digitale uitlezing draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door spinningwheels »

0.01 afwijking per 10 mm is nogal een beetje. Een timmerman kan er wel mee leven denk ik , maar op een metaal draai of freesbank?
Gebruik zelf een set van Ditron die Trabiss ook verkoopt. dat is toch wel een heel stukje beter.
Maar alles valt of staat met de montage van het spul,
In theorie kan ik praktisch alles
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

Met Ditron zit je ook direct op een ander prijskaartje hé

die afwijking vind ik ook wel zeer hoog hoor , als dit klopt kan je beter met een gewone analoge schuifmaat van de aldi werken .

zou dus een afwijking hebben van 0,6 op 600 mm

ondertussen wat filmpjes van gezien en lijkt me toch wat
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

dit vind ik terug over de iGaging EZ view DRO , lijkt me toch niet zo slecht

Nauwkeurigheid +/- .002 "per 6"
• Mogelijkheid om op elk punt van de sensor nul in te stellen met een druk op de knop.
• Mogelijkheid om "PRESET" -waarden in te stellen. Met de PRESET-functie kan elke meetwaarde op elk punt van de slag van de sensor worden ingesteld.
• Weergave: decimaal in stappen van .0005 ", stappen kleiner tot 1 / 28e stappen en millimeters in stappen van 0,01 mm.
• Wordt geleverd met een scharnierende displayarm die veilige bevestiging van de uitlezing op elke gewenste locatie mogelijk maakt en eenvoudige aanpassing voor een optimale weergave.
• Door de scharnierbare displayarm te gebruiken, kunnen verschillende uitlezingen verticaal worden gekoppeld (zie extra foto's). Opmerking: er wordt slechts één scherm bij elke eenheid geleverd.
• Uitleesdisplay is uitgerust met zeldzame-aardemagneten die op de achterkant zijn geïnstalleerd voor bevestiging / verwijdering van metalen oppervlakken.
• Verticale / horizontale sensorstraal die eenvoudig op elke gewenste lengte kan worden gesneden.
• Onbeperkte leessnelheid zonder vertraagde weergave.
• Afstandsdisplay heeft een snoer van 76 "/ 1900 mm.
• Display heeft supergrote cijfers om ze gemakkelijk te kunnen bekijken.
• Exporteer datum via data-outputkabel (beschikbaar vanaf of winkel)
• Voedingseenheid met AC-stekkeradapter (verkrijgbaar bij of winkel)
• Herhaalbaarheid 0,001 "of 0,01 mm.
• Wordt geleverd met 2 verschillende soorten montagebeugels en benodigde schroeven.
• Bevat 4 elke 3V CR2032-batterijen bij elke eenheid

optioneel is er ook een stroomadapter beschikbaar
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door ruudpg »

Ik heb pas een digitale uitlezing gekocht via Ebay, is hetzelfde laken-en-pak als trabiss, zoiets als Deze mijn draaibank is 750mm tussen de centers, even werk om het er op te zetten, maar ik ben er zeer blij mee!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 21 aug 2018 00:38 0.01 afwijking per 10 mm is nogal een beetje. Een timmerman kan er wel mee leven denk ik , maar op een metaal draai of freesbank?
Dat zat mij in het begin ook wel dwars maar in de praktijk heb ik er niet echt last van (denk ik :mrgreen: ). In de Z richting is die nauwkeurigheid meestal wel acceptabel. In de X richting is een ander verhaal, maar daar is de afstand meestal klein (Emco 8 hè 8) ) en dan merk ik het ook weer niet zo.

Op mijn freesbank heb ik later Sino gemonteerd en als ik mijn draaibank nog moest doen zou ik ook voor iets dergelijks kiezen. De functies in zo'n uitleeskast vind ik ook erg handig, tenminste bij een freesbank. Verder moet je bedenken: de aanschaf kosten is een ding, maar het monteren kost meestal ook flink wat uurtjes en dan is het toch wel prettig als je na al die moeite iets hebt wat ook doet wat je graag wil.

Niettemin; losse linialen is zeker een hele verbetering t.o.v handwielen. Als je daarmee de tel kwijtraakt is de fout een stuk groter dan 0.01mm per 10mm....
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

Heb vandaag even contact gehad met Trabiss , en die rade de iGaging EZ view DRO af , dit was het antwoord

Goedemiddag Marc,

De EZ-View meetlatten zijn redelijk nauwkeurig. Vergelijk het maar met een schuifmaat. Op een afstand van 600 mm verwacht ik een afwijking van maximaal 10 µm

Echter zou ik deze niet adviseren op een draaibank ivm het missen van de diameter modus.

Wat hij mij aan rade was deze :
BiGa heeft hele interessante prijzen voor een draaibank set. Wel alles met een ASD4 liniaal , de link naar de website.

Link naar de st op de website: https://www.trabiss.nl/Winkel/biga-digi ... m-2-assen/

Kost wel het dubbele .

