digitale uitlezing draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

heeft iemand hier ervaring mee
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... itleeskast

of beter wat meer uitgeven ?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ja
Had zo,n ding op de losse kop van de draaibank ,
Het is het gewoon net niet.
Dingen hebben een weergave op 0.01mm Maar wat is de tolerantie ? herhaalnauwkeurigheid ? dat staat er niet bij natuurlijk.
Ga eens uit van 0.02 dan zit je op de X er dus zomaar 0.04 naast in de diameter, en dat is best veel.
In theorie kan ik praktisch alles
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door 3Design »

spinningwheels schreef: 20 aug 2018 15:12 Ja
Had zo,n ding op de losse kop van de draaibank ,
Het is het gewoon net niet.
Dingen hebben een weergave op 0.01mm Maar wat is de tolerantie ? herhaalnauwkeurigheid ? dat staat er niet bij natuurlijk.
Ga eens uit van 0.02 dan zit je op de X er dus zomaar 0.04 naast in de diameter, en dat is best veel.
Wat stel jij dan voor als alternatief?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op mijn freesmachine HBM BF16 er 2 van igaging. Daar ben ik super tevreden over. Geïnstalleerd en daarna (3 jaar) niets meer aan hoeven te doen behalve af en toe twee nieuwe batterijen 2032 van de action er in zetten. Omdat ze niet waterdicht/stofdicht zijn, heb ik er wel een beschermkapje over heen gezet.

Ik denk dat die van HBM hetzelfde zijn ook al staat er geen igaing op, ze zien er tenminste hetzelfde uit!

De herhaalnauwkeurigheid is gelijk aan de resolutie, 0.01 mm.
De nauwkeurigheid weet ik niet, ik heb niets dat nauwkeuriger is.
Ik heb de 2 samen met een digitale schuifmaat, de DRO van de draaibank, de DRO van de CNC besturing van de draaibank en de handles van de freesmachine vergeleken. De grootste verschillen heb ik gemeten op de freesmachine, 0.05 mm na 300 mm travel t.o.v. de handles. Tussen de linialen niet meer dan 0.02 mm wat gezien de resolutie ook goed is.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

er zijn er die het maken van een digitale schuifmaat , maar ik heb 550 mm tussen de centers moet ik al een lange digitale schuifmaat hebben
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb met deze liniaal en een schuifmaat een uitlezing op mijn Emco Compact 8 gemaakt, de uitleeskast heb ik zelf gebouwd.
Werkt nu perfect, maar vooral die HBM liniaal is een ellende ding, supergevoelig voor storingen, als je de TL verlichting aan, of uit doet staat je uitlezing ergens anders of vast.
Na lang proberen heb ik de mijne kunnen ontstoren maar er waren destijds forumleden die er helemaal gek van werden, je moet er dus geluk mee hebben, bij sommige mensen werkt het wel goed.

Als het wat geld mag kosten zou ik voor een setje van Trabiss gaan, topspul, goede service en redelijk betaalbaar.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door 3Design »

Hoe heb je de uitleeskast gemaakt?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door benkr »

Helemaal zelf bedacht en gemaakt, samen met een collega, we hebben de protocollen van zowel de HBM liniaal als van de schuifmaat (eentje van 15 Euro of zo) uitgezocht en met een Arduinootje, een LED display driver en een toetsenbordje een leuke uitlezing gemaakt. Gebruik ik nog steeds en ben er heel tevreden over.
Op internet en YouTube is er genoeg over te vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 aug 2018 17:35 Als het wat geld mag kosten zou ik voor een setje van Trabiss gaan, topspul, goede service en redelijk betaalbaar.
Bedoel je dit? Ze verkopen andere merken zoals iGaging?
https://www.trabiss-int.com/product-cat ... l-readout/
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

Ja , ja kan bij HBM ook een set van Sino kopen voor 400 € , zit je aan dezelfde prijzen als bij trabiss , maar vind dat al naar de dure kant :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Kjelt »

Sino is ook op Ali te koop, alleen als je btw over de verkoopprijs en de verzendkosten moet betalen zit je op dezelfde prijs als bij HBM :(
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Blazer »

deze set heeft wel mijn interesse iGaging EZ-View DRO

https://www.trabiss.nl/Winkel/igaging-ez-view-dro/

één liniaal van 300 mm en één van 600 mm samen met twee display's en ik zit op 172 € verzending inclusief ( die wel vrij hoog is voor Belgie bijna 20 € )

iemand die deze gebruikt , want de vraag is nu , is deze beter dan de HBM kwaliteit hé :roll:
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door lordprimoz »

Laatst wel filmpje van een youtuber gezien die ze heeft gebruikt:
https://youtu.be/eoS84F3E4GM
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: digitale uitlezing draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Die iGaging EZ View heeft zo te zien dezelfde linialen. Wel lijkt het uitleeskastje verbeterd t.o.v. de standaard versie die je bij HBM, Aliexpress, eBay etc. koopt. Met een beetje geluk zijn de kabels ook beter. Ik heb met de standaard versie veel moeite gehad om geen onverwacht verspringende uitlezingen meer te hebben. Uiteindelijk heb ik betere USB kabels gekocht, die zo kort mogelijk afgeknipt en in de liniaal vast gesoldeerd i.p.v. het stekkertje met slechte Gnd verbinding. Nu werken ze goed. Ik meet zo'n 0.01mm (gain) afwijking per 10mm. De herhaalbaarheid is prima.

Wat bij de versie die ik heb wel heel irritant is, na ca. 3 minuten valt het display uit. De uitlezing blijft wel correct ook bij verplaatsen terwijl het display uit is, maar je moet regelmatig op de aan knop drukken om te zien waar je bent.

In het geheel ben ik er wel tevreden over, maar als ik het weer moest doen kocht ik toch glaslinialen.
Plaats reactie