Draaibank advies gevraagd

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

Andre-vh schreef:
Dat geloof ik goed. Dit is dan ook een prima setje om mee te beginnen.
DAZ schreef:
Dankje. Ik ben er blij mee. Vandaag even de werkbank afgemaakt en de draaibank gemonteerd. Meteen even de snaren zo gelegd dat ik een bereik heb van +/- 50 toeren tot +/- 800 toeren. Wel kwam ik erachter dat die bij 800 toeren onbalans had wat resulteerde in trillingen. Dit kwam door het magneetje van de fietsteller die de vorige eigenaar op de snaarpoulie had geschroefd. Magneetje eraf gehaald en het was weg. De vorige eigenaar draaide altijd in zeer lage toeren dus die zal het nooit gemerkt hebben. Van de week even een lijst maken hoeveel rpm die maakt bij een aantal hz zodat ik de magneet eraf kan laten en op het aantal hz van de frequentie regelaar kan werken.

Zo staat die er nu bij

Afbeelding

Ik heb wat delen zwart gespoten, zodat die er weer netjes uit ziet.
Ook even snel wat proef gedraaid en dat ging prima, steken ging ook zonder moeite. Wel is het olie bijvullen een probleem. De vorige eigenaar heeft er een vet spuit bijgedaan waarmee ik hem moest kunnen vullen, niet dus. Iemand een tip om het makkelijk bij te vullen ? Met een spuit met naald dat bolletje indrukken en dan knallen ?
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door assink »

Daar zijn speciale vetspuiten voor.
Ik doe het zelf met zo'n oliekannetje zoals dit:
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... it-model-1
Werkt bij m'n Ferm MD500 prima, gebruik gewone motorolie hoewel leibaanolie beter geschikt is.
Volgensmij is dit het officiële type wat je nodig bent:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Gun-for-M ... 1c41671748
Hiermee druk je dat balletje in en druk je er olie in met lage viscositeit.
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door robertus »

Mooi draaibankje.

Uitgebreide handleiding/review van een hbm 450 of de CQ9325

http://users.picknowl.com.au/~gloaming_ ... 25rev.html
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

assink schreef:Daar zijn speciale vetspuiten voor.
Ik doe het zelf met zo'n oliekannetje zoals dit:
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... it-model-1
Werkt bij m'n Ferm MD500 prima, gebruik gewone motorolie hoewel leibaanolie beter geschikt is.
Volgensmij is dit het officiële type wat je nodig bent:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Gun-for-M ... 1c41671748
Hiermee druk je dat balletje in en druk je er olie in met lage viscositeit.
Ik had er ook een speciale spuit bij gekregen, maar had niet genoeg geduld. Inmiddels zit er olie in zodat die weer lekker gesmeerd word. Ik had er wel iets te veel in gedaan waardoor die ging lekken. De vorige eigenaar vertelde mij dat er ongeveer 500 ml in moest en uiteindelijk bleek er maar iets van 100 ml nodig te zijn.
robertus schreef:Mooi draaibankje.

Uitgebreide handleiding/review van een hbm 450 of de CQ9325

http://users.picknowl.com.au/~gloaming_ ... 25rev.html
Thanks. Staat wel een handige tip in voor die plaat. Ik ga morgen even een mooie plaat maken om het nodige aan materiaal op te vangen.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Roetsj »

MichielB schreef: Ook heb ik een aantal wisselplaatjes bij de bank gekregen maar ik zou niet weten of die geschikt zijn voor aluminium. Kunnen jullie mij meer vertellen waar deze geschikt voor zijn en welke codes ik moet hebben voor aluminium te bewerken ?

Afbeelding
Ha MichielB,

Het gaat hier om de ISO codering, die je gerust uitgebreid mag noemen. Je kan immers een enorme hoeveelheid verschillende verspanende bewerkingen uitvoeren met het hierbij passende gereedschap. Ehm, het systeem van letters en getallen, zoals je achterop de verpakking van de wisselplaatjes ziet staan, blijkt heel eenvoudig te verklaren. In het algemeen geldt:
P= staal
M= roestvaststaal
K= gietijzer
N= geen ferrometalen/ ne-metalen
S= superlegeringen
H=? hardturning ?

Het opzoeken van de uitgebreide betekenissen (voor controle & kennisgeving) is wel te regelen, maar met internet en een googleaccount kan ook jij een expert worden.
mosan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2012 23:44

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door mosan »

Goede middag

Ik heb ook een tweede hands hbm 450 gekocht ter vervangin van mijn huvema 450.

Nu lees ik dat er olie ergens in moet maar ik heb geen idee waar en hoeveel.

Graag uitleg.

Groet

Martin
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door JanSr »

Gewone motorolie voldoet prima. Versnellingsbak olie ook. Slaolie en wonderolie ook, maar die moet je vaker verversen. De bedrijfsomstandigheden in z'n kastje zijn zo mild (vergeleken bijvoorbeeld met een auto-versnellingsbak) dat het er eigenlijk niet zo toe doet.
-Toerentallen meestal laag
-Koppels ook
-Inschakelduur zeer beperkt

Er zit een kijkglaasje in het tandwielkastje.
In de linkerzijwand zit vermoedelijk een vulplug, bij de wisselwielen.
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door XXL66 »

hoi,

ik zou mij ook een draaibankje willen aanschaffen, tevens leek (in feite houtbewerker van opleiding), wel een heel klein beetje minder na het doornemen van dit draadje. Ik heb gelukkig wel een broer die professioneel draaier is, hij maakt echter gigantische dingen (tandwielkasten voor windmolens) maar is wellicht niet zo thuis in die kleine bankjes. Ik wil wel voor de aanschaf wel met hem overleggen. Ik zal bij hem ook in de leerschool gaan ;-). Nu is er heel veel te koop 2dehands, deze lijken mij interessant:

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 16415.html
populair blijkbaar in het modelbouwmilieu

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 50803.html
ik heb ergens gelezen opletten hier of het een metrische is ?

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 69513.html

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 83564.html
veel gereedschap er bij

Wat lijkt jullie op het eerste zicht de beste investering of toch beter een kleine HBM nieuw ?

Niet onbelangrijk, ik zal onderdelen maken met fijn metrische draad bv M3.5x.35 niet echt gebruikelijke maten, moet ik ergens speciaal op letten of dat kan op een machine ?

vast bedankt !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn gedachtengang.. EMCO!.. Sieg is leuk voor de hobby.. maar Emco is een treetje hoger..

om je een idee te geven.. Ik heb een EMCO Compact 5 CNC.. dezelfde bank, maar dan met een CNC sturing eraan.. wat ik daar mee zoal draai?.. ach.. niet zo van die heel ingewikkelde onderdelen. en ook niet zo heel precies. ±0.01 .. daar houdt het wel mee op.. enneh.. ook niet van dat lastige materiaal ook.. Titanium Grade 5.. dat spul.. :lol:

Horlogekasten.. en die maak ik in Serie.. dus.. nummer 1 moet net zo zuiver zijn als nummer 10.. want de deksels moeten als het even kan wel uitwisselbaar zijn ( klempassing )..

zo'n Emcootje is gewoon een goede bank.. onderdelen zijn ook goed te krijgen. (bestel wel meteen een reserve snaar.. je weet nooit)

die Sieg heeft dan wel digitale uitlezingen.. maar die werken blijkbaar met een rotary encoder.. plak een paar Linealen aan een Emco, en je bent veel zuiverder... je hebt dan immers een direct meetsysteem..
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door XXL66 »

ok, thx voor het advies. Ik lees indd veel goeds over EMCO, ben er echter nog niet helemaal uit. Liefst kocht ik nieuw (kan btw inbrengen) maar ze worden helaas niet meer gemaakt heb ik begrepen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee klopt. Emco bestaat helaas niet meer.. de hele kleine Emcootjes (unimat 1) wordt nu als kopie verkocht als "the Cool tool" leuk machientje voor de modelbouwer die nooit zwaarder als Alu of messing verspaant en niet op een tiende millimeter kijkt..

