Emco met Kuren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Emco met Kuren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even een vraagje aan de kenners..

Mijn Emco Compac 5 CNC heeft kuren.. ik vrees dat de drivers voor de stappenmotoren wijlen zijn.. normaliter worden de motoren warm... zeker als de machine een tijd gedraaid heeft. of stilgestaan heeft.. daar is ook iets op verzonnen door Emco.. G64 schakelt de drivers uit om de motoren niet te warm te laten worden.. 't is tenslotte een 28 jaar oude machine..

Maar.. mijn motoren worden niet warm.. ze blijven koud, en ik heb nauwelijks koppel.. en dus veel stappenverlies...

de motoren hebben 6 draden.. dat zou indiceren dat ik Unipolaire motoren heb.. kan ik die aansluiten op een gangbare Stepperdriver, en zo ja.. Hoe?..

een andere optie zou zijn andere steppers erop waarvan ik weet dat ze aan te sturen zijn met de drivers die ik hier heb liggen


Wat is wijsheid?.. 't mag wel even een "Quick and Dirty" oplossing zijn.. als de machine maar draait.. ik heb momenteel voor 10 horlogekasten Titanium in huis.. en dat moet zo snel als mogelijk de deur weer uit..
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door Guvner »

Ik heb me de laatste tijd veel zitten inlezen over steppers. En wat ik er van begrepen heb, kun je unipolair gewoon met 4 draden aansluiten.

Je moet alleen weten welke de middelste draad van 2 spoelen is. Die laat je dan los hangen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Emco werkt meestal met 5 phasen motoren, dan zouden het 5 uiteinden van de 5-ster kunnen zijn, en een afscherming/aarde draad.
Er zit vast een dekseltje achterop die motor, even er af schroeven, en gelijk het typenummer noteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Emco met Kuren

Bericht door Floppy »

Als dat bij alle motoren zo is zou ik eerder aan de voeding denken. Als het unipolaire motoren zijn kun je ze inderdaad op een bipolaire driver aansluiten als je de middelste winding open laat. Nadeel is dat je spoelweerstand en inductie omhoog gaat en dat je dus minder snel zal kunnen lopen en je max stroom wordt dan ook 0.7x kleiner. Maar met 6 aansluitingen kunnen het ook nog 3 fase stappenmotoren zijn.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door tantan »

op een 5 cnc zitten volgens mij 2 fase unipolaire stappenmotoren. ik heb nog maar zelden defecte motoren gezien van emco, de oude besturingen gaan wel defect. het nadeel van deze oude motoren (dat geldt niet voor de 5 fase) is dat ze vrij zwak zijn. maar ze zijn heel makkelijk te vervangen voor nieuwe van b.v. damen. je moet alleen de poelie ff overzetten.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Emco met Kuren

Bericht door Mcgyver »

het probleem is dat je met andere motoren de drives ook moet aanpassen qua stroom..


Unipolaire motoren kun je wel makkelijk gebruiken op de reguliere drives.., als het goed is zul je ook maar 4 draden aangesloten zien bij de steppers... dit houd in dat de drives gewoon standaard 2 fase motoren zijn..


Bij unipolaire motoren word de middelste tak gewoon niet aangesloten en alleen de buitenste draden van de spoel gebruikt

de compact 5 heeft echt geen 5 fase motoren... maar hou er rekening mee dat het koppel van die ondingen maar iets van 0,5 nm is... paar steppertjes van damen doet wonderen...


Andere steppers zou kunnen maar dan zou je uit moeten zoeken of er via de bestuurprint een step/dir signaal word aangestuurd.. heb geen idee of dat zo is bij dat ding...

ik had mn besturings kast als eerste leeg gelepeld ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door audiomanics »

Als er nauwelijks stroom loopt kan het ook nog wel eens zoiets zijn:
de lopers van potmeters willen na verloop van tijd nog wel eens een laagje tussen de loper en de baan vormen.
Dit kan "verholpen worden door de potmeter even heen en weer te draaien en vervolgens weer in de orginele, gemarkeerde, stand terug te zetten.
Het kan dus zijn dat de spoelstroom met een potmeter te regelen is en dat, omdat dit beestje al wat jaren staat niets te doen, die potmeters weer even schoon contact moeten maken..
Kan geen kwaad om van alle relevante instelpotmeters de positie te markeren, ze een slagje linksom-rechtsom en terug te draaien..
Zelfde geldt ook voor connectoren... even de steker lostrekken en weer vastzetten..
Vooral wat oudere apparatuur is dan vaak ineens een stuk beter..

Ik zeg natuurlijk niet dat je daar ook je probleem mee oplost, maar de kans bestaat wel.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Emco met Kuren

Bericht door Roetsj »

audiomanics schreef:omdat dit beestje al wat jaren staat niets te doen, die potmeters weer even schoon contact moeten maken..

Vooral wat oudere apparatuur is dan vaak ineens een stuk beter..

Ik zeg natuurlijk niet dat je daar ook je probleem mee oplost, maar de kans bestaat wel.

