Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

op de draaibanken op mijn werk ( voormalige werk) werd alles aan de machine geprogrammeerd, net als bij de Freesmachines.. in 11 jaar tijd missschien 5 werkstukjes met de PC gedaan..
op mijn hobbyfreesbank is het al niet anders.. ik heb USBCNC als besturing, en daar kun je zelf Cycli voor schrijven.. de meeste werkstukken kun je met uitsluitend Cycli goed maken..

Bovendien.. als je aan de machine programmeerd, dan kun je een willekeurig gereedschap toepassen, in plaats van dat je dat vantevoren moet ingeven..
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:op de draaibanken op mijn werk ( voormalige werk) werd alles aan de machine geprogrammeerd..

toevallig van die mooie style draaibanken?

Gr Sascha
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, geen Style.. ik vind de besturing van een Style te omslachtig.. Fagor 8050, een Teach-in besturing waar je programma's mee maakte door cycli achter elkaar te plakken, met hier en daar een regeltje G-Code ertussen.
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Tieske »

Alleen als 't erg eenvoudig is wat ik wil draaien voer ik g-code in. Voor de rest zitten er veel wizzards in mach-3 voor de standaard draaibewerkingen en eigen ontwerpen teken ik in Autodesk Mechanical Desktop.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door kitman »

Een vriend moet mog 4 jaar werken tot zijn pensioen en zou graag een teach inn bank hebben.
Ik heb hem voorgesteld een van zijn draaibanken om te bouwen. nml Okuma, 1500 tussen de punten.
Juistheid is een must. en eventueel de DRO ook integreren.
Verder moet hij ook nog handbediend kunnen.
Ook draadsnijden moet kunnen.
De bedoeling is dat hij het laat doen, voor zelf doen heeft hij geen tijd.
Wij hebben al op het net gekeken voor een 2de hands, maar die zijn of nog duur, of mechanisch versleten.
Welke betrouwbare firma, die niet met Euro's gooien, zou dat kunnen doen?
Alle mechanische dingen kunnen we zelf maken, cnc frees is er al.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehh.. als je een bank CNC maakt, dan moet je het handbediende vergeten.. anders hoef je em niet om te bouwen.

in een CNC besturing ZIT een DRO, en je kunt de bank altijd nog bedienen met een Electronisch handwiel.
een CNC frees heb je al, dan is het probleem toch al voor 90% opgelost?.. je vervangt alle trapeziumspindels voor kogelomlopen. houders voor de moeren, alsmede de lagerblokken kun je zelf frezen.. dus het mechanische deel is laten we zeggen een weekje werk..
dan bestel je de kogelomloopspindels, en stappenmotoren.. drivers, en de rest van de besturing..

moet het teach-in zijn.. dan prog je een paar macrootjes.. ik heb op die manier een USBCNC bestuurde draaibank teach-in gemaakt..dialoogjes voor langsdraaien, vlakdraaien en schroefdraad snijden geschreven, waardes ingeven.. grote groene knop meppen, koffie drinken..HKKDWD
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door scyllatech »

Arie Kabaalstra schreef:Nee, geen Style.. ik vind de besturing van een Style te omslachtig.. Fagor 8050, een Teach-in besturing waar je programma's mee maakte door cycli achter elkaar te plakken, met hier en daar een regeltje G-Code ertussen.
Toch begin ik het idee te krijgen, dat je de Style besturing niet echt goed kent. Want wat jij nou juist interessant vindt, probeert de Style besturing nou net niet te doen. Voor velen is programmeren een lastige zaak, of je nou wel of niet cycli achter elkaar plakt. De Style-besturing denkt vanuit een conventionele draaier, zodat je zonder programmeerkennis binnen een paar uur aan de slag kunt. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet wat je er omslachtig aan vindt. Het is simpel, snel en nauwkeurig.
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, maar dat neemt niet weg anders denken niet betekent dat het omslachtiger zou zijn, omdat jij de bedoelde filosofie blijkbaar nog niet door hebt of er te kort naar gekeken hebt.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

inderdaad.. ik heb nooit met een Style gewerkt, zou ik wel eens willen doen..
Dat je bevooroordeeld bent.. da's geen schande.. je hebt 't allemaal zelf verzonnen tenslotte.. :)

Ik heb een aantal jaren achter een bank met Fagor besturing gestaan, en daar was ik zonder opleiding, en slechts een manual met één avondje mee vertrouwd.. Fagor denkt ook zoals de conventionele draaier. , met een langsdraaicyclus geef je het startvlak ( meestal Z0 ) in, evenals de startdiameter, het eindvlak (z-zoveel) en de einddiameter.. verder de snijgegevens.. en die houdt ie in zijn geheugen.. hoef je dus niet iedere keer in te geven..
in een "part-program" kun je meerdere van dergelijke cycli achtermekaar knopen.. werkt ook goed.. je "bouwt" het werkstuk op zoals je dat ook conventioneel zou doen.. Bijvoorbeeld:
Vlakdraaien
langsdraaien(meerdere Cycli) met een overmaatje
Contourcyclus om de hele zooi te finishen...

op de USBCNC machine waar ik de cycli voor geschreven heb, deed ik het niet anders..'t was een methode waar ik mee vertrouwd was, en het werkte goed
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door kitman »

Er wordt daar voor derden gewerkt en geen tijd om dat allemaal zelf te doen.
Af en toe wat fresen zou nog gaan, maar de klanten wachten eh.
Dus zoeken we iemand die dat voor ons doet. Tegen betaling uiteraard, alleen geen gold diggers, dwz de prijs koppelen aan de prijs van een nieuwe machine.
Die Harrison kan je toch ook nog met de hand bedienen?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door boutje »

@kitman

Ik ben bang dat je al snel naar de profi dure bedrijven toe moet om je machine om te laten bouwen.
Of naar de beter hobbisten maar dan gaat alles waarschijnlijk zonder "bonnetjes"
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door kitman »

Liever een hobbyist zonder "bonnetjes" dan .....
Het materiaal kan zo wie zo aangekocht worden.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door boutje »

Oh, sorry ik dacht dat je alles officieel wilde laten doen.
Dan zijn er hier vast wel enkele op het forum die het voor je willen doen.
Plaats reactie