nieuwe draaibank gekocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

is al wat beter van prijs , is wel maar met twee schuitjes hé .

Maar volgens die tabel is een A veel te groot !

Ik heb een klauwplaat van 125 mm en een beitelblok , dus een breedte van de dwarsslede van 65 mm , volgens die tabel zou ik een Aa , misschien kan een Ab ook nog net .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door DaBit »

Die Multifix is een relatief forse investering, maar eentje die ik toch direct weer zou doen moest ik nog eens op dat punt staan. Dan maar wat langer doorsparen. Iets dat veel geld kost is niet automatisch duur. Twee keer wat kopen, dat is wel duur (en toch trap ik er nog regelmatig in)

En oja: ik ben ook maar een hobbyistje met een strenge rondborstige directie in huis, geen professional die het wel terugverdient door sneller en beter werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

uiteraard komt er in het begin zoveel bij kijken , en moet je zoveel dingen nog bij aanschaffen .

Misschien ga ik wel eerst even met de gewone beitelblok werken .
daar in Duitsland is het wel schappelijk van prijs , ook voor een boorkop , beiteltjes zijn de prijzen aantrekkelijk , op verschillende dingen staat de naam van die firma op
wat mag je verwachten van hun kwaliteit ? voor ons waarschijnlijk goed genoeg :lol:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door assink »

Je kunt ook eerst een hele tijd met de gewone beitelhouder werken.
Lijm dan een stapeltje shims onder de verschillende beitels, dan hoef je niet telkens opnieuw de beitel op centerhoogte te stellen als je de beitel uit de houder hebt gehaald.
Maar de beitelhouder model dixon van HBM kan ik afraden, ik heb m retour gestuurd.
Alles heeft veel te veel speling en het is ook nog eens niet goed op centerhoogte te stellen.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door JanSr »

Over schuifmaten:
Ik heb met HBM schuifmaten de ervaring dat ze batterijen vreten.

Mitotuyo heeft een batterijlevensduur van 18.000 uur, volgens de advertentie. Mijn zeer oude Mitotuyo met gebroken glas doet het nog steeds. Nooit batterij vervangen.

Ten tweede: het "huisje" waarin het digitale venster zit van de HBM kan 0,2 mm bewegen t.o.v. de losse bek. Nergens is te vinden hoe je dat weer vast kan krijgen.
Alleen mee te meten bij grote oplettendheid.

Goed te weten van die korting: Ik koop straks mijn tweede Mitotuyo!
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Hessel Oosten »

Goed te weten van die korting: Ik koop straks mijn tweede Mitotuyo!
Maar natuurlijk wel rekening houden met wat ze in de 50-jarige folder... schrijven:

""Alle producten worden aan commerciële klanten verkocht, daarom is de btw niet inbegrepen.""

H.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Kjelt »

Ja ik wil ook nog een extra digitale schuifmaat hebben, jammer dat die 300mm versies zo loeiduur zijn, twee keer de prijs van een 150mm zou ik er nog wel voor over hebben maar 5 keer :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 aug 2018 11:39 Ja ik wil ook nog een extra digitale schuifmaat hebben, jammer dat die 300mm versies zo loeiduur zijn, twee keer de prijs van een 150mm zou ik er nog wel voor over hebben maar 5 keer :shock:
Wij hebben 'voor erbij' een langere schuifmaat van hogetex, bevalt prima, gebruik hem natuurlijk niet vaak, maar is toch wel handig als je net boven die 150mm zit te werken.
https://www.hogetex.com/meten/schuifmat ... schuifmaat
en IP67
https://www.hogetex.com/meten/schuifmat ... schuifmaat

En over kwaliteit, heb ook wel eens een mitutoyo gehad die vreemd deed op sommige posities, volledig onbetrouwbaar als je gewend bent aan absolute schuifmaten.
Daarnaast ook tesa liggen, die gaat steeds uit, moet ie weer dicht en aan, aanders staat ie niet op 0. Die antieke digitale gaat gewoon jaren mee met 1 batterij, dus dat uitschakelen vind ik ook een beetje onzin.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 aug 2018 12:18 Wij hebben 'voor erbij' een langere schuifmaat van hogetex, bevalt prima, gebruik hem natuurlijk niet vaak, maar is toch wel handig als je net boven die 150mm zit te werken.
Het is inderdaad voor nu en dan maar dat komt steeds vaker voor zeker als je een machine aan het bouwen bent :lol:
Die is echt goedkoop, bedankt voor de tip!
En over kwaliteit, heb ook wel eens een mitutoyo gehad die vreemd deed op sommige posities, volledig onbetrouwbaar als je gewend bent aan absolute schuifmaten.
Was dat geen nepper dan want de Mitutoyo's zijn ook absoluut, althans die van mij wel. Heb hem nu 3 jaar en nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 aug 2018 12:28 Was dat geen nepper dan want de Mitutoyo's zijn ook absoluut, althans die van mij wel. Heb hem nu 3 jaar en nooit problemen mee gehad.
Nee hoor, denk niet dat de grotere industrie gereedschap handelaren aan grijze import doen. ;-) Maar er kan natuurlijk altijd wel eens ergens iets stuk gaan, dacht niet dat mitutoyo levenslange garantie geeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Kjelt »

Ik vraag me ook serieus af of de digitale Mitutoyo's wel een eigen ontwikkeling zijn of dat ze deze ergens anders betrekken en rebranden.
Dat zou me niets verbazen, ze komen af van fijnmechanica, elektronica is dan best wel een grote stap.
Mooie site trouwens ik wist niet dat ze ook digitale schuifmaten van 1m en 2m maakten :shock:
Beetje duur maar wel gaaf.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Breaker »

Nou, zeer precieze electronische meetsystemen is nu ook weer niet zo nieuw voor ze, van een Japans bedrijf met dik 40 jaar ervaring kan toch verwacht worden dat ze het niet bij één of andere Chinees inkopen en er een nieuwe sticker op plakken.
As electronic technology became more widespread in the 1970s, Mitutoyo applied electronics to its line of dimensional gaging equipment to include electronic, or digital, measuring tools. During this time it also began to offer larger, more complex and more sensitive measuring instruments, including optical comparators, form measuring equipment, and coordinate measuring machines (CMMs)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 01 aug 2018 13:25 Nou, zeer precieze electronische meetsystemen is nu ook weer niet zo nieuw voor ze, van een Japans bedrijf met dik 40 jaar ervaring kan toch verwacht worden dat ze het niet bij één of andere Chinees inkopen en er een nieuwe sticker op plakken.
As electronic technology became more widespread in the 1970s, Mitutoyo applied electronics to its line of dimensional gaging equipment to include electronic, or digital, measuring tools. During this time it also began to offer larger, more complex and more sensitive measuring instruments, including optical comparators, form measuring equipment, and coordinate measuring machines (CMMs)
Dat ze het op hun producten monteren ala, maar de vraag is of ze die linealen en decoders zelf maken of gewoon inkopen en er opbouwen.
Bijvoorbeeld een bedrijf als Renishaw die maakt en verkoopt zelf tig van dat soort onderdelen sommige op de nm nauwkeurig.
Van Mitutoyo ken ik alleen de kant en klare producten maar ik kan er naast zitten hoor.
Plaats reactie