Dat van die diameter modus vind ik eigenlijk niet zo erg als je er rekening mee houd , je moet gewoon de helft aanzetten van het gene je wil afdraaien .
Die BiGa set trekt inderdaad erg hard op die set van ruudpg
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

ruudpg , hoelang heb je moeten wachten alvorens je het thuis had ? en heb je soms nog extra douane kosten moeten betalen ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Kjelt »

Blazer schreef: 21 aug 2018 20:32 Wat hij mij aan rade was deze :
BiGa heeft hele interessante prijzen voor een draaibank set. Wel alles met een ASD4 liniaal , de link naar de website.
Ziet er wel meteen professioneel uit met die metalen afscherming van de draden en led display 8)
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

Kjelt ,

Dat wel , is nog iets voordeliger dan de Sino, welk de beste zal zijn weet ik ook niet .
Wat ik mij dan afvraag is ze maken allemaal reclame met die goedkopere setjes , maar ze rade dan toch aan van die niet te nemen :shock:

Ondertussen heb ik de iGaging EZ view nog een pak goedkoper gevonden als bij Trabiss , voor de twee sets ben ik met verzending 105 € kwijt tegenover 172 € bij Trabiss .
Volledig hetzelfde , zelfde merk , bij een firma hier bij ons in Belgie, dus dat word wel zeer interessant .
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door spinningwheels »

Je kunt natuurlijk die igaging kopen, er achter komen dat het toch niet helemaal lekker werkt. Er vervolgens een jaar mee door martelt en dan alsnog een andere set kopen.
Rechtstreeks in China kopen kan natuurlijk ook .
Verzending gaat snel, douane geld komt er wel overheen, weet de tarieven van Belgie niet.
Hier moet je uiten de BTW ook invoerbelasting betalen boven een bepaald bedrag, Je kunt de Chinees vragen een lager bedrag op de bon te zetten, nog geen Chinees meegemaakt die dat niet doet.
Mag niet natuurlijk en ze zijn bij de douane niet helemaal gek.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door ruudpg »

Blazer schreef: 21 aug 2018 20:37 ruudpg , hoelang heb je moeten wachten alvorens je het thuis had ? en heb je soms nog extra douane kosten moeten betalen ?
Tsja, soms moet je geluk hebben, ik heb geen douane kosten gehad met dit pakketje, het is maar net waar het Europa binnen komt, vaak komt het met de koerier via Duitsland of Frankrijk dan betaal je niets en heb je pech dat het vliegtuig op schiphol moet landen dan kan je betalen. Het pakje was er overigens met iets van 3 of 4 dagen en zeer netjes ingepakt, alles in 3 lagen bubbeltjes folie.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

amaai 4 dagen is vrij snel moet ik zeggen , ik dacht dat die pakjes altijd een paar weken onderweg waren :shock:

Spinningwheels ,

Zal er ook allemaal van afhangen wat je er mee gaat doen hé , ik draai puur voor hobby , al die instellingen die een Sino of een BiGa heeft hoef ik eigenlijk niet .
Als ik gewoon een mooie uitlezing heb waar ik staat kan op gaan ben ik al tevreden .
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door robvos »

Ik heb ze van hbm erop zitten.
Vooral bij voordraaien erg fijn.
Als het op een honderdste komt gebruik ik de nonius van het handwiel.
Als ik bv nog 0,8 mm moet, nonius op nul, draaien, meten, 0,2 kleiner ( 0,4 in diamtr), meten, en op goede diameter draaien.
Voor de z as is het gewoon goed.
Het is maar net hoeveel nauwkeurig werk je maakt.
En of het je nu lukt nauwkeurig genoeg te draaien.

Het storen heb ik ook bij een liniaal gehad.
Maar ik denk dat ik deze na het inkorten verkeerd terug gezet heb. Na het omdraaien geen problemen meer gehad.

Groeten,
Rob
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

Ik heb net even een simulatie gemaakt met mijn digitale schuifmaat ( Mitutoyo )
Ik heb mijn schuifmaat eerst gemonteerd op mijn langsslede en daarna even op de dwarsslede , wat werkt dat fijn zeg :lol:
kon ik ook even meteen mijn noniussen van mijn handwielen controleren , ze zijn correct daar niet van , maar als je op de digitale schuifmaat tot op 0,01 kan gaan wat is dat fijn .

m.a.w voor mij is dit zeker voldoende , dus zou best durven twee digitale schuifmaten monteren op de draaibank , youtube filmpjes zijn daar genoeg van .

maar voor de prijs van twee digitale schuifmaten ( en dan nog geen Mitutoyo ) koop ik dan ook de iGaging EZ view , en dan heb je natuurlijk externe schermpjes die je kan omhoog plaatsen .

Dus ik denk dat ik voor mezelf de beslissing ga nemen van oftewel 2 schuifmaten oftewel de iGaging

Rob ,

Welke heb jij van HBM ?
Plaats reactie