Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Help. Kan iemand mij nu deze metingen verklaren...
En wat moet ik nu doen?

Alle elektrische bediening en motor van bank verwijderd. (Anders kan ik niet aan de achterste bouten van de kop !!). dus geen mogelijkheid van even een proefje te draaien.!
meetstaaf is een inox geslepen stuk machine-as van 30mm. dia
Afstand tussen de meetpunten kop-staart = 280 mm.

Vertical.
Draaien met meetstaaf en taster op het gemiddelde zetten = 0.00
Dan meet ik : aan de kop al draaiend met de spindel -0.03. en +0.03
Verander niets aan de taster breng de slede naar de losse kop kant.
Meet ik -0.05 -0.04. ( Draaiend)
Dan taster naar vaste kop (zet proefas zo totdat taster op 0.00 staat.)
Beweeg dan slede naar ander kant en meet : -0.03
werkstuk wijst dus iets naar beneden.

Horizontaal.
Draaien met meetstaaf en taster op emiddelde zetten = 0.00
Dan meet ik : aan de kop al draaiend met de spindel -0.03. en +0.03
Verander niets aan de taster breng de slede naar de losse kop kant.
Meet ik -0.01 +0.01 ( Draaiend)

Dan taster naar vaste kop (zet proefas zo, totdat taster op 0.00 staat.)
Beweeg dan slede naar ander kant en meet : -0.01

werkstuk wijst iets naar de voorkant
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

@beagle,

Als je de taster van de vaste kop naar de losse kop verplaatst, zonder iets te verstellen, dan meet je de samengestelde horizontale en verticale afwijking. Alleen als de horizontale of verticale afwijking 0.00 is, kun je zo de verticale.horizontale afwijking precies meten.

Je verticale afwijking komt uit op vaste kop: -0.03/+0.03 =0, losse kop -0.05/-0.04=-0.045, verschil is -0.045, je kop staat verticaal -0.045 mm omlaag gericht.
Je horizontale afwijking komt uit op vaste kop: -0.03/+0.03 =0 losse kop -0.01 / +0.01 =0, verschil is 0 , je kop staat horizontaal goed!
Op een afstand van 230 mm 0.045 mm ernaast, dat is niet verkeerd. Quantum specificeert voor hun "beste draaibanken" 0.01 mm bij 100 mm vliegend draaien!

Dat je bij de andere methode (zonder draaien) op -0.03 verticaal en -0.01 horizontaal uit komt, is het gevolg van het niet compenseren voor de excentriciteit van de opspanning. Dat is dan ook de reden dat je de as moet draaien bij de meting.

Wat je nu moet doen,
Ik zou de verticale uitlijning proberen te verbeteren, maar dat is omdat ik wil weten welke nauwkeurigheid haalbaar is.

p.s. volgende week gaat die van mij uit elkaar.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

veel suc6 met het uiteenhalen.. hopelijk heb je minder prob's.

ik ga proberen die verticaal te verbeteren,
Enige dat ik heb is alufolie van 0.01. en sigaretten papier van 0.02

feitelijk zou ik een tussenin moeten vinden. 0.015. Want twee alu blaadjes is te veel naar min kant en één alu blaadje is dan weer te veel naar de plus kant. Wat is 0.015mm. dik ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door skillalot »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

feitelijk zou ik een tussenin moeten vinden. 0.015. Want twee alu blaadjes is te veel naar min kant en één alu blaadje is dan weer te veel naar de plus kant. Wat is 0.015mm. dik ?
Er is ook iets dikkere aluminium folie, die van Toppits, verkrijgbaar bij o.a. AH en blokker. Ik weet alleen niet meer hoe dik die was!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

@beagle,

Ik heb nog eens terug gelezen naar je eerder gevonden afwijking:
Vertical
Kop Staart
-0.02 -0.30
+0.02 +0.35
algebraische. som=
+0.0. +0.05
Horizontaal
Kop Staart
-0.01 -0.32
+0.02 +0.33
alg. som=
+0.01 +0.01
Daar kom ik horizontaal op 0.00 per 230 mm en die waarde heb je nu ook gevonden.
Verticaal ga je van +0.05 naar -0.045, dat is toch een ruim verschil, of zie ik iets over het hoofd?

Goed om te weten:
  • Een horizontaal verschil van 0.1 mm resulteert in een diameter verschil van 0.2 mm
  • Een verticaal verschil van 0.1 mm resulteert, bij een as van 10 mm, in een diameter verschil van 0.002 mm. Bij dikkere assen wordt het verschil kleiner
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Even een woordje uitleg bij het horizontaal stellen.
de meetresultaten
Afbeelding

vertical = aan beide kanten van de kop langs rechts (AV -Avant) 2x alu-folie van 0.01
horizontaal geef ik de viermogelijke punten rond de V voor-achter links/rechts

Na verschillende pogingen om het te regelen. Begon ik toch sterk de V in de kop te verdenken.
Dus alles er terug af. Zowel het plat vlak van de kop als de V in de kop ingesmeerd met Pruisisch blauw. Kop op het bed. Paar keren over en weer. En dan kijken.
De platte kant op het bed is tamelijk egaal bauw, zeker rond de tapgaten. **
Maar aan de omgekeerde V in het bed Er is enkel blauw langs de binnenkant . Niets blauw langs de buitenkant.
Ik heb dan de beste instelling genomen die ik kon opmeten qua vulplaatjes.
De meetklok aan de kop op nul gezet ( dichtste punt). Dan de loopwagen naar uiterst rechts en mat daar een verschil van -0.05. En nu de onortodokse methode:
De 4 bouten van de kop met de hand vastgezet. Dan de gehele kop wat scheef gewrongen zodat de meetklok ook 0 uitwijst. Dan de twee inbusbouten aan de achterkant, op dat plat vlak, zou hard mogelijk met de hand vastgezet.
Nakijken of taster nog steeds aan beide zijden op 0.00 staat.
Dan langzaam de voorste bouten gaan vastdraaien en constant de meetklok in het oog houden dat die aan de achterkant van de meetas steeds op nul blijft. En de bouten ook zo hard aangedraaid.

Dan een finale meettest.
Aan de kop Horizontaal. +0.03 -0.03. aan het einde -0.035 +0.06. —> 0.025/2 = 0.012
Aan de kop vertikaal . +0.03 -0.03. aan het einde -0.01 +0.03 . —> 0.02/2 = 0.01.

Zover dus met metingen
Morgen alles terug monteren, Motor riemen, schakelaars voeding etc.. en dan een proefstukje draaien.
Laatst gewijzigd door beagle op 19 sep 2018 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Deprimerend ....frusterend...

Toen ik begon:
Alu 20 mm. Vrij uitgespannen
kop = 19.59 mm. aan vrije einde 19.63 mm. ( verschil = 0.04mm.)

Zelfde stukje alu en klein pasje van 0?1mm. Afnemen.
Dan nog eens de beitel met zelfde instelling nog eens laten nalopen.
Aan de kop = 18.285. aan het vrije einde = 18.295. (verschil =0.01mm.)

Of is er niet beter uit te halen? Ik zal er maar mee leren leven!

Dus nu de opspanplaten van de 2 klauwplaten aanpassen en dan de losse kop onder handen nemen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Als dat over 100 mm gemeten is, dan zou ik daar best tevreden mee zijn.

Ik weet niet of je CNC plannen hebt, maar ik gebruik voor langere assen een "Taper Compensatie". Dat is niet anders dan een conus draaien. Daarmee haal ik "moeiteloos" die laatste 0.01 mm eruit. Het was ooit bedoeld voor het niet zuiver staan van de losse kop, maar werkt ook bij een niet zuiver staande vaste kop.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Voor de draaibank heb ik geen CNC projecten in het vooruitzicht.
Trouwens EazyCNC waarmee ik werk is enkel geschikt voor freesmachines/ snijbranders
ik heb alles eens in een excel tabel gegoten...

