nieuwe draaibank gekocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door DaBit »

Wat ik aan Mitutoyo elektronica in de spullen heb gezien is toch echt van Mitutoyo zelf....

Zal vast niet altijd met alles zo zijn (als je het kunt kopen en het is goed, waarom dan zelf maken?), maar ze maken de elektronica wel degelijk zelf als ze daar heil in zien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

eu , on topic aub
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

vandaag de draaibank uitgepakt en gemonteerd op het onderstel
Afbeelding

ook een bestelling geplaatst bij Paulimot , wat beiteltjes , boorkop en meedraaiende center .
wat ik er niet vond was meetgereedschap , verkopen zij dat niet ?

ook mijn beitelblok even opgemeten , en is 65 x 65 en 46 mm hoog bovenaan een gat van 11mm onderaan is het gat 20 mm de bout om het blok vast te zetten is M10 .
Ga is uitzoeken welk multifix type er best op gaat passen , dus alle sugesties welkom
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

even een vraagje over de multifix , ik zal het gat onderaan de multifixblok moeten 2 mm uitdraaien van 18mm naar 20 mm en ongeveer 10mm diep omdat de bout op mijn dwarsslede niet demonteerbaar is en er onderaan een verdiking zit .

kan je die multifix blok inklemmen in je draaibank ? misschien met de 4 klauwplaat , iemand ervaring met dat blokje uit te draaien ?

Het type dat het best zou passen is de AB , blijkbaar enkel te verkrijgen bij paulimot , zou dus een tussenmaat zijn tussen de AA en de A .

Mvg
Marc
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door assink »

Is de bout met borst niet uitneembaar uit je topslede? Ik heb voor mijn draaibank een andere bout gemaakt ipv de multifix aanpassen.
Zo kun je beide dingen orgineel laten, mocht je ook van de multifix af willen plaatje de originele bout weer terug.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door spinningwheels »

Heb zo,n blok al eens voor iemand uit gedraaid, op zich goed te doen.
Had er wel even een busje omheen gemaakt om evt beschadiging door de bekken te voorkomen.
In theorie kan ik praktisch alles
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

voor zover ik heb kunnen zien is de bout met borst zoals assink dat noemt niet demonteerbaar is één vast stuk met de slede , ga dit zeker nog eerst controleren uiteraard , als dit is maak ik inderdaad een andere bout .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Ballegooijen »

niet demonteerbaar is één vast stuk met de slede
Dat zal toch niet uit 1 stuk metaal gemaakt zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door assink »

zit er vaak vanaf onderen in geperst. Zo zat het tenminste in mijn draaibank
Dus uitpersen, dan opmeten. Weer monteren, de nieuwe bout maken. Weer demonteren en uitpersen en dan de nieuwe bout monteren en dan je multifix erop :lol:
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

volgens de partlist zou de bout er langs onder uit kunnen , de verdiking op de slede is volgens die tekening vast , en het is die verdiking dat het probleem is .

de bout heeft een partnummer , de bus ( verdiking op de slede ) heeft geen partnummer daarom denk ik dat ze vast is .

ik moet het nog eens goed bekijken ter plaatse , zal van het weekend misschien gebeuren .

zal er anders eens foto van nemen , geeft jullie een beter idee misschien

Ik zou inderdaad alles zo origineel mogelijk willen houden , voor later bij ombouw naar de originele houder .

Is ook iets dat niet zo dringend is , dus vooral eerst de zaak goed bekijken alvorens wat aan te passen

Groeten
Marc
Wytze
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Wytze »

Hallo Marc,

Enkele maanden geleden heb ik exact zo'n zelfde Huvema BL 250 x 550 -2 vario draaibank gekocht. Ik had nul ervaring met draaibanken, maar was er al snel van overtuigd dat de originele beitelhouder voor mij niets was. Dus al snel daarna heb ik een multifix type A bij Paulimot besteld. Hij is wat aan de grote kant, maar daar staat tegenover dat ik hem zonder enige aanpassing in 5 minuten kon monteren. Ook ik kreeg de bout met borst niet gedemonteerd en de multifix uitdraaien leek me nog iets te hoog gegrepen. Helaas krijg ik een beitel van 20x20mm niet op center hoogte, maar het type AB gaat ook maar tot 16mm.
Hieronder in elk geval een foto, zodat je een idee hebt van de afmetingen.

17256
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

Alvast bedankt voor de foto en de ervaring met het type A , nu op zicht vind ik het te groot voor dit type draaibank .
en zoals je vermeld ga je toch kleinere beitels moeten kopen omdat je die van 20 x 20 niet op de juiste hoogte ga krijgen .

Een type A heeft een boutgat van 20 mm dit past mooi op de borst , maar heb je dan een bus gedraaid om over de bout te plaatsen ? ander zit deze toch gewoon los in het blok ?

Het is geen must van beitels te gebruiken van 20 of zelfs van 16 mm , dan gebruik je gewoon beitels van 12 of 14 mm , wat volgens mij een normaal formaat is voor dit type draaibank .
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door spinningwheels »

Zoals je op de foto ziet steekt het schuitje best wel een stuk uit, dat kost je dus maximale draai diameter,
Aan de andere kant wil je eigenlijk ook weer niet met een binnenbeitel van 14 mm zeg eens 200 mm diep je materiaal in.
Nu zijn er voor de gangbare maten wel speciale houders voor beitels met een ronde schacht en die zijn dan net 1 maatje groter.
( voor mijn type B zijn de gewone schuitjes 25 en 32 mm en voor ronde beitels 40 mm )
Weet alleen niet of die er ook voor AB zijn
In theorie kan ik praktisch alles
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

ik denk dat de AB perfect op dit type draaibank kan passen , dit is eigenlijk een tussenmaat tussen AA en A , AB is alleen verkrijgbaar bij Paulimot volgens mij , ik vind er nergens anders wat van terug .

Ik denk dat ik binnen kort na mijn verlof , als ik nog wat centjes over heb :lol: een AB ga bestellen .
Plaats reactie