Kees
Arie,
Jawel, oude elektronica en printplaten hebben vaak onderhoud nodig. Ik heb voor zulke projecten een ESR-meter aangeschaft. De bedoeling hiervan is het meten van condensatoren. Condensatoren zijn bekende slijtagedelen die in verloop tijd slechter kunnen worden, en daardoor aanleiding tot storing geven. Maar ja, het kan vanalles zijn....

Mocht je van plan zijn om printplaten te gaan uitpluizen zou ik beginnen met een inspectie van soldeerverbindingen. Door opwarmen en afkoelen van elektronica kan de soldeerverbinding immers uitzetten respectievelijk krimpen om vervolgens kapot te breken. Om ook de slecht zichtbare gevallen op te sporen, is een goede loep met vergroting 10x heel geschikt.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.ebay.co.uk/itm/Illuminated-1 ... 3a921039a9

Wanneer je alle elektronica vervangt net als McGyver heeft gedaan begin je eigenlijk aan een ombouw van de machine. Dus ja, mocht je dat niet willen dan wordt het storingzoeken, of gewoon onderdelen vervangen!
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door henkzelf »

Ik zal een horlogemaker geen loop aanprijzen en breuken in printsporen zijn zo vaak moeilijk te zien is mijn ervaring. Gewoon sporen meten (piepen) met een universeelmeter werk veel sneller.
Als een elco een bolle bovenkant heeft gekregen dan is hij stuk. Maar dat is een euvel dat vooral veel voorkomt bij nieuwere spullen uit het verre oosten.
Ik heb ook wel printen 'gerepareerd' door stomweg alle soldeer punten weer te laten vloeien (met een klein beetje flux of extra tin). Een gecorrodeerde draad die helemaal in de tin zit is visueel erg moeilijk te ontdekken.
Sterkte.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Loupes heb ik inderdaad wel.. al heb ik ze niet veel nodig.. alleen bij het monteren van de brug over de gangtrein, en het plaatsen van het anker en de balans.. de rest kan ik zonder.. :)

Ik ga morgen wel even kijken.. alleen..ik heb een prachtige meter.. maar ik zou niet weten waar ik moet meten..of moet ik gewoon alle draden doorpiepen om te zien of er eentje slecht contact maakt?..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:maar ik zou niet weten waar ik moet meten..of moet ik gewoon alle draden doorpiepen om te zien of er eentje slecht contact maakt?..
Ik zou het ook niet weten zonder schema... 't zijn allemaal dingen met pootjes....

Maar een goed aanknopingpunt om te zoeken naar slechte contacten is:
zoek naar zware componenten of componenten die warm worden. Denk daarbij aan transformatoren, grotere condensatoren en elco's, vermogensweerstanden. Onderdelen die vaak warm worden: dikke transistoren of andere zwarte drie- of meer poters, diodes (meestal zwart met aan een kant een wit streepje).
Je kunt het vaak ook zien met het blote oog als je een onderdeel wat heen en weer beweegt en je ziet het pootje in de soldering gewoon met het onderdeel meebewegen of je ziet duidelijk een "kraagje" rond de draad.
Buiten de eventuele koude lassen blijven slechte contacten (zoals in potmeters en connectoren) ook een redelijk vaak voorkomend euvel. Zoals ik al schreef: even loshalen en weer vastzetten of, bij de potmeters, even linksom rechtsom en weer op de orginele instelling zetten (vooraf even goed markeren dus)
Bij hele oude apparatuur kunnen hoofdzakelijk de elco's hun capaciteit verliezen waardoor meer brom op de leidingen komt, maar natuurlijk ook andere effecten.
Hier heb je in eerste instantie nog geen meter bij nodig.

Succes,
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even terug naar het probleem:
Je heb in ene geen koppel meer?
Dat is op beide motoren > dus niet de drives of motoren zijn het probleem, maar de voeding. ( anders was het logischer dat 1 drive of motor er mee gestopt was)
Is het probleem altijd, of bij afgekoelde machine gaat het wel weer > temperatuur probleem.

Blijf natuurlijk dat het lastig is zonder principe schema.

Is dit em?
http://www.docstoc.com/docs/62528982/33 ... nce-Manual

nog even verder gegoogled,
9175
Motor print lijkt me lekker goed te lokaliseren, eerst maar eens de voedingsspanning controleren.
Als je er achter kan komen wat die signalen BCD vanuit de cpu zijn, kun je daar misschien een step en dir uithalen, wat die andere dan zijn is gissen, misschien die G64 stroomreductie ( is die niet aan blijven staan ?)
Maar het kan natuurlijk ook dat het gewoon step dir met differential drivers zijn.

Volgens mij is dit em:
http://www.scnct.de/shop/EMCO/Compact-5 ... fbc70a3d0e
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat Documentje had ik nog niet gevonden.. 't is slecht te lezen helaas.. maar er zit wel een flow-chart in.. de dingen die ik daarin zie, verwijzen inderdaad naar de voeding als boosdader.. Ik ga even meten..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco met Kuren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die voeding http://www.scnct.de/shop/EMCO/Compact-5 ... ::126.html Ziet er niet zo heel high tech uit, daarin zou je als amateur nog wel wat kunnen reparen. :P
Hopelijk een simpel probleempje, en kun je weer aan de productie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie