Startprobleem Harrison M250

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Startprobleem Harrison M250

Bericht door JanSr »

Voor de tweede keer in een paar jaar tijd reageert mijn Harrison M250 plotseling niet meer op de Start knop. De vorige keer bleek het een fragiel veertje te zijn, dat net iets te ver was verbogen. Altijd op een verkeerd moment…

De zaak weer opengetrokken. “It is British, so it probably won’t work” is het eerste wat mij invalt als ik er weer eens naar kijk.
Zeer fragiel.jpg
Wat een amateuristische zooi. Dradenspaghetti en uiteraard nergens kabelhulzen.
Harrison relais.jpg
Relais Harrison.jpg
Thermisch relais.jpg
Gek, want de rest van de machine vind ik top. Ook al omdat ik een bijzondere heb: bijna 1m tussen de centers en met een originele Harrison freeskolom.

Enfin, de boel losgeschroefd en zo goed mogelijk weer in het fatsoen gebogen. Het werkt weer.
Wel weer het moment om te overwegen om over te schakelen naar een frequentieregelaar. Ik heb nog een 2,2 kW 400V 1400 rpm motor, die ik ooit op mijn HBM gebruikte, met VFD en al.
De koper van de HBM wilde persé 230V en ik had de originele, m.i. veel te lichte aandrijving nog liggen. En, tot mijn verbazing na 10 jaar intensief gebruik binnen een week verkocht voor de helft van de nieuwwaarde.

De motorrem verlies ik dan, maar eigenlijk zal ik die niet missen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Startprobleem Harrison M250

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 19 mar 2024 15:04 De motorrem verlies ik dan, maar eigenlijk zal ik die niet missen.
Zo'n bank kan zonder rem best lang nodig hebben om tot stilstand te komen. Een VFD's heeft ook wel een interne remweerstand. Vaak kun je er ook een externe remweerstand aan knopen mocht de interne remweerstand te warm worden.

Mijn kleine draaibank heeft een tijd geleden ook problemen met het inschakelen gehad. Bleek te liggen aan de magnetische werk/nood schakelaar. Na die vervangen te hebben waren de problemen opgelost.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Startprobleem Harrison M250

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad.. gewoon een Remweerstand erop.. let op.. wel goed ventileren dat ding.. ze moeten zeker bij grotere machines heel wat vermogen afvoeren, en dat geeft hitte..

ooit gezien bij een Chevalier FLC 1840 op mijn werk, collega was met Constante snijsnelheid een pennetje aan het vlakken, met een hoge snijsnelheid.. dus de spindel spinde op als ie naar het hart toeliep, en remde flink af bij de retourslag om aan de volgende snede te beginnen.. die bank gaf rooksignalen omdat er wat vettigheid op de weerstand terecht was gekomen.
Plaats reactie