Spindelmotor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Spindelmotor

Bericht door benkr »

Ik ben begonnen na te denken over het ombouwen van mijn SwissTec draaibankje.

Omdat de motor kapot is (die is best nog wel weer aan de praat te krijgen, ik denk dat hij alleen maar vervuild is) wil ik beginnen om er een andere motor op te gaan maken, ik heb nog een 1,9 kW servomotor liggen die gaat er dus op.
De motor levert nominaal 8 Nm, zou dat bij een 1:1 overbrenging voldoende zijn voor mijn draaibankje? De motor kan 3000 rpm doen, dus ik mag eventueel nog een kleine vertraging inbouwen denk ik want 3000 rpm voor de klauwplaat is wat aan de hoge kant of niet?

En dan de aansturing van de servoversterker, dat ga ik denk ik doen met een 0 - 10 V signaal, dan kan ik voorlopig de snelheid ook nog regelen met een potmeter, in ieder geval tot het CNCen gebeurd is.
De versterker kan ook step/dir mode aan, zou dat iets zijn voor de ge-CNC-de fase, of is 0 - 10 V toch makkelijker en beter?
Eigenlijk zou helemaal digitaal (RS232 of RS 485 of CAN) nog beter zijn, maar ik geloof niet dat ik dat voor elkaar ga krijgen in combinatie met Mach3.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Spindelmotor

Bericht door spinningwheels »

Denk dat je die 3000 toeren wel wilt hebben , en eigenlijk nog wel een beetje meer ook .
Een 10 mm asje op 3K toeren heb je net 90 meter snijsnelheid. dat houd al niet over.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindelmotor

Bericht door benkr »

Ja, misschien wel, maar ik zit niet te wachten op een klauwplaat die richting mijn hoofd gaat om aar iets te noemen.
Ik heb hier al meerdere keren gelezen dat het toerental iets boven de 2000 rpm wel ophoudt voor die bankjes.
Edit:
Heb net gezocht op internet en kom op 2500 rpm voor dit bankje.
Laatst gewijzigd door benkr op 16 aug 2018 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindelmotor

Bericht door DaBit »

Op mijn Emco zit een 1kW servo die dus grofweg de helft aan koppel nominaal levert. Die is in 'hoge gearing' net niet 1:1 gekoppeld aan de spindel, die spindel draait 2750rpm max.
In de praktijk levert dat koppel genoeg voor de Emco; daarop kan ik toch niet in staal 5mm diep steken en 1mm per omwenteling afnemen, en je gooit er ook niet een fors eind 100mm diameter rondstaf op. Een stukje 25mm rondstaf en dan 0,5-1mm diep steken en 0,2mm/omw afnemen lukt prima.

Kwa toeren: de kleine klauwplaat zal best meer dan 3000 toeren kunnen, maar je moet even naar de lagering kijken. De kegellagers in mijn Emco lopen op die 2750rpm aardig tegen de maximaal toegestane waarden voor vetsmering aan en zuipen bij die hoge toerentallen een fors deel van het spindelvermogen op.
Los daarvan is 2750rpm eigenlijk veel te weinig voor dat veelal 'stukje-20mm-alu-staf-draaien'-werk dat wij hobbyisten veel doen. Ik zou best graag 4000rpm kunnen draaien.

Kwa aansturing van de drive: ik ben destijds begonnen met step/dir, maar mijn Chinese drive kreeg ik er niet lekker stabiel mee aan de gang dus toen de overstap gemaakt naar 0-10V. Als de jouwe wel gewoon vlekkeloos step/dir snapt dan is dat wel zo handig. Je kunt ook de step/dir op de sturing aansluiten en 0-10V via de potmeter, is ook maar 1 of 2 parameters veranderen om te wisselen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Spindelmotor

Bericht door assink »

Ligt er net aan van welk materiaal je klauwplaat gemaakt is, bij gietijzer zou ik al wat voorzichtiger worden met je toerental. Bij staal is het geen probleem.
Lagers moet je in de gaten houden qua termperatuur. Opzoeken wat je lagers mogen hebben qua toerental bij vet of oliesmering. Want daar zit ook nog een behoorlijk verschil tussen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spindelmotor

Bericht door hfjbuis »

k heb naast de DC motor ook een stepper op de klauwplaat staan. Die gebruik ik voor draadsnijden, spiebaan steken, knurlen en meer van dan soort dingen. Ik zou daarom voor een step/dir besturing gaan!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindelmotor

Bericht door benkr »

Ik voel ook wel voor die step/dir benadering, maar ik moet eerst eens gaan rekenen of ik dat wel ga halen van zeg 1 rpm tot 3000 rpm met een resolutie die mijn servoversterker als minimum heeft, ik geloof dat dat 256 steps per omw is.
Dat betekent wel 256 x 3000 = 762.000 pulsen, ja, dat kan wel maar lang niet met elke interfacekaart, en er zijn natuurlijk nog 2 assen die bestuurd moeten worden.

Omdat ik toch al bezig ben om het Swisstec bankje te slopen ga ik een nieuw topic openen over het ombouwen van dit bankje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindelmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even minuten en secondes niet als gelijk behandelen. ;-)
3000 rpm is slechts 50 toeren per seconde * 256 = 12.8 kHz
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindelmotor

Bericht door benkr »

Hugo, je hebt helemaal gelijk, had ik zelf ook moeten bedenken. Zal wel komen omdat ik al een jaartje ouder ben intussen.
Maar ja, dat scheelt wel een hele slok op een borrelt, dat kan dus eigenlijk altijd wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindelmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 16 aug 2018 21:47 Hugo, je hebt helemaal gelijk, had ik zelf ook moeten bedenken. Zal wel komen omdat ik al een jaartje ouder ben intussen.
Maar ja, dat scheelt wel een hele slok op een borrelt, dat kan dus eigenlijk altijd wel.
Ik ben er inmiddels achter dat heel veel regeldingetjes die wij 'snel' vinden, eigenlijk heel traag zijn voor een controller. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie