smeermiddelen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: smeermiddelen

Bericht door JanSr »

Doodgewone motorolie doet het ook prima. Zowel de tandwielen als de leibaan zijn uiterst laag belaste onderdelen, vergeleken met zuigers en draaiende delen in een automotor.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: smeermiddelen

Bericht door Kars-cnc »

Tot voor kort gebruikte ik 15W40 motorolie. Maar ik las hier op het forum over anti-slipstick en andere voordelen van leibaan olie, ook viel mij op dat de motorolie snel zwart werd. Toen dacht ik... motorolie heeft misschien een toevoeging die koolstof oplost. Dat is nuttig in een motor maar op mijn leibanen wil ik de koolstof uit het gietijzer vooral niet oplossen!

Goed, om een lang verhaal kort te maken, ik heb nog niet echt gemerkt dat de sledes beter lopen met liebaan olie en de olie wordt nog steeds snel zwart. Ik denk dus dat het weinig uitmaakt, maar heb nu wel het goede gevoel dat het niet aan de olie kan liggen...
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: smeermiddelen

Bericht door Blazer »

Ik had een mail gestuurd naar één van de grootste machinehandel hier bij ons in Belgie , met de vraag of zij leibaanolie verkochten .

Hun antwoord is dat je best hydraulic olie iso 46 of iso 32 kan gebruiken .

Ook in het tandwielkastje mag deze olie gebruikt worden , volgens die man zit er bijna in alle draaibanken in de tandwielkast hydraulic olie .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: smeermiddelen

Bericht door Ballegooijen »

Als ik zo wat eigenschappen bekijk op deze pagina zou dat best eens kunnen kloppen. https://www.olievoordeelshop.nl/htt-iso ... -1-lt.html
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: smeermiddelen

Bericht door assink »

Ik gebruik ook voor bijna alles hydrauliekolie, behalve op de leibanen.
Hydrauliekolie bevat geen rare toevoegingen behalve anti-schuim middel. Motorolie bevat allerlei andere toevoegingen.
Maar ik heb ook zwaardere machines, voor de hobby klasse draaibanken zoals deze kon een gewone leibaanolie zelf nog iets te dik zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: smeermiddelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Blazer schreef: 13 aug 2018 22:25 Ik had een mail gestuurd naar één van de grootste machinehandel hier bij ons in Belgie , met de vraag of zij leibaanolie verkochten .

Hun antwoord is dat je best hydraulic olie iso 46 of iso 32 kan gebruiken .

Ook in het tandwielkastje mag deze olie gebruikt worden , volgens die man zit er bijna in alle draaibanken in de tandwielkast hydraulic olie .
Beetje vreemd antwoord, een tandwielkast is geen leibaan. Ik heb inderdaad Tellus 46 in de machine, en dat is ook hydroliek olie, maar wat zegt dat ?
Het ging er toch om dat je het moeilijk per 5 liter kunt verkrijgen.
Mijn leibaan olie is Tonna S3M (voorheen 220).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: smeermiddelen

Bericht door Blazer »

inderdaad , maar hydraulic olie iso 46 of iso 32 kan je gewoon overal per liter kopen :lol:
Plaats reactie