Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Nu stel ik de kop in op de meetlat dat aan de achterzijde staat. ( dikke streep op bovenkant haarstreep op onderkant grr.)
Beweeg dan de kop naar de vaste kop waarin ook een centenpunt staat.
Zo op het oog zie ik al dat de kop te hoog staat verticaal. En horizontaal hangt het af hoeverre de spindle uitdraait of niet.
Als je de positie van de losse kop vergelijkt met die van de vaste kop, moet je de losse kop wel vast zetten. Als er wezenlijk verschil is tussen al dan niet vast zetten van de losse kop, is waarschijnlijk de onderkant van de losse kop niet vlak. Even controleren met die "blauwe verf" of er geen hotspots in zitten (was bij mij het geval).

Ik hoop dat je de frequentieregelaar weer snel op orde hebt. Dat defect moet een oorzaak hebben, mogelijk een kortsluiting t.g.v. afgeknelde bedrading. Even de bedrading controleren op schroeiplekken en beschadigingen.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

voor de VFD. het is binnenin , na de eerste gelijkrichter. daar zit een soort trafo. en het die welke nu zeer zwart ziet.
Ik had daarvoor al draaiwerk verricht, wou nu gewoon nog de kop laten ronddraaien om de toerenteller te bekijken.
Dus aan slechte verbinding, kortsluiting, enz ... kan het niet zijn. Het was gewoon bij het terug starten. ( Maar ja die VFD is ook al van 2002 :lol: )
Ik ga geen poging doen om dat te herstellen.. heb maar gelijk een nieuwe besteld bij "TME".


Losse kop stond vast op het bed, dit was gewoon meten met een taster hoe het gesteld is met de oriëntatie van de spinolel
vertical = evenwijdig met bed, doch te hoog. Horizontaal niet evenwijdig met het bad of de draaibank as. doch iets wijezend naar de voorkant.( is het daarom dat ik zoveel boortjes van 0.6 -- 0.9 mm. breek.?) Dat zal ik in ieder geval moeten verbeteren !!!
even in de "you-tubes" gaan snuisteren.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Controle van de onderkant van de losse kop.
Het resultaat met blauw.
De onderkant
Afbeelding
De bovenkant
Afbeelding

Dan ga ik even nakijken met een DTI.
Start helemaal rechtse raakvlakachter
Afbeelding
En als ik de slede naar voor breng heb ik een verschil van +0.20 ?
Afbeelding
Maar helemaal links - vooraan is het nog maar +0.16
Afbeelding

Hier een schets van de resultaten

Afbeelding

Achteraan -0.05. -0.05. 0.00
Vooraan. +0.16. +0.18. 0.20

Moet ik dat zo laten of wat is daar best aan te verhelpen?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Even een correctie: Staat de tekst bij de foto niet verkeerd
De onderkant draagt zo te zien niet over de hele lengte, maar alleen bij de bouten, of heb je het blauw op het bed gesmeerd (volgens mij de goede methode)?

Ik kan niet zien of er niet een hotspot is. Als het goed is, zie je op het bed ook het blauw over het hele raakvlak.

Als je de zaak omdraait, en het blauw op het bed smeert, dan zie je mogelijk "krassen" in het blauw op het bed. Dat is dan een indicatie voor hotspots op de onderkant van de losse kop. op de losse kop zie je dan blauwe vlekjes. De hotspots kun je verwijderen door te schrapen, schuren of polijsten. Ik doe dat met een versleten schuurbusje op de dremel. Als het puntje veranderd in een vlakje, gebruik ik de dremel met een polijstborsteltje en wat polijstpasta. Dat gaat gemakkelijk en je haalt er ook niet snel teveel af.

Pas als de onderkant van het bed van de losse kop goed is, kun je aan de bovenkant beginnen.

De metingen op de bovenkant moet je leggen naast de afwijking die je gevonden hebt. Zo te zien staat het vlak een beetje scheef, maar het verschil links en rechts compenseer je met de afstelling van het bovenste stuk, dat met die haarlijn. Verder lijkt het bed van de losse kop gekanteld (naar beneden of naar boven) te staan. Dat zou je terug moeten zien in de eerdere metingen. Als dat zo is, kun je de kanteling eruit schrapen, schuren en of polijsten.

p.s. Ik ben begonnen aan het uitlijnen van mijn vaste kop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

ik heb enkel de onderkant van de losse kop met blauw ingesmeerd.