Heel veel werk voor uiteindelijk weinig resultaat. is wel mijn persoonlijke mening :lol:

Afbeelding



Ondertussen de klauwplaat ook onder handen genomen . en nu meet ik ,steeds met zelfde test-as. -0.02 / +0.02
Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

maar ik gebruik voor langere assen een "Taper Compensatie". Dat is niet anders dan een conus draaien. Daarmee haal ik "moeiteloos" die laatste 0.01 mm eruit.
kan je dat eens iets meer uitleggen a.u.b.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

ik gebruik voor langere assen een "Taper Compensatie". Dat is niet anders dan een conus draaien. Daarmee haal ik "moeiteloos" die laatste 0.01 mm eruit.
Ik draai een as over de volle lengte, meet daarna de afwijking aan het einde op en compenseer voor deze afwijking in de volgde passes.

Stel, start op 0 mm, gewenste lengte 100 mm, gewenste diameter 19 mm, start diameter 20 mm. Na de 2e pass van 0.1 mm, meet je het begin en het einde op en ziet dat het einde 0.04 mm te dik is. Dan compenseer je hiervoor in de volgende passes door tijdens de pass niet alleen de Z-as 100 mm te bewegen, maar ook de X-as 0.02 mm

1e pass, start diameter is 20 mm
G90G1 Z 0 ; positioneer z
G90G1 X 9.90 ; positioneer X op 19.8 mm diameter
G90G1 Z 100.00; cutting pass naar Z 100 mm
2e pass, start diameter is 19.8 mm
G90G1 Z 0.00 ; positioneer z
G90G1 X 9.80 ; positioneer X op 19.6 mm diameter
G90G1 Z 100.00; cutting pass naar Z 100 mm
3e pass, start diameter is 19.6 mm nu met correctie van 0.04 op de diameter = 0.02 mm in X
G90G1 Z 0.00 ; positioneer z
G90G1 X 9.70 ; positioneer X op 19.4 mm diameter
G90G1 Z 100.00 X9.68; cutting pass naar Z 100 mm en X= 9.68 mm, de fout in de diameter is nu gecompenseerd

Na de 3e pass is de hele as op gelijke dikte. Ook in de 4e en de 5e pass pas je de compensatie toe.

Voor mij is het een kwestie van draaien, meten aan het begin en op het einde, afwijking instellen en draaien maar.
Ik denk dat de macro gasten hier in Mach3 of EdingCNC ook wel een snel instelling voor kunnen maken als het niet al in deze software zit (weet niet veel van Mach3 of EdingCNC)!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

als je niet veel weet van Mach-3 of edingCNC , met welk programma werkt je dan ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Metingen losse kop.

Enkel statisch. De frees. regelaar heeft de geest gegeven, veel getetter en veel rook. Voorlopig dus geen draaiwerk.

Ik draai de as uit naar zijn max = 60mm.
Dan zet ik een taster vertikaal en zoek het hoogste punt, taster tegen de losse kop en zet de taster op 0.00.
Dan beweeg ik de langswagen naar de kant van het centenpunt.
Oef... geen afwijking. De losse kop staat verticaal // met het bed.
Nu zet ik de tester horizontaal. Ook in het midden. Aan de kant losse kop zet ik de tester op 0.00 en beweeg weer naar de centenpunt kant. Daar meet ik +0.04 .

Nu stel ik de kop in op de meetlat dat aan de achterzijde staat. ( dikke streep op bovenkant haarstreep op onderkant grr.)
Beweeg dan de kop naar de vaste kop waarin ook een centenpunt staat.
Zo op het oog zie ik al dat de kop te hoog staat vertikaal. En horizontaal hangt het af hoeverre de spindle uitdraait of niet.

Dus eerst gaan zoeken hoe je het een of het ander kan corrigeren.
Laatst gewijzigd door beagle op 23 sep 2018 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie