Camlock systeem - conventionele draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

introhert
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jan 2011 11:21
Locatie: eeklo (belgie)

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door introhert »

bij sommige draaibanken kan je de vaste kop gaan uitrichten met stelbouten. Het kan zijn dat de vaste kop van de draaibank een klein beetje schuin staat door een val of zo. Dan gaan je waarden ook veranderen als je verder weg gaat van de klauwplaat maar dan heb je niet echt slingering maar ga je conisch draaien. Inderdaad meten is weten.
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door Jam »

Het meten (en corrigeren) van dit soort problemen is niet zo simpel. Ik heb eens een helemaal gedemonteerde draaibank weer in elkaar gezet en om alles weer recht/haaks te krijgen was beslist niet simpel.
Het is me uiteindelijk goed gelukt met behulp van de "rollie's dad" methode. Deze methode toont feilloos aan hoe haaks e.e.a. staat. Google de methode maar eens! Helaas, ik heb nog geen Nederlandse vertaling gezien..
Spasta
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2010 14:46

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door Spasta »

Bij de "rollie's dad" methode was ik laatst ook tegen gekomen!
Nu nog tijd vinden om alle mogelijke oplossingen en meetmethodes toe te passen :roll:.

Bedankt voor de hulp/info allemaal.
Spasta
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2010 14:46

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door Spasta »

Hier ben ik nog eens.
Heb een aantal filmpjes gemaakt.

Ik heb geen goede as gevonden maar wat ik wel gevonden heb is een zuigerpennetje!
Deze komt uit een 70cc scooter cilinder en zou dus behoorlijk goed moeten zijn.

Hieronder het filmpje:
http://imageshack.us/clip/my-videos/213/knk.mp4/


Ik heb ook nog filmpjes van:
Radiale meting van de spindel
Axiale meting van de spindel
Radiale meting van de zelfcentrerende 3 klauw (zo dicht mogelijk tegen de spindel)
Radiale meting van de zelfcentrerende 3 klauw (zo ver mogelijk van de spindel vandaan)
Verticale meting van een random rvs as, tegen de klauw
Verticale meting van een random rvs as, zo ver mogelijk van de klauw vandaan (+- 30cm)
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door ger »

Heb je ook een linkje naar die andere filmpjes ? want daar kunnen we waarschijnlijk meer zien wat er aan de hand is ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mat het gevaar in herhaling te vallen, wil ik toch even reageren. Als dit punt niet duidelijk is kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Heb even geen tijd om alles door te lezen, maar op de schets van de borgpennen zag ik niet dat het klemmende deel excentrisch is. Hoop dat dat alsnog opgelost is, dat is nl. nogal crusiaal.
Daarnaast is het ook zo dat de draairichting van de pen dusdanig is dat een trekkracht vanuit de 3-klauw een verdraaing van de excenter tewerkstelligd zodat de klemming nog groter wordt.
Nogmaals sorry als het dubbel op was.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Spasta
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2010 14:46

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door Spasta »

Ger: zal kijken of ik ze ergens op internet krijg.

hugo stoutjesdijk: Je bedoelt de 'bussen' die in de spindel zitten waarmee de cam-lock pinnen, en dus ook de klauwplaat, worden opgespannen?

Voor mij was het niet bekend dat hier iets conisch aanzit...
Dit moet ik even bekijken dan.
Misschien heb ik er zelf ook overheen gelezen... In ieder geval bedankt om het te melden :).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Camlock systeem - conventionele draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik schreef excentrisch ( conisch is iets anders, morse conus e.d ) ;-)
In het prima schetsje van mosoft miste ik de aanduiding van de hartlijn van romd 17.2 tov de hartlijn van rond 19.
Maar als ik verderop lees dat je een 4-klauw uit wilt klokken, begrijp ik dat je ze al werkend hebt. ( hopelijk wel veilig !)
En in een vierklauw kun je heel zuiver ronddraaien wanneer je het naar 0 klokt, rondslijpers werken niet anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie