Draaibank advies gevraagd

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

Hallo members,

Om mijn hobby, het maken van composiet producten naar een hoger niveau te brengen wil ik een draaibank aanschaffen. Dit omdat ik regelmatig aluminium busjes of schijven nodig heb. Dit liet ik voorheen doen door een collega van mijn vader maar die vraagt me net iets te veel van het goede. Aangezien ik het ook erg interessant vind en het graag zelf wil kunnen heb ik besloten om een draaibank aan te gaan schaffen. Mijn budget is +/- €1000 voor een nieuwe of tweedehands. Mijn voorkeur gaat uit naar een goede tweedehands met wat spullen erbij, dit scheelt weer centjes. Ik heb 0,1 % verstand van draaien en het werken met een draaibank. Globaal weet ik hoe het werkt, maar mijn kennis reikt niet ver. Het is natuurlijk de bedoeling dit al doende te leren en in te lezen. Nu zou ik graag wat advies inwinnen voor de aanschaf van een bank met benodigde materialen. De werkstukken die ik ga maken hebben een max. lengte van 50 mm en een max diameter van 130 mm. Hier heb ik dus al minimaal een 150 mm klauwplaat voor nodig toch ? De werkstukken zijn vaak breed en kort. Meestal zullen deze van aluminium gemaakt worden, maar in de toekomst wil ik misschien wel metaal gaan draaien, kunststof en messing. Het snijden van schroefdraad is geen vereisten maar is altijd handig voor in de toekomst. De draaibank moet met name een betrouwbare machine zijn waar ik de komende jaren op kan oefenen en mee vooruit kan. Het hoeft geen CNC bank te zijn en die mogelijkheid hoeft die ook niet te hebben voor in de toekomst. Zelf heb ik wat rond gekeken en kwam bijv. terecht bij een Emco Maier Compact 8 http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr. Is dit bijv. een geschikte bank voor een beginner en is de prijs redelijk ? Wat mij wel een nadeel lijkt is het verwisselen van de tandwielen voor andere snelheden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en is dit makkelijk en snel te doen ? Al het advies over banken is natuurlijk van harte welkom.

Hier een aantal voorbeelden van ik zoal zou gaan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met wat voor beitel kan het beste de inkeping maken zoals bij de schijf op foto 1 en de tekening ? Het moet een glad oppervlak krijgen, wat nu niet het geval is bij de schijf die door iemand anders is gemaakt. De inkeping is 7,5 mm breed en 4,2 mm diep.

Bij voorbaat dank voor de hulp en info.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door deckel515 »

Daar moet je een kopse steekbeitel voor maken , kops steken in een dunne schijf is niet makkelijk kan ik je vertellen , plus dat je goed moet kijken naar voor en nadraaien , want hat gaat trekken als een malle.

Ook heb je een bank nodig die je niet 123 stiltrekt , kops steken moet met hoge voeding gebeuren bij voordraaien om rillen te voorkomen.

Dit is mijn ervaring.
Succes
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door abs02 »

Daar is de prijs ook naar wat de man rekent. Het lijkt allemaal zo makkelijk en duur tot je meer verstand van krijgt en dan is het meestal te laat want dan heeft het VIRUS al toegeslagen .. :lol:
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

deckel515 schreef:Daar moet je een kopse steekbeitel voor maken , kops steken in een dunne schijf is niet makkelijk kan ik je vertellen , plus dat je goed moet kijken naar voor en nadraaien , want hat gaat trekken als een malle.

Ook heb je een bank nodig die je niet 123 stiltrekt , kops steken moet met hoge voeding gebeuren bij voordraaien om rillen te voorkomen.

Dit is mijn ervaring.
Succes
Dat het niet makkelijk is wist ik al , maar dat is natuurlijk het proberen waard. Wat bedoel je met voor en nadraaien ? Ik ga hier nog een hoop leren heb ik het gevoel. Zou een Emco compact 8 voldoen om zoiets te kunnen draaien ? Een hoge voeding bedoel je mee dat die veel mm per omwenteling steekt ? Bij rillen krijg je happen in het materiaal ?
abs02 schreef:Daar is de prijs ook naar wat de man rekent. Het lijkt allemaal zo makkelijk en duur tot je meer verstand van krijgt en dan is het meestal te laat want dan heeft het VIRUS al toegeslagen .. :lol:
Maar ja €100 voor een schijf zoals de eerste 2 afbeeldingen vind ik toch wat te veel van het goede. Met name als ik het materiaal aan lever en hij het zwart in de baas zijn tijd doet. Voor dat geld sta ik liever zelf 100 uur achter de draaibank. Dat virus heb ik al, nu nog een draaibank.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door abs02 »

Inderdaad dat is ook een beetje te gortig Maar ik denk dat het het zelf dan in 50 uur doet .. ;-)

voordraaien : zoveel mogelijk en snel mogelijk ( grof) mat weghalen

nadraaien : fijn afwerken van het voorbewerkt werkstuk met fijne gereedschappen. Desnoods gebruikmakend van de eerder gebruikte gereedschappen (kleinere stappen en lagere voeding)
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Roetsj »

Hallo MichielB,

In reactie op je vraag kan ik je die machines alleen maar aanraden, omdat het qua kwaliteit en afwerking best goed in elkaar zit. Je geeft aan met aluminium te willen starten en dat gaat op een lichtgewicht Emco toch wat makkelijker verspanen dan staal.

