Tweedehands draaibank kopen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MrEighteen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2011 17:39
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Tweedehands draaibank kopen

Bericht door MrEighteen »

Beste CNC'ers,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste cnc frees en om lagerblokken te maken en spillen af te draaien zou ik eigenlijk een draaibank willen hebben. Nu zoek ik al een tijdje op marktplaats en er komen allerlei mooie dingen voorbij, maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Dat komt voornamelijk omdat ik er graag een vierklauw (liefste zowel een zelf-centrerende als een onafhankelijke) bij zou willen hebben. Verder heb ik er ook een meerdraaiende center, boorkop en eventueel bril bij nodig. Nou zit er bij de marktplaats draaibanken vaak vanalles bij, maar meestal geen vierklauw. Waar ik bang voor ben is dat ik dan zo'n draaibank koop en er later geen vierklauw voor kan vinden die past of klauwen met geld kwijt ben (no pun intended ;) ).

Dus wat is nou eigenlijk mijn vraag: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een tweedehands draaibank als ik daar later nog onderdelen voor wil kunnen vinden.

Eisen aan de draaibank

-Doorlaat door center>16 mm
-In te spannen materiaal tot 70mm is prima.
-Afstand tussen de centers hoeft niet heel groot te zijn.
-Mogelijk heden om draad te snijden

Mijn ruimte en budget zijn beperkt dus het gaat om een klein hobby draaibankje. Budget is tot ongeveer €600,- voor een tweedehandsje.

Wat raden jullie aan? Voor welke draaibanken zijn makkelijk onderdelen te vinden? Ik zie vaak emco hobbymat, myford, hbm voorbij komen maar meestal zonder vier-klauw.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tweedehands draaibank kopen

Bericht door assink »

myford zou mijn keuze zijn. HBM verkoop adapterplaten waardoor je gemakkelijk andere klauwplaten kunt monteren op een myford.
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=5764
Allen moet je deze plaat dan pas maken voor je klauwplaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tweedehands draaibank kopen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je voor weinig een mooie HBM kan vinden, dan kun je ook bij HBM terecht voor een onafhankelijke vierklauw, een zelfcentrerende 4 klauw vind ik persoonlijk een onzinnig ding.. dan kun je netzogoed met een 3 klauw werken..
in de praktijk werk ik zelf het liefste met een onafhankelijke 4 klauw.. macht der gewoonte om alles uit te klokken (ben gereedschapmaker... kan het niet laten.. )
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Tweedehands draaibank kopen

Bericht door Damic »

Zo'n zelf centrerende 4 klauw is wel handig als je een vierkante staaf moet afdraaien om iets aan te koppelen.
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tweedehands draaibank kopen

Bericht door Leeuwinga »

U zult eerst uw budget moeten oprekkkkkkkkkkkkkkkken :mrgreen:
Voor uw bedrag kun je nooit een draaibank kopen waar je wat aan hebt.
Kun je beter voor dat bedrag de onderdelen uitbesteden.
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Plaats reactie