Vaag probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Weet iemand toevallig wat voor maat trapezium as in de HBM 450 zit ? Ik heb HBM gemaild voor een prijs maar dat kwam neer op €150 en een aantal maanden levertijd.
Ik wil zelf een trapezium as kopen en de uiteinden afdraaien zodat ik weer een rechte passende as heb.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Vaag probleem

Bericht door Roetsj »

Hmm, dan zou je net iemand moeten treffen die dat bij zijn machine kan opmeten. Dan gebruik je een kaliber. Meestal gaat de pitch in hele mm's dus je zou het aantal omwentelingen kunnen tellen en de bijbehorende lineaire verplaatsing kunnen opmeten. Het is net als bij practicum Natuurkunde van toen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zit die spil niet gewoon in het zicht ? kun je em toch gewoon opmeten.
Zo exotisch zal die niet zijn.
Als je er schroefdraad mee kunt snijden, moet het gewoon metrisch zijn. ( behalve als je tandwiel 127 nodig hebt bij metrische draad dan is het een gangen/inch spoed)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Vaag probleem

Bericht door Roetsj »

hugo stoutjesdijk schreef:zit die spil niet gewoon in het zicht ? kun je em toch gewoon opmeten.
Zo exotisch zal die niet zijn.
Als je er schroefdraad mee kunt snijden, moet het gewoon metrisch zijn. ( behalve als je tandwiel 127 nodig hebt bij metrische draad dan is het een gangen/inch spoed)
Wat je zegt Hugo, het is onwaarschijnlijk dat het iets exotisch is. Trouwens, hij kan die kromme spindel ook richten!
Nu even een tandje bijschakelen.. ik ben totaal niet zeker van zijn veronderstelling dat de spindel de groeven in het alu heeft produceerd. De kwaliteit van het draaiwerk was namelijk eerst wel goed. Dat heb ik toch goed gelezen:
MichielB schreef: Met hetzelfde materiaal, beitel ect. draaide ik voorheen superstrak zonder problemen. Toerental hoog, laag, smering, geen smering, het maakte niks uit. Het zag er altijd glad uit. Het probleem zal daar ook niet liggen.
Het aannemelijk maken van de veronderstelling (=een kromme trapeziumspindel geeft groeven in het draaiwerk) doe je natuurlijk door het effect verder te onderzoeken, terwijl al het andere steeds gelijk blijft. Dat die spindel alles te maken heeft met het 'superstrakke' draaiwerk gaat dan mooi niet op.

Ik snap dat hij wil verspanen op een machine met perfect lopende spindel, vanwege zijn wens om hem te vervangen.

MichielB kan het vast en zeker voor ons ophelderen.

Over het algemeen controleer je stapsgewijs de basisinstellingen, zoals: centerhoogte, soort beitel, instelling van toerental, spaandikte, dat soort dingen.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Roetsj schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:zit die spil niet gewoon in het zicht ? kun je em toch gewoon opmeten.
Zo exotisch zal die niet zijn.
Als je er schroefdraad mee kunt snijden, moet het gewoon metrisch zijn. ( behalve als je tandwiel 127 nodig hebt bij metrische draad dan is het een gangen/inch spoed)
Wat je zegt Hugo, het is onwaarschijnlijk dat het iets exotisch is. Trouwens, hij kan die kromme spindel ook richten!
Nu even een tandje bijschakelen.. ik ben totaal niet zeker van zijn veronderstelling dat de spindel de groeven in het alu heeft produceerd. De kwaliteit van het draaiwerk was namelijk eerst wel goed. Dat heb ik toch goed gelezen:
MichielB schreef: Met hetzelfde materiaal, beitel ect. draaide ik voorheen superstrak zonder problemen. Toerental hoog, laag, smering, geen smering, het maakte niks uit. Het zag er altijd glad uit. Het probleem zal daar ook niet liggen.
Het aannemelijk maken van de veronderstelling (=een kromme trapeziumspindel geeft groeven in het draaiwerk) doe je natuurlijk door het effect verder te onderzoeken, terwijl al het andere steeds gelijk blijft. Dat die spindel alles te maken heeft met het 'superstrakke' draaiwerk gaat dan mooi niet op.

Ik snap dat hij wil verspanen op een machine met perfect lopende spindel, vanwege zijn wens om hem te vervangen.

MichielB kan het vast en zeker voor ons ophelderen.

Over het algemeen controleer je stapsgewijs de basisinstellingen, zoals: centerhoogte, soort beitel, instelling van toerental, spaandikte, dat soort dingen.
Inmiddels kan ik redelijk strak draaien, de 2 rechtse heb ik gisteren nog gedraaid.

Afbeelding

Maar als je heel goed kijkt zie je nog steeds hele kleine groeven in het materiaal, het is vrijwel niet zichtbaar. Er knaagt iets aan me dat het weer 100 % moet worden zoals het was.

Ik heb toen het probleem zich voordeed alles gecheckt, van centerhoogte tot alles schoon maken, opnieuw invetten en afstellen. Wat toen bleek was een kromme trapezium as. Het draaiwerk was meteen veel strakker of zoals normaal zodra ik rechts van de as de houder los draaide zoals omcirkeld op de afbeelding.

Afbeelding

Dat was voor mij toch wel een aanwijzing dat de kromme as de oorzaak was. Toen heb ik de as afgedraaid waar die normaal in de houder zit, dit zodat de as los in de houder licht en niet geforceerd word.

Het werkt nu allemaal prima voor mijn doeleinden maar toch knaagt er iets aan me om dit netjes te maken en het ding weer in orde te hebben. Hoe kun je de maat van een trapezium as opmeten ? Ik had HBM gemaild maar die kon het niet achterhalen hehe, wel kon die voor €150 de onderdelen bestellen vanuit de fabriek. Als iemand de maat al weet dan zou dat helemaal mooi zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

't kan aan mij liggen.. maar als je één omwenteling van het handwiel maakt, dan weet je hoeveel de slede verplaatst toch?.. of meet je niets, en doe je alles op de gok?.. als je daar achter bent.. meet je de diameter op.. klaar

Moeilijk kan zo simpel zijn...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:'t kan aan mij liggen.. maar als je één omwenteling van het handwiel maakt, dan weet je hoeveel de slede verplaatst toch?.. of meet je niets, en doe je alles op de gok?.. als je daar achter bent.. meet je de diameter op.. klaar

Moeilijk kan zo simpel zijn...
Ja als jij het uitlegt...
Maar dat handwiel heet echt niets met de schroefspil te maken. ( alleen bij de dwarsslede, maar daar heeft ie het niet over )

Aan de andere kant de onderdelen die Michiel laat zien, daarvan is niet helemaal duidelijk waar die streepjes zitten. Volgens mij zijn het hoofdzakelijk kopse vlakken. Die draai je met een stilstaande slede ( zou je dus vast kunnen zetten ) en die 'groeven' die er in zitten, zijn van die typische zicht streepjes van spaantjes die even gevreven hebben of een beetje opbouwende beitelpunt.
Nadraaien met een beetje petroleum. En als je klaar bent nog even een scotch brite er tegen, en het glimd als een... in de maneschijn.

O en die trapezium opmeten, buitendiameter met de schuifmaat, spoed, gewoon 10 gangen aftellen en een liniaal er langs houden (resultaat door 10 delen, en afronden op hele mm-meters)
Maar ik zou er van uitgaan dat het NIET de trapeziumdraad is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Vaag probleem

Bericht door Roetsj »

MichielB schreef:
Inmiddels kan ik redelijk strak draaien, de 2 rechtse heb ik gisteren nog gedraaid.

Afbeelding
Ha Michiel..ja dat is best netjes geworden. Zo zie je maar...wanneer je een plan van aanpak hebt, maak je ook goede onderdelen. Dat is codetaal voor als je zomaar wat doet dan maak je fouten.

Al met al heb je veel tips om het werk te kunnen doen met de machines die je hebt. Zo snel maak je dus vrienden!
Ik wens je succes met het verspanen.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Arie Kabaalstra schreef:'t kan aan mij liggen.. maar als je één omwenteling van het handwiel maakt, dan weet je hoeveel de slede verplaatst toch?.. of meet je niets, en doe je alles op de gok?.. als je daar achter bent.. meet je de diameter op.. klaar

Moeilijk kan zo simpel zijn...
Meten wat is dat :mrgreen: ?
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

hugo stoutjesdijk schreef:
Arie Kabaalstra schreef:'t kan aan mij liggen.. maar als je één omwenteling van het handwiel maakt, dan weet je hoeveel de slede verplaatst toch?.. of meet je niets, en doe je alles op de gok?.. als je daar achter bent.. meet je de diameter op.. klaar

Moeilijk kan zo simpel zijn...
Ja als jij het uitlegt...
Maar dat handwiel heet echt niets met de schroefspil te maken. ( alleen bij de dwarsslede, maar daar heeft ie het niet over )

Aan de andere kant de onderdelen die Michiel laat zien, daarvan is niet helemaal duidelijk waar die streepjes zitten. Volgens mij zijn het hoofdzakelijk kopse vlakken. Die draai je met een stilstaande slede ( zou je dus vast kunnen zetten ) en die 'groeven' die er in zitten, zijn van die typische zicht streepjes van spaantjes die even gevreven hebben of een beetje opbouwende beitelpunt.
Nadraaien met een beetje petroleum. En als je klaar bent nog even een scotch brite er tegen, en het glimd als een... in de maneschijn.

O en die trapezium opmeten, buitendiameter met de schuifmaat, spoed, gewoon 10 gangen aftellen en een liniaal er langs houden (resultaat door 10 delen, en afronden op hele mm-meters)
Maar ik zou er van uitgaan dat het NIET de trapeziumdraad is.
Bij de onderdelen die ik laat zien heb ik er eigenlijk ook geen last van. Het gaat met name om de langsvoeding die nog steeds kleine groeven maakt. Bij de onderdelen die ik nu maak is het niet zo belangrijk maar ik stoor me er toch aan, de draaibank moet gewoon weer 100 % zijn. Ik zal het binnenkort eens opmeten en even kijken voor een nieuwe as.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Roetsj schreef:
MichielB schreef:
Inmiddels kan ik redelijk strak draaien, de 2 rechtse heb ik gisteren nog gedraaid.

Afbeelding
Ha Michiel..ja dat is best netjes geworden. Zo zie je maar...wanneer je een plan van aanpak hebt, maak je ook goede onderdelen. Dat is codetaal voor als je zomaar wat doet dan maak je fouten.

Al met al heb je veel tips om het werk te kunnen doen met de machines die je hebt. Zo snel maak je dus vrienden!
Ik wens je succes met het verspanen.
Al doende leert men. De eerste was ik uren mee bezig en nu nog een klein uurtje per stuk.
Plaats reactie