De truc met axiaal steken is combinatie van dingen, zoals eerder al werd uitgelegd. Ik kan daar aan toevoegen dat het helpt om aan de slag te gaan met een Iscar blad, dat voorzien is van hardmetalen plaatjes. De logica daarachter is dat wanneer je een axiaal steekbeitel zelf slijpt het ingewikkeld kan worden en dan heb je als beginnende draaier een probleem erbij gekregen IMO. Voor een overeenkomstige beitel van hardmetaal biedt eBay soelaas. Zo kom ik aan mijn verspanend gereedschap iig. Het gericht zoeken naar veilingen zal veel voordeel opleveren, want ze zijn in de vakhandel scherp aan de prijs. Zoek maar eens op "GFF 2 inserts", dan vind je de bijpassende bladen vanzelf wel.

Ook kom je op eBay regelmatig mini tools tegen, die afkomstig zijn uit restbestanden. Op de afbeelding zie je enkele van mijn tooltjes voor het axiaal steken. De grote van de twee heeft een schacht van acht mm. 9054

Het verspanen is een geweldige hobby, al helemaal als je verder gaat met meer gevorderde bewerkingen.

Voor wat betreft het wisselen van tandwielen voor het draadsnijden weet ik dat je niet alle tandwielen nodig hebt om een draad te maken: de gangbare pitch (0,75, 1,00 , 1,25 enz. )kun je met de meegeleverde tandwieltjes zelf instellen. Zo werkte dat bij de compact 5, een machine die niet geheel anders is qua opbouw. Ook hier kun je veel mogelijkheden halen uit het kant en klaar kopen van gereedschap. Ik gebruikte meestal snijplaten en tappen wanneer ik ze goedkoop kon aanschaffen. Qua tijd maak ik me nooit echt druk om het wisselen van tandwielen, juist omdat het boren en draaien veel meer voorkomt dan het schroefdraad snijden. Het is ook afhankelijk van het soort werk dat je wilt doen, dat wel. Een goede set met verspanende gereedschappen maakt het tijdsverlies en geklooi met wisselwielen zeker goed.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals eerder aangegeven.. Voor en nadraaien is inderdaad eerst met grote stappen een berg materiaal eraf "rossen" om dan met scherpe tools de laatste haartjes eraf te poetsen..

om een voorbeeldje te geven.. ik maak zelf titanium horlogekasten.. eerst draai ik de hele vorm erin.. maar dan 1 mm te klein.. dan slijp ik mijn beitel opnieuw.. en dan stel ik em opnieuw af. maar dan ga ik eerst met een half milimetertje.. dan 2 tienden.. meten.. 2 tienden.. nog een keer meten.. en dan de laatste snede.. dan zit alles op 0.01 mm zuiver..

bij zwaar verspanen zit er buiging in je werk.. in je gereedschap.. en soms zelfs in de hele machine.. niet veel.. maar alles bij elkaar opgeteld.. kan het wel eens een tiende of meer schelen.. en dat wil je meestal niet.

als je hebt meegerekend met mijn voorbeeldje.. dan zie je dat de laatste snede 0.1 mm is.. de ene keer 0.11, een andere keer 0.09. maar meestal wel in die orde van grootte..

wat de Emco 8 betreft... ik heb een kloon gehad van Contimac.. goede bank... Emco's zijn goede machines.. Maar het is de man/vrouw erachter die uiteindelijk het resultaat bepaald.. er zijn mensen die zelfs niet binnen een tiende kunnen werken.. al zet je ze achter een schaublin of een AI Hembrug.. terwijl ik , net als vele andere ervaren draaiers met 2 vingers in de neus op 0.02 mm draaien met elke willekeurige machine.. als ie maar niet te veel speling heeft..

Je geeft ook aan dat je meestal maar korte werkstukjes hebt.. dat scheelt ook weer.. als je machine namelijk niet zuiver recht staat.. dan kun je met lange passingen wel eens voor verrassingen komen te staan.. zoals afwijkingen van meer dan 0.05 mm over een lengte van 50 of meer mm..
een center erop kan veel schelen.. maar dan moet dat center ook wel zuiver op de as liggen.. anders trek je de boel met het center krom.. en dat helpt ook niet..

elke draaibank is op één of andere manier meestal wel af te stellen/uit te lijnen.. de Emco heeft een zijdelings verstelbare Center.. die kun je dus recht voor de kop zetten.. , de vaste kop staat op het prisma van het bed.. daar is meestal niets aan te stellen.. maar dat hoeft ook doorgaans niet
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door deckel515 »

100 euro voor die schijf vind ik niet duur , ik reken minstens 40 euro per uur , nou die schijf ben je zo 2 uur mee zoet !
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Danny »

MichielB schreef:De werkstukken die ik ga maken hebben een max. lengte van 50 mm en een max diameter van 130 mm. Hier heb ik dus al minimaal een 150 mm klauwplaat voor nodig toch ?
Om een werkstuk van 130mm in te spannen in een 150mm klauwplaat heb je een stel omgekeerde klauwen nodig.
Bij een tweedehands draaibank zou het kunnen dat die ontbreken. Opletten bij de aankoop is de boodschap.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

abs02 schreef:
Dan dacht ik toch goed. Bedankt voor de info.
Roetsj schreef:
Dank u, dat is wat info waar ik wat aan heb. Staal zal voorlopig niet gebruikt worden. Is dit echter wel te doen op een emco compact 8 in het geval dat ik dit ooit wil ? Dan praat ik niet over exotische staal soorten. In wat voor houder steek je die inserts ? Er staan er niet heel veel op maar er zijn wel een hoop verschillende, welke ik dan zou moeten hebben weet ik niet. Hoe heten het stoort tools van de foto ? Die steek je neem ik aan in een houdertje om hem vast te kunnen klemmen ?

Het draadsnijden zal inderdaad niet veel voorkomen en als dat wel het geval is zullen het waarschijnlijk geen speciale draden zijn en kan ik het waarschijnlijk wel af met tools. Voorlopig eerst maar eens het draaien van normale producten onder de knie krijgen.
Arie Kabaalstra schreef:
Dank u voor de duidelijkheid. Het word me allemaal wel wat duidelijker nu. Het is met name een kwestie van de tijd nemen en veel oefenen. Daarbij het gebruik van een goede machine en gereedschap.

Ik wil gaan kijken bij de draaibank uit de beginpost. Is het naar jullie mening een nette prijs voor het geheel ?
Waar moet ik op letten als ik ga kijken ? Draait alles soepel, geen bijgeluiden, soepel in alle toeren, speling op delen , draait alles soepel over de geleiders, ect. ?
deckel515 schreef:
Bedankt voor de zeer nuttige informatie.
Danny schreef:
De draaibank die ik wil gaan bekijken heeft er wel een 150 mm bij zitten met omgekeerde bekken als het goed is.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door abs02 »

Zo te zien aan de andere ads van deze man is het behoorlijk aan de prijs. En gezien de gereedschappen (beitels) zal er ook nog geinvesteerd moeten worden. Maar dit is geheel voor de koper.

@deckel515
In je eigen tijd en als eigen baas ???
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Staal zal voorlopig niet gebruikt worden. Is dit echter wel te doen op een emco compact 8 in het geval dat ik dit ooit wil ? Dan praat ik niet over exotische staal soorten.
Maak je daar maar geen zorgen over.. Ik heb op mijn Emco kloon ook staal staan bewerken... geen probleem.. passingen?. binnendraaiwerk 100 mm diep, binnen 5µm cilindrisch.. (krimp passing)

op mijn HBM C1 Draaibankje, draai ik zelfs Titanium zonder problemen.. alles is passingwerk.. (horlogekastjes), daarnaast heb ik nog een Emco Unimat SL.. die wordt gebruikt voor onder andere Tubes voor horlogekasten.. een tube is het buisje waar de opwind-stift door steekt.. en de buitenkant van dat buisje is een passing voor de O-ring in de opwindkroon.. heb pas een Tube gedraaid voor de lekkende Seiko van mijn vader.. sindsdien is ie weer waterdicht tot 50 meter minimaal..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door deckel515 »

Ja als eigen baas idd ,
En als ik zwart werk kan t voor iets minder , maar dat ligt puur aan de uren ..
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door DAZ »

Ik ken die bank niet.
Maar als ik de foto's bekijk zie maar een handel.

Dan kan je dus volgens mij alleen maar automatisch langs draaien en niet vlakken.
En dat maar op een voedings snelheid. Om die te veranderen moet je tandwielen wisselen.

Zie ook geen potmeter. Dus dat wordt dikwijls de V-snaren verleggen en spannen.
Had ik ook op mijn HBM. Heb er een draaistroommotor met regelaar 230V op gezet.

Wat ook vervelend is. De beitelhouder waar je de beitel op centerhoogte moet zetten met vulplaatjes.
Heb ik ook aangepast.

En voor staal en gietijzer gebruik ik beitelhouders met inserts.
Maar voor alu, kunststof en messing altijd van die zelfde slijpen HSS staafjes. Kosten geen drol en heb beter resultaat.

Zelf slijpen in geen kunst. Staan vele filmpjes op YouTube.

Steken doe ook altijd met HSS. Maar dan wel met een beitel die in / uit kunt schuiven in de houder.
Die zet je zo kort mogelijk afhankelijk van je werkstuk.

Kees
Plaats reactie