Vaag probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Vaag probleem

Bericht door MichielB »

2 weken geleden heb ik de vertanding van mijn HBM 450 verwisseld, voor een langzamere. Ook heb ik het bed + de as van de voeding los gehaald. Deze heb ik schoongemaakt en opnieuw ingevet. Eenmaal alles weer netjes in elkaar en speling vrij afgesteld deed ik even een test stukje draaien. Meteen zag ik dat er iets mis was, met de langs voeding leek het wel of die schroefdraad aan het snijden was, zulke dikke groeven trok die. Bij de dwarsvoeding was er eigenlijk vrij weinig te zien. Het probleem niet echt kunnen vinden, dus weer alles uit elkaar. Daar zag ik dat het asje dat uit de "versnellingbak" komt en gekoppeld zit aan de trapeziumdraad voor de dwarsvoeding iets krom was. Deze heb ik zo ver mogelijk recht kunnen buigen en draaien. Alles weer in elkaar gezet en de as voor de voeding gemeten, deze heeft een slag/afwijking van 1/10 mm. Of dit voorheen minder was weet ik niet aangezien je dit natuurlijk nooit meet. Nu is de langs voeding nagenoeg perfect en trekt geen voelbare groeven meer, wel enigszins zichtbaar als je heel goed kijkt. Nu trekt die echter groeven bij de dwarsvoeding, deze zijn duidelijk zichtbaar en voelbaar. Er zit geen andere speling (zelfs minder) op dan voorheen voor de problemen. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen ?

Als je goed kijkt op de foto's zie je de groeven in het alu en deze lopen volledig rond.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MichielB op 09 aug 2014 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Vaag probleem

Bericht door DAZ »

Michiel,

Wel een raar probleem. En het gevolg van jouw werkzaamheden ??? Geloof ik niet zo direct.

Is het toch niet dat er aluminium aan je beitel plakt.

Smeren met alcohol, lampenolie, petrolium helpt bij van die zachte plak alu best goed meestal.

Maar er zijn soorten waar je dol van wordt.

Ook geen gecoat (van dat goudkleurig spul) gebruik. Dat is te ruw voor alu.

Kees
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

DAZ schreef:Michiel,

Wel een raar probleem. En het gevolg van jouw werkzaamheden ??? Geloof ik niet zo direct.

Is het toch niet dat er aluminium aan je beitel plakt.

Smeren met alcohol, lampenolie, petrolium helpt bij van die zachte plak alu best goed meestal.

Maar er zijn soorten waar je dol van wordt.

Ook geen gecoat (van dat goudkleurig spul) gebruik. Dat is te ruw voor alu.

Kees
Kees,

Helaas heb ik alles al geprobeerd. Smeren, verschillende beitels, verschillende hoeken, verschillende spanklauwen, verschillende vertandingen, verschillende snelheden, ect. Helaas wil niks helpen, ook zijn de inkepingen constant en dus niet willekeurig. Het is zowel in de langs en dwarsvoeding enkel in de langsvoeding is het veel minder.

Ik ben een beetje de wanhoop nabij aangezien ik een aantal producten moet maken en die kan ik zo niet maken. Op de foto lijkt het niet veel maar het zijn vrij diepe groeven die duidelijk voelbaar en zichtbaar zijn.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Vaag probleem

Bericht door DAZ »

Michiel,

Je woonplaats aub, wil best ter plaatse helpen.
Ben absoluut geen kenner maar wie weet.

Of stuur een pb

Kees
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

DAZ schreef:Michiel,

Je woonplaats aub, wil best ter plaatse helpen.
Ben absoluut geen kenner maar wie weet.

Of stuur een pb

Kees
Hallo Kees,

Ik woon in Berghem naast Oss, dat is een eind weg van Huijbergen helaas.

Ik denk zelf dat de oorzaak in een kromme as of trapeziumdraad ligt aangezien het andere niet wil helpen. Ik zal morgen eens kijken hoe het eruit ziet als ik het handmatig draai om wat dingen uit te sluiten.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door lelieveld »

Het is toch niet mogelijk dat de Automatische Dwarsvoeding en Langsvoeding tegelijkertijd ingeschakeld staan :!:
daar zit een voeding,s verschil tussen , misschien iets van 10%
dan moet er iets verbuigen en of kapot gaan in die aandrijving. :shock:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

lelieveld schreef:Het is toch niet mogelijk dat de Automatische Dwarsvoeding en Langsvoeding tegelijkertijd ingeschakeld staan :!:
daar zit een voeding,s verschil tussen , misschien iets van 10%
dan moet er iets verbuigen en of kapot gaan in die aandrijving. :shock:
Dat kan ook niet en dat heb ik ook niet gezegd. Ze worden inderdaad apart van elkaar gebruikt maar beide met hetzelfde probleem.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Vandaag even gekeken wat die handmatig doet. Trapeziumas los gekoppeld van het aandrijfasje en handmatig getest. Hetzelfde probleem, misschien iets minder opvallend maar het blijft aanwezig. Ook even de plaat gemeten waarop je de spanklauw vast zit deze heeft een slag van minder dan 2/100 mm naar voren en achteren. Naar mijn mening is dit niet de oorzaak. Dan blijft er eigenlijk maar 1 ding over en dat is het bed denk ik. Daar ga ik morgen naar kijken, nu had ik geen motivatie meer om verder te kijken.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door Leeuwinga »

Ik denk zelf dat het eerder aan de toegepaste beitel zit of en/of het
aluminium materiaal zelf.
Als je een goede draaikwaliteit hebt wordt het zo glad as een aal ?
Eigenlijk zo je bij deze grotere schijven moeten werken met constante snijsnelheid
Maw. je begint aan buitenzijde met relatief laag toerental en maar mate je naar het
center komt wordt de spindel snelheid verhoogd.
Maar ik weet natuurlijk niet of je een cnc bank hebt ?
En daarbij of je besturing dat kan ?

Cees
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door mostudio »

Kijk eens naar je wissel tandwielen stel ze eens opnieuw af stukje papier er tussen stevig aandrukken de tanden dan vast zetten en je papiertje er tussen uit draaien.
Als je tandwielen niet precies rond zijn kan het daar in zitten.met een beetje speling heb je er geen last meer van.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MichielB schreef: Ook heb ik het bed + de as van de voeding los gehaald. Deze heb ik schoongemaakt en opnieuw ingevet. Eenmaal alles weer netjes in elkaar en speling vrij afgesteld deed ik even een test stukje draaien.
Denk eerder dat de geleidingen nog niet strak genoeg staan, in kombinatie met niet zuiver lopen van de trapezium spillen. Als die iets slingeren, bouwen ze dus zijdelingse druk op en dat zie je dan terug.
Als je met de hand draait, zul je misschien ook wel elke omwenteling een zwaar punt voelen.
Die moer van de dwarsvoeding, zat die toevallig niet zo heel erg vast geschroefd, dan kan die daar die slingering wel opgevangen hebben, als je die nu netjes vastgezet hebt, gaat het fout.
En de afstand van die groeven, komt die toevallig ook overeen met de spoed van de trapezium.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Leeuwinga schreef:Ik denk zelf dat het eerder aan de toegepaste beitel zit of en/of het
aluminium materiaal zelf.
Als je een goede draaikwaliteit hebt wordt het zo glad as een aal ?
Eigenlijk zo je bij deze grotere schijven moeten werken met constante snijsnelheid
Maw. je begint aan buitenzijde met relatief laag toerental en maar mate je naar het
center komt wordt de spindel snelheid verhoogd.
Maar ik weet natuurlijk niet of je een cnc bank hebt ?
En daarbij of je besturing dat kan ?

Cees
Met hetzelfde materiaal, beitel ect. draaide ik voorheen superstrak zonder problemen. Toerental hoog, laag, smering, geen smering, het maakte niks uit. Het zag er altijd glad uit. Het probleem zal daar ook niet liggen.
mostudio schreef:Kijk eens naar je wissel tandwielen stel ze eens opnieuw af stukje papier er tussen stevig aandrukken de tanden dan vast zetten en je papiertje er tussen uit draaien.
Als je tandwielen niet precies rond zijn kan het daar in zitten.met een beetje speling heb je er geen last meer van.
Ik heb gisteren de tandwielen gewisseld met iets meer speling en geen verschil. Ik ga morgen even alles opnieuw afstellen en het bed ook.
hugo stoutjesdijk schreef:
MichielB schreef: Ook heb ik het bed + de as van de voeding los gehaald. Deze heb ik schoongemaakt en opnieuw ingevet. Eenmaal alles weer netjes in elkaar en speling vrij afgesteld deed ik even een test stukje draaien.
Denk eerder dat de geleidingen nog niet strak genoeg staan, in kombinatie met niet zuiver lopen van de trapezium spillen. Als die iets slingeren, bouwen ze dus zijdelingse druk op en dat zie je dan terug.
Als je met de hand draait, zul je misschien ook wel elke omwenteling een zwaar punt voelen.
Die moer van de dwarsvoeding, zat die toevallig niet zo heel erg vast geschroefd, dan kan die daar die slingering wel opgevangen hebben, als je die nu netjes vastgezet hebt, gaat het fout.
En de afstand van die groeven, komt die toevallig ook overeen met de spoed van de trapezium.
Nu je het zo verteld herken ik wel het zware punt dat me vandaag pas opviel. Wel is het raar dat de trapezium as die "krom" is niet draaide aangezien ik die losgekoppeld had. Ik ga morgen even het bed los halen en opnieuw plaatsen en strakker stellen. Ook zal ik de moer van de dwarsvoeding strakker aandraaien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij die trapezium doelde ik op de dwarsvoeding, en als het systeem last heeft van die slingering, is het juist een voordeel als die moer niet te vast zit ( soort van flexibele koppeling ) Als alles netjes loopt is het natuurlijk wel de bedoeling dat het vast zit.
Voor de dwarsvoeding is het natuurlijk het rondsel met tandheugel, als dat te strak staat, zou per tand de boel even onder spanning kunnen komen te staan, met die effecten tot gevolg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Vaag probleem

Bericht door MichielB »

Vandaag het bed eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw gevet en opnieuw afgesteld. Het resultaat is beter echter nog niet zo als het hoort. Daarna een de beugel van de trapezium as los gehaald rechts van de machine. Het resultaat was dus perfect draaiwerk en duidelijk zichtbaar een kromme trapezium as waar een slag van +/- 2 mm in zit. Dat word dus even kijken of ik een nieuwe trapezium as kan bestellen bij HBM en anders draai ik het uiteinde af zodat die los in de houder zit, wat in mijn ogen niet veel kwaad kan.
Plaats reactie