Motor wordt heel erg warm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Motor wordt heel erg warm

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb op mijn Emco Compact5 2 stappenmoteren gemonteerd van het type NEMA23 Voor de X en de Z zijn dit 2 verschillende motoren.
Nu wordt (al vanaf het begin) de motor van de X ontzettend warm en met enige regelmaat gaat ook de driver in storing. Hij wordt zo warm dat ik mijn hand er niet op kan houden, ook zonder dat hij gebruikt wordt. De motor lijkt goed te werken, maakt het juiste aantal stappen, enz.
Is het dan toch mogelijk dat hij verkeerd is aangesloten of zou er intern in de motor iets mis zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door mjeuring »

Kan heel goed zijn dat je een 8 draads stepper in parallel schakeling hebt. Hierdoor halveert de weerstand van je stepper en verdubbelt de stroom.
Mocht hij net zo zijn asngesloten als je z as stepper, en de drivers zijn identiek en gelijk ingesteld, dan vrees ik dat er toch iets defect is.
Als je de drivers verwisselt, blijft het probleem dan bij de x as?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Ballegooijen »

Nee, het is een 4 draads motor. De stepper is ook goed want die gebruik ik ook voor mijn freesmachine. Dan geeft hij geen enkel probleem.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Bjornski1976 »

Als je de hand er niet op houden kan zit je qua temperatuur aan de 60 graden +. Dat noem ik heet ;)

Ik begrijp dat je de stepper motor op twee verschillende machines kan of hebt gebruikt. Heb je dan
dezelfde driver of zijn deze anders? Zo ja dan ligt het hoogst waarlijk aan de driver instellingen of de
voedingsspanning van de drive. Doch echter of wellicht kan er ergens een draadje loszitten ;)

Vermogen is stroom in het kwadraat maal de weerstand.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Ballegooijen »

Kan ik de motor op een eenvoudige manier doormeten? Hoe zou ik dat kunnen doen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Ballegooijen »

Ik begrijp dat je de stepper motor op twee verschillende machines kan of hebt gebruikt.
Nee, ik gebruik dezelfde stepper voor 2 verschillende motoren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door hfjbuis »

Hij wordt zo warm dat ik mijn hand er niet op kan houden, ook zonder dat hij gebruikt wordt
Als de driver enabled is, loopt er stroom door de motor ook al draait hij niet. Als de enable pin van de driver niet is aangesloten, is de driver meestal enabled. De stroom bij een stilstaande enabled stepper is meestal in te stellen ergens tussen 30 en 100%.

Een stappenmotor op lage toeren wordt sneller heet dan op hoge toeren, zeker als hij op full step staat.

Je kunt controleren of de spoel van een stappenmotor "goed" is door de betreffende draden tegen elkaar te houden en dan de weerstand bij het met de hand draaien van de motor te voelen. Als de spoel goed is, dan is de weerstand beduidend hoger dan zonder de draden aan elkaar gemaakt.
Als de motor draait, dan is die meestal OK.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door benkr »

Waarschijnlijk moet de stroom voor die ene motor omlaag.
En dan krijg je een probleem bij het omschakelen, de andere motor (van je freesbank) moet wel die stroom hebben.
Dat is dus een heel duidelijke reden om te kiezen voor elke machine zijn eigen drivers en interfacekaart te geven.
Ik zou wel gaan voor een Eding kaart, werken met 2 verschillende gebruikersinterfaces (de knoppen zitten dan echt allemaal op een andere plek) gaat ook niet echt werken.

Zoalas al in je ander topic aangehaald probeer ergens een gebruikte eenvoudige Eding kaart op de kop te tikken, begin bij Bert zelf.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Ballegooijen »

werken met 2 verschillende gebruikersinterfaces (de knoppen zitten dan echt allemaal op een andere plek) gaat ook niet echt werken.
Dit ben ik helemaal met je eens Ben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door audiomanics »

Als je zeker weet dat de stroom van de motor niet te hoog ingesteld is met de dipswitches op de driver en hij voorheen gewoon niet te heet werd, dan kan het zijn dat een van die dipswitches slecht contact maakt..
Even de dipswitches een paar keer heen en weer halen en weer goed instellen.. Dan zou in dat geval het probleem over moeten zijn..
Anders gewoon de stroom iets lager instellen en vooral die ene dipswitch (meestal sw4) zo in stellen dat in rust de stroom gehalveerd wordt (een kwart van het vermogen)
Als hij zo heet wordt, zit je al in je verzadigingsgebied en heeft meer stroom niet meer koppel als gevolg..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Motor wordt heel erg warm

Bericht door Markus »

als je twijfelt aan je driver en je durft de driver open te schroeven dan kun je meten (het liefst met een oscilloscoop) hoeveel stroom er door een motorwikkelingen gaat.

Dit doe je bij stilstand van de motor en als je driver een "automatische stroom verlaging bij stilstand" heeft dan zet je die tijdelijk uit (idle current reduction = off).

Op de print zul je 2 identieke grote weerstanden vinden, als je de spanning meet over de weerstand en de waarde van de weerstand weet dan kun je eenvoudig de gemiddelde stroom uitrekenen.

Op de scoop zie je een zaagtand achtige signaal, de DC waarde tussen de 2 pieken is je gemiddelde spanning waaruit gemiddelde spoelstroom volgt

Deze meeting kan ook zonder de driver open de maken, gebruik een meet weerstand van iets van 1 Ohm (of minder) en zet die in serie met een motorspoel, meet dan over deze weerstand. Let dan wel op dat deze meetweerstand iets van 5 watt of meer aankan want anders fikt ie door.

Greezt,

Markus
Plaats reactie