Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

De opname van mijn Meuser heeft een korte conus en een schroefdraad .
Ben al een poosje op zoek naar een paar losse achterplaten, heb bij een drieklauw en een vierklauw een passende .
Maar heb nog een grote grote 3 en 4 klauw en een afhankelijke 4 klauw, maar die passen nu dus niet.
Het lijkt op de American taper opname maar is het dus niet.
Is het te doen om zelf zo.n inwendige conus te draaien.
Een inwendige conus draaien lukt wel maar is dat zuiver genoeg , of is zelf draaien een goede garantie om de conus op de draaibank te slopen.
Heb wel zo,n digitale hoek meter maar dat is ook maar tot op 0,1 graad.
Een machine sloperij kan ik zo ook niet vinden om daar te gaan zoeken, weet dat er heel lang geleden in de buurt van Andijk een zat maar kan die niet weer vinden.

Remco
In theorie kan ik praktisch alles
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door dwarrel »

Je kunt met de losse beitelslede en een meetklokje perfect de hoek uitklokken. Klokje in de beitelhouder, eerst in de hoogte het centrum van de spindel opzoeken, vervolgens het klokje langs de conus laten lopen en de hoek van de slede aanpassen totdat de uitslag 0 is. Als de losse slede zuiver en spelingvrij is, dan zou het moeten kunnen.

Ik zou niet van die digitale hoekmeter uitgaan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

Dwarrel bedankt,

En dan uitklokken aan de achterkant van de conus neem ik aan , dan kan ik het uitdraaien gewoon doen van breed naar smal, dacht ik zo.
Zet ik de meetklok aan de voorzijde word het uitdraaien van smal naar breed, kan misschien net zo goed maar lijkt mij voor het zicht op het werk lastiger.

Meetklok in de beitelhouder had ik niet aan gedacht , toch weer mooi een forum.
In theorie kan ik praktisch alles
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door dwarrel »

Inderdaad, dat kun je doen zoals je zelf makkelijk vindt. Het is overigens wel belangrijk dat het klokje niet in de hoogte kan bewegen of dat er bijv. een knik in het bed zit. Want je meet een rond oppervlak, als het klok je buiten de lang verplaatsing ook in de hoogte verplaatst (ook al is het minimaal), dan klopt je meting niet.
Je hebt hier ook tastpunten voor met niet een bol puntje, maar een staafje dat haaks op het asje van de meetklokje staat (zodat hoogte variatie er minder toe doet, mits het klokje haaks op de draai-as staat).

Tip voor het controleren van je conus na het draaien: Ik kleur wel is het vlak helemaal in met een blauw alcohol stift bijv. Vervolgens de spie van je spindelneus schroeven en de zelfgemaakte conus over de spil draaiend bewegen. Vervolgens er weer afhalen en kijken waar je inkleuring vervaagd/uitgeveegd is. Als dit egaal is heb je het goed gedaan, is slechts een deel uitgeveegd, dan heb je iets verkeerd gedaan (hoek verkeerd of de wand is niet vlak: slede is niet spelingsvrij). Zo weet je zeker dat je je spindelneus niet kapot maakt.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door JanSr »

Ik heb de volgende over: zie http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... mympSeller
(ik kan de plaatjes zo gauw niet meer vinden)
Ik vond er later nog een paar, van staal.

Buitendiameter 115 mm; totale lengte 45 mm.
Diepte kraag tot schroefdraad 13,5 mm
De schroefdraad lijkt mij 6 gangen/inch, D/d 1 1/2- 1 3/8 ".
Metrisch komt het dicht bij spoed 4 mm D/d 40 - 34 mm

De binnendiameter foto 1 is 48,32
De binnendiamter foto 2 is 40,24 mm
Buitendiameter conus 2 1/2 "
Conusdiepte 10,75 mm
De flens is van aluminium, maar de waarschijnlijk ingelijmde conus is van staal.
Ik heb geen middelen om de hoek te meten, kleinste diamter ca 31 mm.

De bouten hebben een speod van 20 gangen/inch ,buitendiameter ca 11 mm.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

Jan Sr

Bedankt, maar dat is veel te klein, en de Meuser heeft een metrische opname,
Mijn kleine 4 klauw is 250 mm met een achterplaat van 220 mm deze heeft de juiste opname voor de Meuser.
De grote 4 klauw is 400 mm met een opname plaat van 250 mm, deze had dus niet de juiste opname voor de draaibank.
De conus die er opzat heb ik er inmiddels afgedraaid,
Nu kan ik twee dingen doen .
Ik draai een uitsparing in de grote achterplaat waar de kleine achterplaat met de goede opname klemmend inpast.
En zet dit vast met 4 bouten, als ik dan van de kleine naar de grote 4 klauw moet wisselen , is het een kwestie van 4 inbus bouten los.
Of
Ik draai het centergat wat nu in de groet achterplaat zit een stuk groter, las er een stuk massief in en draai daarvan de de juiste opname.

Heb ook nog een opspanplaat van rond 400 , hier moet ik ook nog een goede opname aan maken.

Denk dat ik eerst ga proberen om een stuk massief in te lassen, de achterplaat is staal dus dat is het probleem niet.
krijg ik de conus niet goed kan ik het altijd weer vlak afdraaien, zit dan alleen met de spiebaan , dat kan ik zelf niet en moet ik uitbesteden,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

@ dwarrel,
De manier zoals je beschreef voor het uitklokken werkte perfect.
Conus uitgedraaid en valt mooi klem om de kop van de draaibank.
Helaas net een haar te krap dus de achterkant raakt het pasvlak net niet.
Gaat dus een feestje worden om de sleede weer opnieuw uit te klokken en het ding weer netjes in te spannen.
Kan natuurlijk wel een opvul ring gaan maken maar die raak ik toch kwijt.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

Het ding is klaar, toch wel even mee aan het martelen geweest.
Het uitklokken van de conus viel nog wel mee, meetklokje van 1/1000 er bij en de tijd er voor nemen.
Maar er moest dus ook een spiebaan in de conus van 85 lang 10 breed en op het diepste 10 diep.
Beiteltje gemaakt en op de draaibank de spiebaan gestoken, dus met de hand het support steeds heen en weer.
Dat viel dus in ijzer niet mee, een spietje steken in alu of brons zal zo prima te doen zijn , maar dit was even minder.
Maar het ding is klaar, dooije dingen winnen niet
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door Rob65 »

Spiebaan steken met het support van de draaibank :shock:
Ik heb 'vroeger' wel eens met schaafbanken gewerkt, dat is de actie die je hier uitvoert, maar die zijn toch wel heel veel steviger gebouwd dan het support van mijn draaibank. Dit is niet iets wat ik op mijn draaibank snel zou doen.

Lijkt me een tijdrovende bezigheid.

Heb je foto's van het hele proces, want we willen natuurlijk wel meegenieten :mrgreen:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door dwarrel »

Mooi dat het gelukt is!
Dat van die spiebaan steken komt me bekent voor, ik heb het ook eens op die manier gedaan met een afgebroken broots, die ik bijgeslepen had, in de beitelhouder. Kost een hoop tijd en energie, maar het wil wel. Mooi alternatief als je niet anders hebt.

Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij hoeven de pasvlakken kops op de conus niet tegen elkaar te vallen.
Iemand die het wel weet?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

Heb binnenkort nog meer spiebanen te steken, met de hand heb ik daar niet zo heel veel zin in.
Ik zag bij de werkplaats waar ik mijn materiaal haal dat er op het support van de bank een electromotor zat.
Die het handwiel bediende.
Heb nog wel een koppeling van een airco compressor, tandriem schijf er op , en ook een op het handwiel.
Twee drukknopjes en klaar zou ik denken. of mis ik wat.
Het het ergste is nog dat ik een mooie cincinati schaafbank heb gehad, ding was van een school en als nieuw.
Maar na 5 jaar het ding niet gebruikt te hebben en de ruimte nodig had het ding voor oud ijzer weggedaan
In theorie kan ik praktisch alles
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door JanSr »

Hier in de buurt zit een machinefabriekje. Daar staat een pers en ze hebben er wat broots setjes. Voor een luttel bedrag steken ze daar "even" een spiebaan voor me.
Dat soort machinefabriekjes vind je altijd wel binnen een straal van 25 km. De rest is charme.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door spinningwheels »

JanSr.
Zit hier ook wel zo.n machinefabriek , 20 minuten rijden ding afgeven weer op huis aan en een paar dagen later weer heen en weer, en twee tientjes voor een spiebaan te steken.
Wil het gewoon dus zelf kunnen doen, al doe ik er twee uur over , die tijd ben ik ook wel kwijt met heen en weer racen, en bij de machinefabriek.
In theorie kan ik praktisch alles
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Achterplaat voor klauwplaat zelf maken ??

Bericht door didado »

Jaren geleden zelf een keyway slotting tool gemaakt voor mijn Myfordje die op de slede past. Is niet moeilijk en werkt prima. Dit was de inspiratie maar ik heb hem naar eigen inzicht veel eenvoudiger gemaakt:

Keyway slotter
Plaats reactie