Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Tieske »

Hoi

Na jaren van uitstellen heb ik nu toch besloten om iets op het gebied van cnc te doen.
Ik heb mijn draaibank omgebouwd naar cnc. Het geheel moet wel nog wat afgewerkt worden, zeker wat de kabels betreft maar we kunnen aan de slag.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik een foto kan uploaden dus neem eens een kijkje op mijn website http://members.home.nl/thgeurts/
Er staat ook een filmpje van het draaien van een pion.

Tieske
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Leeuwinga »

Ziet er goed uit.
Ik zie dat de originele trapezium spindels heb toegepast.
Heb je geen last van backslash?
Kun je er ook mee draadsnijden?
Welk controller programma gebruik je?
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Tieske »

Hoi Leeuwinga

Ik gebruik in eerste instantie de originele spindels om alles goedkoop te houden. Beter spul kan ik altijd nog gebruiken.

Wat de backslash betreft, die zal er zeker zijn maar dat is behoorlijk weinig. Ik heb er geen last van en stel ook software matig niks in om dit op te heffen. Op de x-as is dit iets van 0.05mm en de z-as is nog minder.
Op de z-as gebruik ik zelfs de originele sluitmoer.

De controller is mach3 en om draad te snijden zou er nog een censor geplaatst moeten worden. Op dit moment kan ik dus geen draad snijden.
Ik moet me daar nog in verdiepen hoe ik dat mogelijk kan maken.

Tieske
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Erik »

Tieske,

Ziet er mooi uit allemaal Afbeelding, het filmpje is leuk om te zien. Nu nog een freestafel om een fatsoenlijk paard te maken voor dat schaakspel Afbeelding
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt toch ook gewoon een frees in de spindel zetten, en de 4 paarden stuk voor stuk op de slede opspannen?... :P

zo te zien heb je 't machientje netjes omgebouwd, zonder al te veel ingrijpende verbouwingen.. stukkie kabelrups aan de slede en klaar is klara.. :)
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Tieske »

486

Ok als frezen je hobby is dan frees je natuurlijk een mooi paard maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik ben er al aan gewend dus voorlopig blijft 't zo.
De ombouw naar cnc heeft buiten de motoren en de drivers eigelijk niets gekost. De stukjes aluminium had ik nog liggen en de meeste boutjes had ik ook nog.
Had nooit verwacht dat dit al zo goed zou werken.
De koppelingen heb ik ook zelf gedraaid. Denk er wel steeds over om deze flexibel te maken.

Tieske
t-birds
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2007 12:58
Locatie: Mol - België
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door t-birds »

Hoi Tieske,

Dit topic vind ik enorm interessant, omdat er in mijn werkplaats een kleine draaibank staat, deze heeft een afstand van 400 tussen de punten...nu dat maakt even niet uit.

Mijn vraag hier is hoeveel kost zo'n aanpassing ongeveer?

Bedankt
Tom
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door klaas van gemerden »

Beste t-bird.

De drivers komen zo te zien van stappenmotor.nl.
Daar heb je er in principe 2 van nodig.
Kosten van de MSD-50-5.6 zijn (bij stappenmotor.nl) 109€.

Ik heb m'n drivers (en de rest) bij damencnc.com gekocht.
Voeding kost ook zoiets. De motoren zijn minimaal 2nm misschien zijn ze nog zwaarder. Uitgaande van 2Nm zullen de kosten tussen de 50 en 75 euro bedragen. Verder heb je een interface en een optocoupler nodig. Die kosten ongeveer 40 euro stuk.

Bij elkaar zul je dus een bedrag tussen de 400€ en 550€ kwijt zijn.

Plaats eens een foto van je draaibank!

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 19 nov 2007 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arian »

Hoi klaas.

Ik heb ook mijn spullen bij stappenmoter.nl van daan.
ik heb ze regstreeks op mijn poort aan gesloten.
wat bedoel je met dit (interface en een optocoupler nodig)
Is dat een veilighijd!!.


Arian
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door skillalot »

een interface is een printplaat met een aansluiting voor een parallele kabel erop, die je zo aan je pc kunt koppelen. Hierop zitten de aansluitingen waar je zo de kabels naar je drivers op aan kunt sluiten, en aansluitingen om eindschakelaars en een noodstop op aan te sluiten.
Een optocoupler is een veiligheid inderdaad. Deze zorgt er voor dat je printerpoort gescheiden wordt van je drivers, zodat eventuele stoorsignalen je printerpoort niet kunnen slopen.
Meestal zitten een interface en optocoupler bij mekaar in 1 print. Zoek anders ook eens op internet naar "Breakout bord", zo worden ze ook nog wel eens genoemd.

Gr Sascha
t-birds
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2007 12:58
Locatie: Mol - België
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door t-birds »

Heren,

Ik zal straks een foto van de draaibank maken, het is maar een eenvoudig ding, maar het werkt wel. :lol:

Zelf ben ik al in het bezit van een CNC freesmachine afmetingen 1200x600mm en ook staat er een CNC foamcutter in de kelder.

Ik denk dat de driver van de freesmachine NC-Step als ik me niet vergis perfect moet samen werken en dus ook te gebruiken is voor de draaibank.

Wat de software betreft heb ik voor de freesmachine PCNC en ik heb een tijdje terug Mach aangeschaft hier wil ik op overstappen, lijkt me een degelijke software en die is dus ook te gebruiken voor de draaibank...

Dus als ik het zo lees heb ik enkel een paar goede stappenmotoren nodig.

Tot hoors
Tom
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Arian »

Sascha

Kan je ze ook in nederland koopen,en dat ze ook in elkaar zitten!!.



Arian
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door skillalot »

@ Arian,

ja ze zijn ook hier te krijgen. http://cgi.ebay.de/Druckerport-Interfac ... dZViewItem
markus van dit forum verkoopt ze op zijn website http://www.mechatronics.com.

Ook kun je kiezen voor een driver waar alles in zit. Ik heb zelf een 4 as besturing van ebay. Ik was 60 euro kwijt, inclusief verzendkosten vanuit Canada. Dat is een kaart om 4 motoren mee aan te sturen tot 2.5A/stuk, met optocouplers en aansluitingen voor eindschakelaars en alles erin.

zoek op google maar eens naar mc433.

gr Sascha
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Bestaande draaibank ombouwen naar cnc.

Bericht door Tieske »

t-birds schreef:Hoi Tieske,

Dit topic vind ik enorm interessant, omdat er in mijn werkplaats een kleine draaibank staat, deze heeft een afstand van 400 tussen de punten...nu dat maakt even niet uit.

Mijn vraag hier is hoeveel kost zo'n aanpassing ongeveer?

Bedankt
Tom
Hoi t-bird

Stappenmotoren, drivers en voeding komen van stappenmotor.nl.
1x2,5 Nm 70 euro
1x6,4 Nm 92 euro
2 drivers msd 50-5,6. Hierin zitten al de optocouplers dus een interfacekaart is niet nodig.
drivers kosten 109 euro.
Dan nog een schakelende voeding van 109 euro.
Totaal 489 euro.
De voeding werkt bij mij prima maar ik kan hem niet aanbevelen omdat sommige mensen beweren dat 't niet goed gaat met een schakelende voeding.
Verder heeft 't niets gekost. Heb alles zo eenvoudig mogelijk gehouden om eerst maar eens te kijken of 't werkt. Heb ook al eens gedacht om kogelomloop spindels te plaatsen maar ik ben bang dat als ik goedkope kogelomloop spindels koop dat deze slechter zijn dan de originele trapezium spindels.

Tieske
Plaats reactie