De bovenkant was mooi gereinigd.
dan de bovenkant op de onderkant gezet, een beetje over en weer en de bovenkant weggenomen.
dan de twee foto's genomen.
heb dus wel de indruk dat het over 90% van het vlak elkaar raakt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

@beagle,

Nou zie ik wat je bedoelt. Dat is inderdaad mooi vlak en daar hoef je niets aan te doen. Maar als er iets scheef staat (omlaag gericht), dan is het bewerken van die rechte vlakken makkelijker dan die kant die op het draaibank bed rust.
Hoe ziet de onderkant die het bed raakt eruit?
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

het was even stil hier.
Ondertussen is de VFD geleverd en heb ik het bedieningspaneel veranderd. met toerenteller; emergency, links rechts knop en alle verbindingen met adereindhulzen
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is dan ook de schraapbeitel geleverd. Nu ga ik eerst wat oefenen in het gebruik ervan voor is eenderwat ga veranderen aan de draaibank.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Losse kop stond vast op het bed, dit was gewoon meten met een taster hoe het gesteld is met de oriëntatie van de spinolel
vertical = evenwijdig met bed, doch te hoog. Horizontaal niet evenwijdig met het bad of de draaibank as. doch iets wijezend naar de voorkant.( is het daarom dat ik zoveel boortjes van 0.6 -- 0.9 mm. breek.?) Dat zal ik in ieder geval moeten verbeteren !!!
even in de "you-tubes" gaan snuisteren.
Dit kwam ik tegen, misschien iets voor jou?

https://www.youtube.com/watch?v=PqU5wS0J4MU
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Als ik daar met de hand draai.
Meetvlak B. De kraag. Dan heb ik een afwijking van 0.00 tot 0.01
Maar op meetvlak A. hoe zeggen jullie dat? het register? . Daar is het niet zo zuiver. -0.01 tot +0.04

Nu de vraag, als ik dat register ga afdraaien, dan ga ik speling krijgen in de klauw. niet ?? Hoe moet ik dat dan opvangen? Staat dat hier in het forum al ergens uitgelegd ??
@beagle,

Ik weet niet of je het register van de spindel al hebt afgedraaid, maar als ik het goed heb, zitten bij jouw draaibank de klauwplaten gemonteerd op adapters. Als dat zo is, kun je i.p.v. de spindel aan te passen, het register van de adapter aan de klauwplaat kant iets (0.04 mm) kleiner draaien. De klauwplaat kan dan bewegen op de adapter waardoor je hem kunt stellen. Hiermee kun je de runout van de spindel corrigeren. Dit hoef je maar een keer te doen omdat je de adapter op de klauwplaat kunt laten zitten. Ik heb dit op mijn draaibank ook gedaan, maar dan om te corrigeren voor de runout van de klauwplaat.

Je had ook nog het probleem dat de vaste kop tijdens de meting zuiver leek te zijn, maar bij het proefdraaien weer niet. Ik had bij het afstellen hetzelfde probleem. Ik het opgelost door bij het meten, de poupi taster op dezelfde positie te zetten als de beitel en de hoogte met behulp van de beitel punt in te stellen.
Daarnaast heb ik speling in de lagers ontdekt door aan de klauwplaat te duwen en op het einde van een 200 mm as te meten (0.02 mm speling). Op de kleine draaibank ga ik volgende week de lagers vervangen, de grote zou ik moeten kunnen afstellen.

Ik heb de vaste kop uitgelijnd, maar niet zoals eerder aan gegeven met aluminium folie, maar toch met de hand schuren (grof diamant schijfje) en de laatste 0.01 mm met dremel (polijsten). Het ging niet snel (4 uur schuren en polijsten) maar dit had als voordeel dat het ook niet snel verkeerd ging.
spixycat
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 dec 2017 17:34
Locatie: Utrecht

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door spixycat »

dit is een goede methode om de head en tail stock te alignen

https://www.youtube.com/watch?v=z5c_7eMRiYs
### op zoek naar vrijwilligers project in metaal ###
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik plaats een stuk staal of aluminium tussen de centers en draai hem zuiver rond over 10 mm aan de kant van de vaste kop. Daarna plaats ik een taster op de cross slide op de positie van de beitel punt, zet de taster tegen het afgedraaide gedeelte, meet de waarde en zero de cross slide dial. Daarna draai ik het gedraaide stuk om en verplaats de carriage naar de afgedraaide positie. Als de losse kop zuiver staat, staat de taster op dezelfde waarde. Zo niet, dan stel ik de losse kop bij.
Dit is niet meer dan een paar minuten werk en voor een volgende controle kun je dezelfde staaf gebruiken.
Als een klauw of collethouder is gemonteerd, steek ik daar een stukje staal in en draai daar dan een centerpunt op.
spixycat
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 dec 2017 17:34
Locatie: Utrecht

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door spixycat »

dat is nog eigenlijk een betere methode omdat het dan slechts enkel en alleen afstelwerk is. Heel slim dus :)

De enige vraag die over blijft is of de hoogte verschil (tussen vaste en losse kop) hiermee ook zou worden gecompenseerd?
### op zoek naar vrijwilligers project in metaal ###
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Omdat je de afstand tot het werkstuk instelt, compenseer je ook voor alle fouten in de kop, maar alleen voor deze afstand tussen de centers met de losse kop uitgedraaid op deze lengte. Maar zelfs met een "wokkel" als losse kop, kun je zo toch zuiver draaien zolang je maar afstelt op het ingespannen werkstuk dat je aan het draaien bent. Ook kun je zo de conus meten cq instellen als je de afstand die de carriage verplaats opmeet.
spixycat
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 dec 2017 17:34
Locatie: Utrecht

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door spixycat »

wokkel?
### op zoek naar vrijwilligers project in metaal ###
Plaats reactie