Ik heb vanmiddag 7 Horlogekasten voorgedraaid op mijn Emcootje.. alles binnen 0.03mm door de hele serie.. door wat beitelslijtage.. er moest behoorlijk wat materiaal uit.. straks met nadraaien gaat er een vers geslepen beiteltje in.. en wordt het laatste millimetertje er binnen ±0.01 uitgelepeld.. dat kun je met een Emcootje wel voor mekaar krijgen..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door spinningwheels »

Als je gebruikt bij een handelaar koopt krijg je toch gewoon een BTW bon.
Maar wat wil je met een draaibank gaan maken?
Ik heb ook een unimat gehad, is idd een mooi ding voor klein werk.
Heb verschillende banken gehad, maar heb er eigenlijk nog steeds spijt van dat ik de AI weggedaan heb, die had ik er bij moeten houden voor klein werk.
Dat komt misschien ook omdat mijn vader nog voor de oorlog bij AI Hembrug gewerkt heeft, en hij ook nogal een fan van het merk was.
Maar zoek je echt een ding wat je bij wijze van spreken op de keukentafel kan plaatsen, of is een vrijstaande Machine ook een optie.
In theorie kan ik praktisch alles
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door XXL66 »

Ik ben eens wezen kijken bij de belgische Buitelaar (alphametal), was dat een telleurstelling, lijkt wel een legerstock van de jaren 80, geen enkele draaibank te zien. Die hebben gewoon hun catalogus online gezet. Soit.

Stel dat ik voor die Emco 5 ga, dan heb ik nog een aantal vragen:

Ik moet in eerste instantie een hele reeks (100) RVS blinde gladde moertjes maken, diameter 8mm, lengte 6mm met draad M3.5x.35. De gesloten kop (zichtbare kant) van het moertje heeft een gebroken kantje (chamfer).

Ik zit dan wel met een boel vragen:

1. de buitendiameter van het moertje moet binnen een redelijke tolerantie juist zijn (neem bv. 0.02). Of dat dan telkens 8.00mm of 7.90mm is is echter niet zo belangrijk. Zijn RVS staven binnen een bepaalde tolerantie gemaakt ? Ttz zou ik dan de stap van langsdraaien kunnen skippen ?

2. Ik moet vervolgens kops draaien, centeren (speciale boor ?) en M3.5x0.35 tappen, zijn er misschien speciale koppen om met zulke kleine draad te tappen, ik wil natuurlijk vermijden dat m'n dure tap (50 euro) gaat breken... dat worden anders dure moeren.

3. Als ik het 'werkstuk' dan ga afsteken (de zichtbare kant van de blinde moer), is dat glad genoeg of vereist dit nog een nabewerking, zoja, hoe kan ik de moer terug inspannen zonder beschadiging ? Zelf een soort spankraag maken ? Ik heb dan trouwens ook nog geen gebroken kant.

4. past op de Emco eventueel zo'n parat snelwisselhouder op (waarvan sprake in dit draadje) ?

5. stel dat ik buitendraad moet maken 3.5x.35, kan dat op zo'n Emco 5 ?

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd voor het lezen en hopelijk beantwoorden van mijn vragen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

1: Ja.. RVS Staf is met H7 Passing leverbaar.. ben je in één keer klaar..

2: Wat de draad betreft.. die zou ik niet op de machine tappen..of je moet een tapkopje kunnen vinden met slipkoppeling geschikt voor deze klus..lastig.. to say the least..

3: problemen kun je vaak oplossen door het probleem om te draaien.. je gaat eerst vlakdraaien, dan het schuine kantje eraan.. afsteken, 100 stuks gedaan?.. aanslag in de spindel , spantanghoudertje erop.. moertje tegen de aanslag.. Gaatje centeren en boren.. en dan als laatste tappen.. (dat kun je ook met de hand op de draaibank doen.. moer laten zitten in de spantang, center in de losse kop, en je weet zeker dat je tap recht het gat in gaat..

4: zo'n houder is vlak aan de onderkant. met de juiste T-Moer past elke houder..

5: op een 5 CNC?.. Ja.. je kunt gewoon schroefdraad snijden met zo'n ding.. juiste beitel erin.. schroefdraadcyclus proggen.. grote groene knop drukken... (zelf nog niet gedaan op een Emco.. maar ze kunnen het.. )

6: Oh.. we waren er al.. :)
Plaats reactie