snelheid automatische voeding

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

snelheid automatische voeding

Bericht door Blazer »

Allen ,

Misschien domme vraag , maar ik vind er weinig van terug .

Ik weet wel hoe ik mijn toerental moet berekenen dat is geen probleem , maar als je dan gaat draaien met de automatische voeding kan je deze ook op verschillende snelheden zetten .
ik heb zes voedingssnelheden op mijn draaibank , maar hoe weet ik nu wat de beste is voor dat bepaald werkje dat ik ga draaien ?

Mvg
Marc
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door spinningwheels »

Is afhankelijk van de gebruikte wisselplaat.
En zo heb je nog geen antwoord op je vraag.
Maar de Fz staat op het doosje van de wisselplaten.
Je kunt ook wel veel aan de spanen zien die er af komen, Krijg je lange lintspanen moet de voeding en de snede diepte omhoog .
Je wilt eigenlijk afgeknipte teennagels zien ( die vorm dan hé)
Een plaatje met kleine neusradius heeft vaak een wat lagere Fz dan een plaat met een grote neusradius.
Voor het nadraaien geef je wat minder voeding .
In theorie kan ik praktisch alles
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Blazer »

Toch bedankt voor je antwoord , probleem is dat de wisselplaat op de beitel zat , heb er wel nog reserve bij gekocht maar geen vol doosje dus ik heb geen info van de wisselplaat .

Ik heb soms een lange gekrulde spaan , soms korte stukje maar ook gekruld
heb ook al eens lange gekruld gehad maar zag wat blauw , waarschijnlijk toen wat te snel
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door spinningwheels »

Nee hoor met wisselplaten is een blauwe korte spaan helemaal goed.
Wat is je snijsnelheid? als ik het van een plaat niet weet begin ik meestal zo bij 100 meter minuut, en dat is vaak behoorlijk langzaam
In theorie kan ik praktisch alles
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Blazer »

Voor staal met wisselplaat neem ik 120 als snijsnelheid
het afgedraaide stuk was wel mooi glad en blinkend

zoals de tandwielen nu zijn gemonteerd kan ik kiezen als voeding tussen 0,07 - 0,14 en 0,28
monteer ik ze iets anders word dit 0,10 - 0,20 en 0,40

Heb dus zes voedingssnelheden
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door spinningwheels »

Wat is je snede diepte ? en wat voor een draaibank?
Kan wel roepen ga er maar twee mm diep in met een voeding van 0.4 Maar als je iets hebt in de richting van een emco 8 gaat dat niet lukken denk ik zo
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 14 aug 2018 22:05 Wat is je snede diepte ? en wat voor een draaibank?
Kan wel roepen ga er maar twee mm diep in met een voeding van 0.4 Maar als je iets hebt in de richting van een emco 8 gaat dat niet lukken denk ik zo
Klopt, op mijn Emco 8 is bij 200m/s snijsnelheid 1mm snede diepte wel zo ongeveer de grens. Ik kan dan met de Sandvik CCMT060204 UM wisselplaat die tot nu toe gebruikte nog wel een blauwe spaan maken. Nu dacht ik onlangs een zelfde doosje wisselplaten te hebben gekocht (surplus net als de vorige) alleen staat aan het eind MF. Daarmee zakt de het toerental al in elkaar met meer dan een halve mm snede diepte. Weten jullie wat die laatste letters betekenen? In de 200 pagina's Sandvik catalogus kon ik het zo niet vinden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door javanree »

UM en MF zijn het type chipbreaker; uit het hoofd ; MF is een fijne plaat, maar met een negatieve spaanhoek. Heel sterk, maar vreet vermogen
UM is wat fijner, met een positievere spaanhoek en werkt dus met minder vermogen.

https://www.mitsubishicarbide.com/appli ... _en-us.pdf
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Blazer »

ik heb een Huvema 250 x 550 vario
Afbeelding

nu ze heeft wel wat vermogen , heb ze nog maar net , en had van de week maar eerst de wisselplaat beitels thuis gekregen , een paar proefjes gedaan op een stalen as van 15 mm toerental 2400
en kon lekker wat aanzetten met een vrij hoge voeding , ze had daar geen problemen mee .

hoeveel ik nu heb aangezet op het moment dat ik die blauwe spaan kreeg kan ik niet precies meegeven , heb zoveel geprobeerd dat ik het niet exact weet :lol:

het zal wat zoeken zijn denk ik in het begin , maar als ik het dus begrijp is een blauwe spaan normaal met wisselplaat beitels ?

Marc
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Kars-cnc »

Hangt wel van het materiaal af. In staal mag een blauwe spaan nog en is de finisch dan vaak ook goed. Wat ik hier en daar gelezen heb is dat een beetje geel (stro kleurig) optimaal. Nu ben ik zelf geneigd om als laatse passes steeds een klein beetje af te nemen, om de maatvoering zo goed mogelijk te benaderen, en dan is de spaan meestal niet of nauwelijks nog gekleurd. In RVS is een blauwe spaan wat te veel van het goede voor mijn gevoel en in messing of aluminium kleurt er helemaal niets.

Hier is een aardig filmpje over hoe met een naukeurige eindmaat te eindigen zonder kleine stapjes te nemen:

(ik weet wel hoe het eigenlijk moet :mrgreen: ...)
https://www.youtube.com/watch?v=GD7EQmJ2FJg

Jan van Ree, bedankt voor de info over UM en MF. Ik zie nu inderdaad dat de MF een negatieve spaanhoek heeft, dat is minder geschikt voor mijn bankje. Iemand belang bij een doosje "Sandvik CCMT060204 MF 2015" 8)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door assink »

Heb hier een draaibank met 2 pk op de hoofdspil.
Die doet kan ook nog 2mm snedediepte aan met een negatieve spaanhoek plaat.(CNMG)
Dus ik zou me er niet zo bang voor maken. Gewoon proberen, merk je het vanzelf.
Denk dat de sandvik plaat met negatieve spaanhoek altijd nog beter presteert dan de Aliexpress ccmt.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: snelheid automatische voeding

Bericht door Blazer »

mijn beitels en plaatjes komen van bij Paulimot in Deutsland
CCMT09T304
Plaats reactie