Tandwiel Clausing draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Hallo,

Ik heb een vraag. ik ben sinds kort in het bezit van een Clausing draaibank (schat circa 1940 1950). Het betreft een Amerikaanse draaibank (later ging dit model over in een model van Atlas). Ik heb de draaibank zo ver als mogelijk gedemonteerd om na te gaan of ik nog wat moet vervangen. De kwaliteit van de draaibank is uitstekend, ik heb slechts één probleem en dat is een tandwiel. Van het tandwiel ontbreken 2 tanden en sommige tanden zijn engiszins geplet door onkundig werken met de draaibank. Het tandwiel heeft 72 tanden, de buitendiameter is circa 118 mm en de dikte 12,8 mm. Niet echt een standaard dus, in ieder geval geen module 1,5 of 2.

De vraag is nu, hoe kom ik aan een vervangende tandwiel?

Ik woon in de omgeving van Zutphen, maar kon zo gauw geen bedrijf vinden die of tandwielen maakt en/of last. Het onderdeel zelf is niet meer te krijgen bij Clausing en ook op E-bay heb ik er geen gevonden.

Een andere vraag is, in europa wordt module als standaard voor tandwielen gebruikt, heeft de US ook een standaard voor tandwielen (DP?)?

Groet Kees
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door ger »

KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Hoi Ger,

Bedankt voor je reactie. Het verschil begrijp ik, echter de omrekening van pitch naar module niet echt.

Het aantal tanden per inch geldt dus voor mijn tandwiel, naar Amerikaanse maatstaven.

Berekening Pitch:
Kan ik nu simpelweg zeggen mijn diameter is bjvoorbeeld omgerekend 4 1/2 inch (114 mm), dus de pitch is 72 tanden / 4 1/2 inch = 16 Pitch?

Als ik een vervangend tandwiel volgens europees standaard moet hebben, hoe is dan de omrekening?

72 tanden * module = 114 (diamter), module = 1,58.

Dus 16 Pitch = 1,58 module?

Wat kan ik vervolgens met dit getal?

Groet Kees
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door rkr »

omrekenen naar een fictieve theoretische europese maat heeft natuurlijk weinig nut, maar dat je weet dat het een 72 tanden pitch 16 tandwiel is zal je wel verder helpen in de zoektocht

als ik zou vragen om een M9,53 x 1.0583 bout dan zal ik hem niet kunnen vinden... vraag ik om een unf 3/8 dan maak ik nog een kans op succes


ook zou ik de zoektocht iets richting de scheepvaart laten gaan... daar gebruiken ze wel eens vaker amerikaanse maten ( en 110V met 60 Hz voor de elektra )
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door AnkoD »

http://www.beltingonline.com/gears-rack ... steel-422/

Tadaa.. Misschien even mailen of ze 72t kunndn leveren....
KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Hoi,

Ik ga even verder zoeken, dit biedt wel perspectief denk. De wereld wordt weer een stukje groter v.w.b. mogelijkheden.

Nog een vraagje, stel dat ik de tandwiel zelf wil maken dan heb ik zeker een frees nodig van 16P, vooropgesteld dat ik de juiste berekening gemaakt heb?

Groetjes en hou jullie op de hoogte

Kees
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door Leeuwinga »

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door Leeuwinga »

Wil je em zelf maken kijk dan eens naar de software van Art
(de ontwikkelaar van Mach)
site voor tandwielen software http://www.gearotic.com
Succes, Cees
KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Hoi mededenkers,

Ik twijfel nog, het liefts koop ik er één, maar heb nog geen idee waar.

Zelf maken of repareren:
* Tanden oplassen, heb een intverter maar weinig ervaring en dit is niet iets voor amateurs denk ik
* Tanden namaken van vergelijkbaar materiaal en dan op één of andere manier bevestigen
* Zelf maken, ook niet echt eenvoudig. Heb geen verdeelschijf, zal moeten improviseren.

Nog bedankt voor de link. Vandaag maar even met de opbouw van de draaibank bezig geweest. Ik heb deze volledig gedemonteerd om schoongemaakt te worden en daarna weer doorsmeren met speciaal vet en speciale tandwiel olie.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Kees
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door Damocles »

Beter zoeken ...

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?rt=n ... 86.c0.m283

Er bestaan dus blijkbaar wel 2 verschillende drukhoeken voor die 16DP tandwielen.

Je kan ook eens bellen naar enkele grotere leverancies van industriele aandrijvingen: Brammer, Maedler, HPC Europe, ... Moet wel te vinden zijn.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Hoi,

Bedankt, had ik inderdaad ook gezien (http://www.ebay.com), echter er schijnen zlefs 3 verschillende hoeken te zijn 14,5 (oud) 20 (tegenwoordig) en 25 (?). Die van mij is oud (1940 - 1950 schat ik) dus verwacht ik 14,5 maar weet dat niet zeker.

Is dit te meten die hoek?

Zal gelijk even die leverancier mailen of hij ook naar NL levert.

Groet Kees
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door Damocles »

KEES01NED schreef:Hoi,
Is dit te meten die hoek?
Ik zou niet aan meten beginnen, wat ga je doen als je 17.5 uitkomt? :mrgreen:

Hier hoe je visueel het verschil kan zien. Op die webpagina staat ook dat alles wat 30 jaar oud is en meer waarschijnlijk 14.5 is. http://www.practicalmachinist.com/vb/ge ... ars-74835/
Misschien kan een tekening van de 2 verschillende tandwielen vinden, afdrukken op 1:1 en vergelijken met die dat je hebt?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Gatsie,

Dus heb ik een tandwiel van 20 graden, afgeronde root. Of is het slijtage, lijkt me ook sterk in ieder geval op die plek. De draaibank is zeker ouder dan 30. Het is een clausing, clausing werd in 1950 overgenomen door Atlas en werden ook zo genoemd.

Morgen maar even kijken of het uberhaupt mogelik is 20 graden.

Bedankt voor de heldere verwijziing naar het bepalen van de hoek.\

Groet Kees
KEES01NED
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013 21:01

Re: Tandwiel Clausing draaibank

Bericht door KEES01NED »

Gezien de twijfel die ik heb met de visuele methode, heb ik de hoe maar eens uitgetekend, zoals beschreven in de link hieronder:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pressure_profile.jpg

De eerste methode, kijken of ik het uberhaupt kan meten, levert 12 graden op. Vanmiddag nog even heel nauwkeurig meten. Het lijkt erop dat het dan gewoon 14,5 graad moet zijn. De nauwkeurigheid ontstaat o.a. door slijtage van de tandflank en mijn teken methode. Mocht het een nauwkeurige methode opleveren dan zal ik het hier uitleggen.

Groet Kees
Plaats reactie