 3 in gleuf 1. Bek 1 in gleuf 3. Bek 2 gewoon in zijn eigen plek.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Bekken omkeren?

Bericht door motormuis »

Kijk eens na de foto's die ik in mijn galerij heb staan ik weet niet hoe ik ze hier moet krijgen
je kan niet zomaar bekken omdraaien ze moeten ervoor gemaakt zijn dit zie je op de foto's
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bekken omkeren?

Bericht door Ballegooijen »

Edit het is 3-2-1 dus bek 3 in gleuf 1. Bek 1 in gleuf 3. Bek 2 gewoon in zijn eigen plek
Jand had de gouden tip!! Bedankt!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie