Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Patrick1
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2018 17:20

Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Patrick1 »

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op beitels met wisselmesjes.
12mm beitel is het dikste wat ik kan toepassen als ik niet boven het center uit wil komen.

Nu kan ik voor €50 beitels (crispyn.be) vinden van 12mm waar CCTM09 in gaat
Of voor €23 beitels waar CCTM06 (HBM en veel andere site’s) in gaat. Is dit prijsverschil het waard om met 09 ipv 06 te kunnen draaien?

Het gaat om een mesbeitel.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door willy wonka »

HBM, Cryspyn etc komt alleen uit China.
Op Aliexpress kun je dezelfde beitels goedkoper krijgen.
Aangezien je max 12mm kan gebruiken denk ik dat je een redelijk compacte draaibank hebt? Dan zou ik gewoon voor 06 inserts gaan.
Patrick1
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2018 17:20

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Patrick1 »

Goed om te horen dat het allemaal uit China komt. Dan is het prijsverschil waarschijnlijk niet terug te vinden in de kwaliteit.

Het klopt dat het om een compacte draaibank gaat. Het is een quantum 250x550
Liever gebruik ik 16mm beitels. Met name omdat ik die dan kan behouden als ik over een paar jaar een grotere draaibank wil.
Ook al kun je daar ook 12mm in gebruiken heb ik de voorkeur voor dikkere beitels.

Ik ga bij mijn huidige draaibank de bevestiging waar de beitels in zitten ruimer frezen zodat er ook 16mm beitels in kunnen.
Hiervoor moet er 3mm weggefreesd worden. Dit is nodig om niet boven de centerhoogte uit te komen.
Er zal nog voldoende stevigheid overblijven.

17602
17603
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door willy wonka »

Ik zou gewoon 12mm gebruiken.
Die beiteltjes kosten de wereld niet.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Blazer »

kijk eens bij Paulimot in duitsland
Patrick1
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2018 17:20

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Patrick1 »

Prima site die paulimot!
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Blazer »

Ik heb er mijn beitels aangekocht en nog wat spullen , en ben er wel tevreden over
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door hfjbuis »

Ik ga bij mijn huidige draaibank de bevestiging waar de beitels in zitten ruimer frezen zodat er ook 16mm beitels in kunnen.
Hiervoor moet er 3mm weggefreesd worden. Dit is nodig om niet boven de centerhoogte uit te komen.
Er zal nog voldoende stevigheid overblijven.
3 mm van de beitelhouder af frezen is toch iets dat je niet meer ongedaan kunt maken!

Ik zou gaan voor de 16 mm beitels, die passen qua breedte beter in de beitelhouder (kun zuiver je tegen de zijkant van de beitelhouder plaatsen). Frees ze gewoon op de juiste hoogte, dat werkt wel zo gemakkelijk. Mocht je ooit weer 16 mm willen, lijm je er met epoxy weer een dun plaatje onder en daarna ook weer op de juiste hoogte frezen.

Zo doe ik het ook
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door javanree »

Je zou ook van het beitel support een paar mm kunnen (laten) frezen/slijpen van het topvlak.
Dat heb ik destijds gedaan met mijn Emco , ik kwam met een Aa houder circa 1.5mm tekort om beitels op centerhoogte te krijgen. Nooit spijt van gehad
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Beitel met wisselplaatsjes 12mm: CCTM09 of CCTM06

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 21 okt 2018 22:30
Ik zou gaan voor de 16 mm beitels, die passen qua breedte beter in de beitelhouder (kun zuiver je tegen de zijkant van de beitelhouder plaatsen). Frees ze gewoon op de juiste hoogte, dat werkt wel zo gemakkelijk. Mocht je ooit weer 16 mm willen, lijm je er met epoxy weer een dun plaatje onder en daarna ook weer op de juiste hoogte frezen.

Zo doe ik het ook

Als ik de foto's zo bekijk is het juist 12mm wat precies in de beitelhouder past. 16mmx16mm zou buiten het ondervlak van de beitelhouder uitsteken wat de stabiliteit niet te goede komt lijkt mij. Het affrezen van de onderkant van de beitel heb ik ook wel gedaan. Dan kun je inderdaad meteen zorgen voor de juiste hoogte zonder vulplaatjes. Deze wisselplaathouders zijn wel ergens rond de HRC40, dus een goed VHM freesje is wel gewenst.
Plaats reactie